Sunday, January 30, 2011

Selamat Pagi Cikgu...

Salam...30.01.2011...jam 8 mlm...

Arini...ahad terakhir bulan Januari 2011...aku dh mule rase bahang dateline tesis...dh mula sukar rase nk tido...sume tk kena...etc...hmmmmm...esk ade satu submission lagi...aku harap aku mampu anta...ok aku tk nk citer pasai tesis aku...aku nk komen beberapa isu d tanahair...

1) PRK Tenang...aku rase sume org dh tau keputusan nyer...well...tk de ape yg menakjubkan dlm PRK kali ni...sume nyer telah d duga dr awal...Johor sememangnyer kubu kuat UMNO dn mereka tiada masalah...in fact aku kira...politik d Malaysia masih d takuk lama...mereka memilih wakil mereka berdasarkan parti dn bukan nyer Calon...dn ini lah juga senario nyer d kebykan kawasan semi atau luar bandar d Malaysia...satu lagi stigma PAS sbg sebuah parti Islam juga tidak diterima baik oleh msyrkt Melayu...aku kira kalian masih ingat tulisan aku sblm ni ttg Islam d Malaysia...Pilihan dan Simbol menjadi teras Islam tersebut...aku sememangnyer tidak menyokong mane2 parti (well not openly though)...aku lebih tertarik dgn personaliti calon...I mean ini adelah tren d kebykan bandar2 besar...d mane pemilih mempunyai akses terhadap maklumat dan melihat isu2 dlm konteks global rather than local...tp d luar bandar...bygkan kite telah merdeka lebih setengah abad...dn dlm mase tersebut hanya satu Parti mendominasi senario kehidupan mereka...of coz msyrkt tidak akan mengubah sesuatu yg mereka telah "familiar"...aku secara peribadi blh membuat kesimpulan bhw...Islam d Malaysia unik...kebykan org Melayu mmg sensitif terhadap isu berkaitan agama...namun realitinyer kebykan mereka tidak solat...tp mereka berpuasa...mereka tidak makan babi...tetapi mereka minum arak...mereka menutup aurat...tp mereka "bersama2an"...mereka sensitif dgn isu "Allah" tp kebykan tk erti baca Al-Quran atau tidak menjadikannya amalan...mereka sopan santun tp dlm mase same mereka buang anak...sebenanrnyer musuh Islam adalah org Islam itu sendiri...kalu d teliti sejarah peradaban...Islam bukan agama yg mementingkan simbol...well at least tidak sewaktu pimpinan Rasulullah saw...atau zmn sahabat2...Islam simbol ini timbul slps dr itu...ini adelah "tiruan" drpd agama2 lain...Islam slps dr itu mula menunjukkan kuasa kepimpinan dgn binaan masjid2 besar atau "agung"...elemen Islam dlm kehidupan harian mula d abaikan...ini sebenarnyer dlm jangka masa panjang akan memberi impak negatif...lihat ape yg berlaku d Tunisia...Mesir...dn negara2 arab lainnyer...aku tulis pasai benda ni sbb aku tgk beberapa temubual yg d buat sewaktu PRK...oleh dua2 calon...I must say Calon BN mmg tk reti bercakap...Calon PAS mmg bagus dan bijak bercakap...imej bersih etc...namun ape yg aku kire kurang dr kedua2 calon ialah ape yg mereka nk buat d kawasan tu?...aku tgk "cover story" ttg kehidupan msyrkt Felda...mereka ade segala nyer siap dgn auditorium etc...so sewaktu wartawan tanyer...salah sorg penddk jawab..."Kami ade sume kenapa kami nk tukar?"...tp ironi nyer sewaktu pembuangan undi...hujan turun dgn lebat...banjir...n aku d fahamkan(dr pembacaan) ini bukan isu baru dh lama blaku...tp sewaktu kempen dua-dua calon tk sebut langsung ttg isu ini!!!!!...so aku kira ini mungkin peringatan dr pencipta...kalu aku jadik penddk d situ...first thing tomorrow morning aku akan bwk list ganti rugi brg2 aku yg rosak akibat banjir n tuntut Wakil Rakyat aku bayar...hmmmmmmm...amacam????...aku jugak tgk temubual ttg msyrkt India d ladang2 d Tenang...mind U...aku paham bahasa Tamil....heheheehehe...so slh sorg penddk tu ckp..."Mampu ke dia(mase ni dia merujuk pd Pn Cikgu) bg kami tanah...rumah...jalan ber"tar"?...kalu korang tgk kondisi msyrkt ladang mmg sedih...aku rase buruh binaan d KL hidup lebih sempurna dr mereka...opssssssssssssssssss...namun dlm kempen yg berlangsung...dua2 Calon tk sebut langsung pasai benda ni...aku kire politik Malaysia kena berubah...aku kira tiba mase nyer pemimpin2 peringkat tempatan tau ape yg pddk mau...sediakan list...tunjuk mase kempen...then pddk blh nilai...jgn dok bg alasan....kami bkn kerajaan pusat...helooooooooooooo...ade aku kisah????...ko dh nk sgt jadik Wakil Rakyat...ko pikir la mcm maner nk buat...kalu tk jgn masuk bertanding...as simple as that...aku kire msykt Msia ni masih tinggi santun nyer...tu masalahnyer sume benda...ala2...tk pe...tk kisah...bukan blh buat pun...alah depa org politik...depa ade kabel...depa org kerajaan...etc....ni adelah sebahagian kata2 yg sering berlegar dlm "benak" kebykn org kampung...or org bandar jugak...heheheheeheheh...selagi kite tk guna kn hak kite sbg pengundi maka selagi tu kite akan berada d takuk lama...tk kira la parti mane yg penting Calon tu...ape yg dia blh perjuangkan...ape yg dia boleh bagi...tu yg penting...
2) Isu kedua aku nk kupas ialah ttg buku LKY yg terbaru...aku tk baca lagi buku tu tp aku tgk interview beliau dlm youtube...aku lucu biler dia dok citer pasai Msia sbg jiran...hahahahahahahaa...dia mmg bijak mainkan sentimen "takut2kan"...dia kate msyrkt Spura harus bersedia dn jgn anggap Msia jiran yg baik!!!!!...hmmmmm...aku lucu kerana aku yakin dn percaya dia masih tk puas hati dgn Msia...well...kalu d lihat dr segi sejarah pemimpin2 yg ade isu lama ni akan terus d belenggu isu tersebut sehingga dia tiada...LKY masih tak puas hati dgn Msia (esp org2 Melayu) kerana d singkirkan satu ketika dulu...of coz dia tk leh time benda tu...smpai dia "mati"...percaya lah...aku lucu...sbb istilah ISTANA(tk kira la kalu pun ia pernah jadik Istana satu ketika dulu) d gunakan d Spura sbg gelaran rumah PM...kenapa????...berangan jadik Sultan ke????...Lagu Kebangsaan nyer masih dlm Bahasa Melayu...satu ketika...pernah ade gerakan agar d tukar ke dlm bahasa Inggeris tp beliau org pertama yg menolak usul tersebut...hmmmmm...byk lagi...malas aku nk tulis...isu nyer Spura hidup dlm byg2 ketakutan...takut dgn bayang2 sendiri...kesian...

