Saturday, August 15, 2009

Jumpe Supervisor Part 2

Sabtu: 15.08.09...

Pagi smlm supervisor aku dh berangkat ke Pulau Pinang...dia ade mtg kt USM ari Selasa...lps tu kate nyer dia nk berehat smpai jumaat sblm berangkat balik ke Jerman ari Jumaat...so overall aku tanyer la mcm maner progress aku...dia kate ok...tk yah risau...tp dia suruh aku full force...byk nk kena buat...tapi aku mmg respect dia ni....aku tk tau nk ckp ape lg....aku mmg bersyukur...dia blh "literally" dok tunjuk satu2 ape aku patut buat...mula2 dia tanyer aku maner fieldnote?...errrrrrrrrr...aku ckp tk buat...well basically kalu org lain sure dh kena dh...tp dia penyabar siap2 dia amik kertas lps tu dia tunjuk satu2 ape nk buat...lps tu dia tunjuk kaedah terbaik nk buat interview dn nk amik note...lps tu dia dok tunjuk satu2 mcm maner nk buat sampling...dia mmg penyabar...aku byk tanyer soalan2 bodoh tp dia layan je...secara umum nyer kami jumpe tiap2 ari bermula dri 10-13 hb....
10.08.09: Jumpe dia kat hotel...aku brief dia sume yg aku dh buat...dari mula2 balik ke Msia...mcm maner aku establish diri aku n maner agensi yg aku dh pi...ape data yg aku dh collect n maner2 material yg aku consider terbaik ie maps n reports...lps tu aku cietr pasai site n survey pilot yg aku dh buat...hasil nyer....
11.08.09: Kami pi Cyberjaya...aku bwk dia round2...well biasa la org dh expert dia tanyer soalan2 yg aku tk leh nk jawab....dari status tanah hingga la kepada incubator yg ade...lps tu biasa la aku bukan nyer xpert bab2 jalan ni...so ade beberapa kali aku lost...lps abis visit tu kami ddk n dia start tanyer soalan2 base on dia nyer observation...gulppppppppppppppp...byk yg aku tk leh jawap...dia ckp aku kena tau "by heart" site aku so dia suruh aku lbh kerap jln kaki dr naik keta....opssssssssssssssss...lps Cyberjaya aku bwk dia round putrajaya...dia mmg impress...aku bwk smpai ke PICC...so nmpk la pejabat PM...dia suke...aku rase la...dia kate mase last dia dtg mase tu Putrajaya masih tgh tolak tanah...lps tu kami lunch kat kedai mamak kt bwh masjid putrajaya tu(hmmmmmmmmmmmm....korang tau la aku kn tk suke mamak food tapi aku layan gak sbb dia suke kari...)...balik tu aku bwk dia quick tour Tech Park Malaysia...aku impress la ngan aku nyer driving skill...hebat beb...hehehe...
12.08.09: Aku bwk dia dtg ofc aku...hmmmmm...gambar header ni adelah gambar ofc aku kt Ins Latihan KPKT....so kt ofc kami bincang pasai sample n dia tgk sebahagian data secondary yg aku ade...dia jugak tunjuk aku mcm mner nk analisis data....lps tu dia suruh aku buat table xcel n data yg aku patut masuk kn so that biler balik ke Bonn nnt aku blh develop map...tp sume mesti ade actual adress supaya mudah nk trace koordinate nyer nnt...lps tu dia jumpe ngan En Azri...depa borak panjang gak...abis discussion dia kate En Azri mmg "sharp"...hmmmmm...bangga la jugak...lps tu kami sambung lg discussion pasai sampling n bebenda yg aku kena buat...ptg aku anta dia balik ke hotel...
13.08.09: Kami sepatunyer pi Cyberjaya kali ke dua tp dia kansel sbb dia nk discuss pasai sampling n interview question....mase discuss tu ade beberapa bahagian dlm questionaire aku dia suruh omit(tp dia tanyer aku dulu aku setuju tak nk omit tu....)aku ckp rasional aku letak soalan2 tu lps tu dia tgk result base on pilot survey...dia ckp kalu result tk varies then kebarangkalian nyer data tu tk sesuai...aku setuju....abis tu aku ckp aku nk balik dulu ptg nnt aku amik dia kat hotel utk bwk pi dinner...aku pun dlps tu aku bwk dia lunch...dia kate dia nk makan tosey(yesssss dia mmg suke Indian food)...so aku plan nk bwk dia ke Pelita kt depan KLCC tu tapi mase dlm teksi tu driver tu suggest LOtus...hmmmm...smpai2 kt situ rupe2 nyer tk de roti canai....depa serve tosey lps pukul 3pm...so dia makan tandori je...mase makan ni ade insiden kelakar....mase kami tgh makan aku dok tgk2 sekliling...tetiba pelayan situ(Indonesian) dia dok dtg n anta air lps tu dia boleh main2 mata ngan aku...ala2 buat isyarat seolah2 aku ni anak ikan...ewwwwwwwwwwwwww....kose tk....keji la...hehehe...lps lunch aku anta dia balik hotel...lps tu aku drive ke ofc Firdaus....dia dh janji nk teman aku utk pi dinner...mlm tu kami amik dia kt hotel...n aku tk tau nk bwk dia pi maner...KL hujan mase tu so jln jammed...dia kate kalu blh dia tk nk area jammed...so kami decide bwk dia ke restoran Kelantan Delight kt SOOKA...area kt KL Sentral....kt Ofc Firdaus....Firdaus being oficer kt MIDA mmg byk benda dia blh discuss ngan Prof aku....tp mmg nmpk depa bond...hmmmm...tp aku yakin kalu korang jumpe Prof aku korang akan paham....dia mmg very fatherly....mase makan tu dia citer pasai kisah2 dia dtg KL....kali pertama taun 1959....lps tu kerap la dia dtg....dia tinggalkan jawatan Professor kt Yale n pindah ke Spore sbb dia suke region ni...lps makan kami pusing2 KL...dia kata byk dh berubah n byk bangunan dia tk kenal....Firdaus xcited dok xplain town planning in KL....lps abis tu kami smpai hotel dia sblm pukul 11pm...aku anta dia smpai ke lobi...dia bg aku CD nota2 pasai Knowledge City n dia bg Coklat....aku bg dia cenderahati...mase bg tu dia kate jgn bazir duit....simpan duit...mmg dia nasihat tu very fatherly...aku salam n dia kate keep in touch....dlm perjalanan balik lps Firdaus anta aku balik ke keta aku...aku terfikir aku mmg patut bersyukur sbb jarang2 org dpt supervisor mcm yg aku dpt...ramai yg tertekan....gagal....tk siap separuh jln....balik n mcm2 la....cume dlm kes aku....aku yg tk smpai standard dia lg...ni yg aku rase...so aku tanamkan azam aku akan cube lebih tekun lg...Insya-Allah...
p/s: Kak Ana tima kasih sbb bg pinjam keta...Mirza keta ko terlalu CUTE utk perjalanan ngan supervisor aku....hehehehe...
ok sume slmat beristirehat....jumpe lagi....ciaoooooooooooo

