Saturday, January 1, 2011

Setahun telah berlalu...

01 Januari 2011...jam 10.25pm...

Salam...
Hari ni...hari pertama tahun 2011...salji dh mula reda...masih ade tp tk selebat minggu2 sebelum ni...petang td aku jln2 sepanjang Sg Rhine bersama kawan baik aku kt sini...kami berceriter ttg tahun yg lalu...ape yg kami capai...well bg aku alhamdulillah syukur...tahun 2010 byk peristiwa blaku dlm personal life aku kt sini...
1) Januari...aku balik ngan data2...3 kotak....uishhhhhhhhhhhhhhh...imagine that...mostly buku n dokumen...I must say Pos Malaysia mmg cemerlang...dlm tempoh dua minggu aku dpt dh kotak2 aku...Suhaimi tq so very much...well dia la yg tolong wrap n anta aku kt Pos PBD...kelam kabut sgt mase tu...ye la aku dgn nk pack brg2 n nk balik sini nyer etc...
2) Februari...aku dh mula coordinate data2 aku...Ya Allah tensennnnnnnnnnnnnnnnnn...mase ni jugak aku kena anta report fieldwork...
3) March...aku present prelim findings kt research group Institute aku...scary okkkkkkkkkkkk...sup aku mase ni tk de so aku bt sorang2...tp alhamdulillah...its either depa tak paham atau depa malas nk tanyer....aku pulak tpaksa mintak depa tanyer soalan...opsssssssssssssssssssss...hujung Mac aku bg lecture kt Student Master Sosiologi kt sini...depa sebenarnyer student lecturer aku...so since dia tk de...aku telah d minta present on Msia....uuuuuuuuuuuuuu...takut n seram sejuk mase nk pi present...student2 tu sume Germans...tp alhamdulillah..sume ok...I enjoyed the class...tk de la beza ngan student2 kt Msia...cume depa mmg byk tanyer...tp kewllllll....
4) April...aku mula tulis paper on background research aku...macro level...mase ni byk la sup aku komen...aiyoooooooooooooooooo...kalu tk kuat iman mau aje...
5) Mei...June...July...lama sungguh...br siap paper tu...mase ni aku happy bagai nk rak....hahahahahahaha...aku tk la peduli org anggap paper tu ape...tp aku personally Happy....yeszzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....
6) August n September...tk byk yg berlaku aku ade mtg setiap minggu ngan sup aku...tukar itu n ini...
7) October...aku bagi lagi satu lecture...kali ni d Deutsche Welle...kelas ni pun utk student2 master...tp kali ni student nyer dr byk negara...mase ni soalan2 nyer mmg mencabar sbb student2 nyer adalah wartawan2 yg d tawarkan biasiswa utk smbung blaja kt sini...hmmmmmmmm...mase present ok je...tp mase Q n A...ewwwwwwwwwwwwww....dlm ramai2 tu ade sorg student American...hmmmmm...kalu korang depa biasa deal ngn depa...sure korang paham...byk soal...meluat aku...tp layan je...tp aku tk le takut sgt mase ni...sup aku ade sekali...heheheeheheehehe...bulan ni jugak sup aku berangkat ke Malaysia...aku menerima kunjungan 2 kawan dr Msia...tq kawan...
8) November...tk byk blaku...aku terus menulis ape yg aku ade...btw paper yg aku tulis tu d terima utk d present d UCLA in December...well...actually paper tu d terime d satu lagi conference d Canada dan d Jerman...hmmmmmm...sup aku kate tk pe...concentrate kt writing...nooooooooooooooooooooooooooooooooooooo....well...aku pun sebenarnyer tk le nk sgt present paper tu...heheheehehehehe...
9) December...aku anta satu lagi chapter...ntah ape aku tulis...I just hope sup aku time n bagi komen...
Well...ni la ringkasan perkembangan akademik aku...korang jgn tk tau aku ingat ni sume sbb kan kami kena anta report kt jpa...so aku dok isi borang tu...hehehehehehe...so kena la bagi detail...
Dlm famili byk peristiwa manis berlaku...ye la anak2 buah dh semakin dewasa...rase mcm br je smlm depa lahir tup2 dh nk masuk U...I miss them so much...
Dlm byk peristiwa manis yg berlaku tahun ni...ade beberapa yg sedih...biasa la...my best friend mother involve dlm accident...bg aku this is the worst news utk tahun 2010...ye la aku kenal rapat ngan mak dia...in fact sblm balik sini kami siap pi cuti umah dia...tup2 mak dia accident...tuhan je yg tahu...aku tk tau ape yg kawan aku rase mase tu...tp alhamdulillah...dia beransur pulih...
Satu lagi aku tk nk tulis kt sini...tp ini adelah benda yg aku tk penah tpikir...buat phd kt tmpt org ni bukan mudah...dugaan nyer bukan phd tu semata2 tp ye la for those yg ade famili I mean mak...ayah...so biler depa sakit or whtnot implikasi nyer besar....in fact...tk pe la...aku yakin ade hikmah nyer...

