Sunday, October 19, 2008

Islam Masih Subur...

Ok...biasa la kan...wknd je aku byk mase nk tulis blog ni...byk lak idea...so topik aku arini ialah Islam di Jerman...well aku tk leh nk citer pasai Jerman tapi nk citer pasai Islam kat Bonn...Haji Hanif...hmmmmmmmmmmmmm...tk yah risau aku belum hanyut lagi...ahakssssss...kt sini mmg ramai org Islam...esp org2 Turki...depa mmg ramai kat sini so kalu setakat nk makan kebab tu tk de masalah...3euro korang boleh kenyang..hmmmm mesti kalu boleh korang nk tgk gambar kebab kan?....welllllllll beri la aku ruang ....baru mahir masuk gambar ok...he...he...he...suspen gitu...ok balik pada citer org2 Turki ni mereka ni dh lama kt sini...walaubgmpun depa ni tk assimilate dlm masyrkt Jerman...mereka dok dlm kelompok mereka so korang jgn terkejut kalu ade yg tk reti bercakap proper Jerman wlpun dah third generation...hmmmmmmmmmmm...aku rase tk de beza nyer kat m'sia pun ade gak kawan2 kite yg masih tk reti ckp Bahasa Melayu wlpun dh beberapa generasi...NO KOMEN...ok balik pada citer tu balik...so org2 Turki ni dok la kt kawasn2 yg terasing dr msyrkt Jerman..so mereka ni hidup bawah garis kemiskinan...jadik isu nasional la gitu...wlpun ade kalangan mereka yg dok dalam Bundestag(parlimen) Jerman...depa ni kebykan tk well educated...almaklumlah kalu dh tk reti bahasa kebangsaan mcm maner nk educated...betul tak...kesian depa ni...nak kate Turki bukan...Jerman pun bukan...Hindraf gitu...opssssssssssssssss...
Disebabkan byk org Turki so makanan halal tu mmg tk de masalah...BERLAMBAK...certain2 area tu depa je jadik dominan...tapi aku tk jumpe lagi masjid..hmmmmmmmmmm...maksud aku dalam standard Malaysia atau Birmingham atau London...kat sini masjid nyer masih dalam bangunan kecik...hari jumaat baru ni kami tk de kelas so aku pun pi la sembahyang jumaat kat masjid Arab...so penuh la ngan pak arab...Khutbah dlm bahasa Arab...AKU TAK PAHAM APE OK...hmmmmmmmmmmmm...lagi satu mereka ni sembahyang rapat giler so biler sujud tu mmg berlaga la ape2 yang patut...ahakssssssssssss...Subhanaullah...opsssssssssssssss...tapi Imam dia mmg very into khutbah nyer...aku rase dia bercakap ttg iman dan takwa...rase nyer la kan...
lagi satu aku nk citer kisah sistem persekolahan kat sini...kat sini budak2 sekolah pada usia 10 tahun akan diasing2kan ikut performance...HAK MUTLAK CIKGU...hmmmmmmmmmmmm...so korang boleh imagine la kan...3/4 sekolah wujud berdasarkan kemampuan pelajar...Gymnasium...ini utk budak2 pandai...ini tergolong mereka2 yg ade potensi masuk Uni....Realschule pulak ala2 pertengahan...Hauptschule pulak utk pengajian berbentuk vokasional...so korang agak2 anak2 pendatang pi sekolah yg maner...kebanyakan merekapi sekolah yg tk de nilai...ala2 sekolah kat Ulu la gitu...
Universiti depa lagi pelik...depa tk de undergrad...depa masuk Uni terus buat Diplom...aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...korang jgn ingat ini diploma lak...name je diplom tapi taraf nyer mcm Master...lama lebih kurang 4-5 tahun...depa boleh blaja dua tahun lepas tu off dua tahun n kemudian dtg balik ke Uni...so kalu korang ade sedara mare yg blaja kat Jerman jgn terkejut kalu depa kat sini 6-7 tahun utk abis blaja...ooooooooooooo btw PhD tk tertaluk pada syarat ni he...he...he...

1 comment:

Anonymous said...

wahhhhh...very informative...best!....tompang lalu meliiii