7 comments:

Princess Di said...

THe way ko citer supervisor ko nie buat aku pun suka kat dier. Memang susah nak dapat supervisor yang understanding based on citer2 yang aku dgr dr member2 yg buat PHD. Jadi ko pun taklah stress sangat. U need RA hello jer.

a.z.z.a.y.d said...

u r so lucky Rem...like we used to discuss..inilah rezeki..tak dapat kat satu tempat..kat tempat lain Allah kurniakan rezeki..Allah is great!

Pasal anak ikan tu..mak no komennnn sgt...kurengg sgt waiter indon tu kan...opkoz laa lotus tu tpt bapak n anak ikan selalu lepaks kan nok!!

MIZZOU said...

pandai engkau ambik hati supervisor hang Ramli....teh tarik pun dia suka ke? Memang tekak melayu...hahaha

mohdsazali said...

syok la bos dapat suupervisor baik macam tue... kalu dia tak der tempat nak tidor kat putrajaya offer jea umah i.... he he he he he....

(ala2 sesuei la.... bapak n anak ikan.... he he he)

SeMiN said...

Meli...best baca citer ko nih...lama tak masuk blog sejak aku sebok berpeleseran nih... apapun ko dah selesai.... senang laaaa!... aku gak yg masih...tarawang2 nih...sedihhhhhhhhhhhhh!... hahahaa

z.a.i.r.e.e.n said...

rem, kasi i your email add.

mirza said...

haha..aku dah agak that cute car is not involve in the incident of going up n down kl to cyber/putrajaya..hehe..mmg tak sesuai pun keta tu nk bwk sv ko tu..sib baik la hang cerdik jgk rem oi..haha...takpa let the car remain to its original task only la..to bring u only la..lg pun mau susah hng nk change gear tuh kalau bwk sv hg yg size nyer mcm tu tuh..haha