Ok la sume...aku secara peribadi looking forward utk tahun yg baru ni...alhamdulillah Allah swt beri kite nyawa n kudrat utk terus hidup...tahun ni...well aku mmg bukan jenis yg berazam2 ni...tp aku harap tahun ni aku akan abiskan phd aku n balik ke Msia...Insha Allah...doa kan lah yg terbaik utk aku...

tu je la coretan aku minggu ni...Insha Allah bertemu lagi minggu depan...

Utk sume teman2...aku doakan kesejahteraan kalian...buat teman2 yg sama spt aku yg sedang memasuki "pusingan" terakhir phd mereka...Insha Allah aku doakan kejayaan bt diriku dan juga kalian...

Ikhlas,
Ramli Nordin
Bonn
Federal Republic of Germany

11 comments:

rambomadonna said...

Happy New Year Meli.

Baca coretanmu mmg terasa "kecabaran"nya nak belajar and duduk negeri org. But I always feel that you are destine for great things! Maybe not now, soon. Hopefully I will follow your "baby steps" this year!

Ramli Nordin said...

rambomadonna...
Happy New Year 2 u 2.
Tq 4 the encouragement...wahhhhhh...rase terharu pulak....I yakin U boleh...apply...U go gurl....

MIZZOU said...

hang dah 2 chapter siap...aku baru nak mula lit review. Kalau camtu end of this year boleh habis la kot...aku ni comprehensive exam pun belum sit lagi!!!

Ramli Nordin said...

Mizzou...
Insha Allah...

mohdsazali said...

Bos...

Saya percaya....bos sempat habis...on time lagi... jadi bila balik msia... kita g cuti dulu sebelum sambung keja or posting kat mana2

Aliff Firdaus said...

KALAU ko habis ok la..at least x lah ko balik nganga jer..Dr Ramli..wah klass..wajib la org tunduk hormat kt ko..maklumlah PTD yg cemerlang PULANG dgn PhD...

Eiii dgr citer ko ni, mcm rasa seram sejuk plak nk sambung blaja..boleh ker aku ni??dh lah tinggalkan U dh 11 tahun dulu..segala2 ilmu U dulu terutamanya penulisan ilmiah mmg dh hancur lebur..kena la study from A....basic..

Happy new year 2011..aku pn bukan jenis org yg suka sgt berAZAM2 ni..x der maknanya..apa yg ada depan mata buat jer..berjaya atau gagal kita sendiri yg tentukan..

Harap dpt jumpa ko lg seperti yang DIJADUALKAN bukan cepat dr jadual atau langsung x termasuk dlm jadual..ewwww takuttt...next year atau 2012 bolehlah buat tour kt rumah baru ko oppssss...

Ramli Nordin said...

Zali...
Insha Allah...doakan lah yg terbaik...
AliffFirdaus...
statement hansssssssssssssssssss...
alah uols...mmg la mula2 susah...perit...maklumlah dh karat...tp lama2 Insha Allah...btw I tk le bt phd ni supaya org tunduk hormat...eeeeeeeeeeee...tk terlintas...I smbg utk kepuasan diri dan juga sbb tuntutan agama wahhhhhhhhhhhhhh...I yakin U blh...dtg la area2 sini...hehehehehehehe...sure U laku...opsssssssssssssssss

Yeen said...

Happy New Year 2011, Rem!
Here's to great things for the year and may you be blessed with good health and happiness always.

Bila nak mai visit aku ni?

Ramli Nordin said...

Yeen...
Happy New Year 2 u 2...
ntah kenapa baca msg ko ni rase sayu pulak...opssssssssssssss..Insha Allah I akan dtg lawat U n famili...mmg dlm list 'things to do'...kim salam kt Adi n the kids...

nali said...

cabaran, ujian dan dugaan tu sebenarnya yg mematangkan kita...yg penting usaha dan tawakal serta redha...kena ingat kejayaan, rezeki, masa depan kita bukan manusia tetapi usaha diri sdr dgn izin allah, insyaallah semua terlaksana cuma cepat atau lambat, smooth atau berliku...itu saja...bukan dato', bukan datin, bukan ketua pengarah, bukan profesor, bukan naib canselor!

Ramli Nordin said...

nali...
aiyoooooooooooooooo...insap baca komen U...ala2 komen gadis bertudung litup uolssssssssssss...