Sunday, August 30, 2009

Merdeka MINDA

30.08.09

Merdeka Eve...aku masih pusing memikirkan tentang masalah data2 aku....arghhhhhh....tensen n bosan...tapi memandangkan mlm ni Merdeka Eve aku nk tulis sikit pasai merdeka...aku lahir hampir 20 tahun selepas merdeka...my mom grew up kt kampung so tk de direct connection ngan merdeka...my father came to Malaya selepas merdeka...mind you he grew up in India....Kerala to be specific...so aku tk pasti mcm maner suasana merdeka...aku penah gak tanyer mak aku....dia cume ckp dia tk pasti sbb dia mase tu dok kampung...so ape yg aku tau ttg merdeka ialah same spt majoriti dr kite sume...buku...majalah n tv...n of coz movie mcm Hati Malaya or Bukit Kepong or what not...so tu je maklumat aku ttg merdeka...
Aku nk citer sikit how its like growing up being different...yup....being half Malay n half Indian...aku membesar kt sebuah pekan kecil...so sume org kenal sume org...aku ingat mase aku kecik2 kami jarang balik kg nenek n datuk aku sbb mungkin mak aku takut aku jadik mangsa buli budak2 kg...u know how children are...aku tau aku berbeza...kulit aku tak mcm sepupu2 aku yg lain n aku tk ikut cara hidup depa...aku besar dlm suasana yg berbeza...makanan yg aku makan juge berbeza...kalu korang makan tosey kt kedai...well aku dr kecik mmg makan tosey n idli dlm rumah sebagai breakfast...lauk yg kami makan jugak lebih kepada makanan india...cume kami ikut care Islam....solat...puasa...n sume2 yg berkaitan....tp aku mmg tau aku berbeza dr org lain...well aku tk amik pusing sume tu...mase aku sekolah...kawan2 aku ok je...in fact aku rapat ngan depa smpai arini...then aku masuk UM...mase kt UM roomate aku India...so aku ingat lagi brother2 yg senior tu dtg bilik aku n tanyer aku ok ke...aku blh solat tak?...WHATTTTTT...aku kate ok je...aku ingat lg satu mase tu bilik aku buat bacaan yassin...so roomate aku tolong n lps tu dia pi ddk bilik member dia smpai majlis abis...dia jugak sembahyang aku tgk...tp kami ok je...dia siap kejut aku lg mase solat subuh!!!!...hmmmmm...abis Uni aku keje...aku keje ngan Chase Manhattan Bank...hmmmm...sume pegawai atasan bank ni Cina....so yg jadik org2 keje bwh nyer majoriti Melayu...lps tu aku tukar keje...aku masuk L&G...mase ni company ni public listed tapi owner nyer Melayu...tp pegawai atasan nyer mix...ade sume bangsa....aku ok je...
Lps tu aku sambung blaja n masuk PTD...hmmmmmmmmm...mase ni aku tgk majoriti Melayu...aku tk nmpk signifikan nyer...yg aku tau aku nk keje utk rakyat tk kira la dia Melayu ke ape...mase ni pun kami tk penah citer pasai bangsa...sbb tk nmpk ape2 yg perlu d perdebatkan...yg penting keje kite memberi faedah kt org...tp aku ingat satu insiden mase tu kami(I mean beberapa kawan rapat aku)...mase tu kami tgh makan n dok bincang pasai kawen...tetiba sorang kawan dlm group tu( dia ni grad dr oversea...welll hampir sebahagian umur remaja dia d abiskan kt luar)...dia ckp dia lebih rela kalu ahli keluarga dia kawen ngan Cina daripada India....????????...whattttttt...mase ni aku ade kt situ...aku tanyer ngape?...dia slamba badak jawap kalu Cina kulit putih!!!!!!!!!....ooooooooooooooooooooooooooo....what the XXXX...aku terus berhenti makan n blah....
Aku pelik ngan mak...bapak yg membesarkan anak2 mereka ngan warna kulit Hitam...Putih...Coklat...Kuning...or sume la...kalu kt Msia ni pulak depa kait kn pulak ngan bangsa...Cina...India...India Utara (putih)...India Selatan(hitam)...sume la....bosan....so kalu ade Miss World atau Miss Universe dr India depa akan mati2 mengatakan yg Miss tu dr India Utara sbb PUTIH!!!!!!...helooooooooooooooooooo...Miss World yg most celebrated Aishwarya Rai tu asal dr Kerala...yuppppppppppppppppppp...India Selatan!!!!!...emo la pulak....opssssssssssssssss...
So bersempena ngan sambutan Hari Kemerdekaan ke 52 ni aku nk doakan kawan2 aku yg dok mengenal org melalui warna kulit tu akan melihat kami ni sebagai MANUSIA...yes same mcm org2 lain...darah kami jugak same spt kalian....tk la rendah martabat kami semata2 kulit kami tk secerah kalian(whitening does not work....)bebaskan la minda kalian...Islam jugak tk mengenal warna kulit...bagi yg memiliki anak....besar kan anak2 kalian mengenal individu sebagai manusia dan bukan membeza kan mereka dgn warna kulit...so with that let me pen down by wishing everybody Selamat Hari Merdeka...Assalamualaikum wbt...

8 comments:

camar putih said...

Biar gelap di kulit asalkan putih bersih di hati. Awak adalah seorang kawan dan sahabat yang baik., terima kasih kerana pernah menjadi kawan saya suatu ketika dulu.

a.z.z.a.y.d said...

setuju dgn camar putih..i'm glad to be in your circle of friends....uwaaa sedih laa pulakkk...

z.a.i.r.e.e.n said...

good one this one. selamat hari merdeka, fren!

SeMiN said...

Apa yang menjadi perhitungan suatu ketika nanti hanyalah amal soleh kita sepanjang hidup...it u mmg pasti.... so selain drp tu sumer tak bermakna disisi yang Esa. huhuhuu... ustaz sgt aku kannnn kah kah kah! Merdeka! Merdeka! Merdeka!

MIZZOU said...

camne minda nak merdeka kalau kulit pun di beza-bezakan...apa ada pada warna kulit?

Yusz said...

apalah yg ada pd warna kulit... kalau kulit putih, tp hatinye hitam, takde maknanya... Ramli, aku sejak aku kawan ngan kau aku tak nampak warna kulit kau, instead, i see what's inside of u... peduli la apa org lain kata...

Azlee said...

Kita slalu percaya kpd "kecantikan adalah hak milik setiap insan"...

rambomadonna said...

as i was reading your entry, suddenly i teringat I ternampak ko sibuk pasang sunblock masa kita DPA dulu goshhhh ... it was a very cute sight u know. Guess wat, everytime lepas palapes training dulu, I jeles betul dgn member india yang langsung tidak terjejas penampilan... siap bangga lagi ngan kitaorang yang fair skin yang bertompok2 sana sini.

You are still my friend and bro no matter if you are black or white.