Ini je la isu aku minggu ni...Insha Allah...minggu depan isu lain...

Take care all...

Ikhlas,
Ramli Nordin
Bonn
Federal Republic of Germany

7 comments:

MIZZOU said...

good luck ngan submission thesis hang tu....brapa chapter dah siap?

Ramli Nordin said...

mizzou...
ni br nk masuk dua...hmmmm...tu pun seksa...

MIZZOU said...

OK la tu...aku baru mula intro....tu pun baru dapat 2 pages..hahaha

Ramli Nordin said...

mizzou...
mmg amik mase...tensen...esp Eng bukan bahasa kite...tp Insha Allah...

Aliff Firdaus said...

Politik Malaysia ni susah nk berubah..kalau nk ubah, kena tunggu generasi 'emas' yg ada seakarang dh tiada di muka bumi..yg akan tinggal generasi baru yg lebih terbuka mindanya kpd 'sesuatu' di balik tabir yg jarang disingkap oleh generasi emas itu..cuma kena hati2 dgn manusia yg bergelar 'profesional' tetapi tidak 'bertauliah' sebenarnya yg sering menyebabkan masyarakat keliru dan susah nk berubah...manusia jenis ni sebenarnya 'bodoh' tetapi tunjuk 'pandai'...last2 politik malaysia tak ke mana...

Lastly, kita suka pic kt blog ko tu..tak faham bahasa dier tapi masih boleh faham dgn petunjuk yg ada...

Anonymous said...

apa kesudahan hubby dia yg dpt mc 21 hr tp turun bkempen tu? tt was interesting...

Ramli Nordin said...

Aliff Firdaus...
gambar tu signage yg common kt sume station utama keretapi kt sini...hehehe...alah uolsssss...tk lama lg uolssss kn akan blaja kt area2 sini...amik la seberapa byk yg nak...opssssss

Vivavogue...
I rase tk de masalah sbb MC tu sbb tekanan perasaan...so susah nk buktikan...so I rase tk de maslah...lgpun dia tk berkempen...dia cume ikut isteri dia je...hehehehehehehe