Sunday, January 9, 2011

Hujan ganti salji...

Ahad...09.01.2011...8.32pm...

Salam semua...
Ape kabar sume?...well minggu ni salji dh mula cair d Bonn...la ni hujan senantiasa...sejuk...tp tk spt biler ade salji...depa kate... kami masih dlm winter n snow mungkin akan turun lagi...ntah...aku tk kisah salji atau tak...dh puas dh tgk salji...hehehehehe...pantas mase berlalu...

Hari ini aku baca kolum d The Star oleh YM Raja Zarith Sofia...aku mmg salah sorg peminat penulisan beliau...aku terkejut biler aku baca tulisan beliau arini...kalu korang ingat 2 minggu lps aku ade menulis ttg ucapan Merry Christmas...well...secara kebetulan arini beliau ulas perkara yg same...hmmmmmmmm....aku mmg setuju n sependapat dgn beliau...aku tk nk ulas panjang...kalu korang sempat baca la kolum beliau d The Star...mmg membuka minda...

Ok selain dr tu minggu ni jugak masih lagi hangat isu SS Selangor...aku tk nk ulas isu ni dr aspek undang2 or whtnot...but aku nk ulas dr sudut "santun" org Melayu...aku kira org Melayu ni adalah bangsa paling bersopan d dunia...well...itu yg kite d asuh...tp dlm isu SS ni aku tgk sume nyer "down the drain"...mane hilang nyer santun dan sopan itu?...sedih la...

Satu lagi isu yg aku kira lawak ialah isu Buku Sastera sekolah menengah...hahahahahha...lawak2...ape nk jadik dgn Msia ni...sume benda jadik isu politik...dh nama nyer sastera perlu ke d heret ke media dn d perdebatkan seolah2 ia isu kaum...bengong...aku cume belajar sastera sewaktu d tingkatan 6...antara karya sastera yg kami kena baca ialah Sejarah Melayu dan Keluarga Gerilya(ni novel karya penulis Indonesia)...to tell you the truth aku tk penah abis baca dua2 karya ni...opsssssssssssssssssss...n bukti nyer aku mmg tk score subjek ni mase STPM...ape pun...kalu tk slah aku dlm Sejarah Melayu ade d guna perkataan "Keling"...so adekah lps ni kite akan ubah perkataan tu? isu nyer mudah...sastera adelah sastera...ia d tulis sbg karya seni...bgmn sasterawan hendak berkarya kalu dia terpaksa sentiasa memikirkan batasan penulisan nyer...I bet U ni bukan isu...sbb buku ni dh ade d pasaran hampir 30 tahun...kenapa br sekrg jadi isu?...dn adekah slps ni sume novel2 Msia yg ade isu seumpama nyer kite kena "harmonikan" semata2 nk puaskan hati sesetengah pihak? time2 mcm ni aku ingat komen yg d buat oleh pereka fesyen Msia...Bernard Chandran...dia kate "tk kn dlm sume karya nyer dia harus masuk kan elemen songket dan batik"...komen ni d buat biler d minta memasukkan elemen Msia...yes...aku setuju dgn komen ni...org2 kite...tk kire la bangsa ape pun...terlalu taksub ngan benda2 kecik...mereka lupe isu yg besar...

Ok satu lagi isu ialah ttg sorg mamat ni dia Gay n dia bt video khusus nk declare diri dia Gay...hmmmmm...well aku rase mamat ni should...GET A LIFE!!!!...ni lagi satu...aku pelik...aku sure dia ni fully aware kesan video tu tp nk jugak buat...mmg saje carik pasal...isu nyer...kecenderungan persatuan Gay n Lesbian buat video seumpamanyer sbb kadar bunuh diri yg tinggi d kalangan remaja sedemikian d USA...tp masalah nyer d Malaysia aku tk nmpk pun isu ni...malahan ramai je golongan2 sedemikian yg hidup happy...siap dok serumah n whtnot...so aku tk paham ape motif mamat ni nk bt video tu...sbb aku tk penah dgr pun remaja Msia bunuh dri sbb dia gay...hmmmm...atau aku yg tk tau....aku tk pasti...beberapa tahun dulu...ade isu Gay d sekolah2 asrama d Msia...lps tu isu lelaki lembut d institusi pengajian tinggi...tp ape jadik?...same old story...d asrama2 masih lagi ade benda ni...d institusi pengajian tinggi masih ramai lelaki lembut...well...kalu tk lembut kt luar lembut kt dalam...opsssssssssssssssssssss....aku rase depa ni kena paham...perlu ke citer masalah dlm kelambu kt sume org...ewwwwwwwwwwwwwwwww...aku rase msyrkt tk peduli pun ape depa buat...I mean selagi mereka tk melanggar batas susila msyrkt....well dlm msyrkt kite pasangan normal pun sukar nk d terima kalu bercium atau berpegang tangan kt public...so I dont xpect any special treatment kpd golongan gay or whtnot...nasihat aku kt golongan2 ni...terima diri anda seadanyer...tk perlu la nk carik publisiti...ewwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww...kose uolssssssssssssssss....lagi d dedah2 mcm ni...lagi la d cemuh dan yg tk bersalah pun akan jadik mangsa terutama nyer yg nmpk secara luaran nyer...lembut...kesian depa2 ni sentiasa jadik mangsa biler msyrkt letak "lebal" kt depa...yg so call GAY KERAS get away with everything...

Ok la tu je isu aku nk ulas minggu ni...

Till next week Insha Allah...take care...

Salam,
Ramli Nordin
Bonn
Federal Republic of Germany

8 comments:

MIZZOU said...

snow ni kalau tak pernah merasa memang la teringin nak jumpe, tapi kalau dah merasa sengsara di buat nye...hahaha

Ramli Nordin said...

Mizzou...
mmg betul ssgt...biler snow cair...tensen...kotor...

Ned said...

jitu sgt isu2 kau bangkitkan ....mak skerrrrrrr

Ramli Nordin said...

Ned...
ko baca gak blog aku...klasssssssssss....biasa2 je uolsssssssssssss...

rambomadonna said...

Meli, iolss geram lah u tak elaborate article Raja Zarith Sofia tu. Sbb akak malas nak cari artikel tu. Bz u.

Isu SS ni memang memalukan pada I. Bukan setakat u jatuhkan maruah orang lain tapi jatuhkan maruah diri sendiri.

But I noticed the royalties sekarang nie memang want to make the presence known and involved in the administration and politics of the country. I dare say, they want the institution to be relevant.

Ramli Nordin said...

rambomadonna...
ape yg I tulis same dgn ape yg dia tulis...cume of coz la bahasa tulisan I sesuai utk uolsssss...hehehehehehe...isu SS...I no komen...kite tgk je ape kesudahanyer nnt...pasai relevant atau tak...I rase depa mmg masih relevant...at least as it is now...but we never know...they will be relevant if they make themself relevant...vice versa...wahhhhhhhhhhhhhhhhh...

nali said...

Salji dan hujan tu sumber air En. Ramli. Rahmat tuhan jaga kitaran bumi, jadi sumber ketenangan, sumber kemusnahan. Pasal isu-isu kaum ni saya tak nak komen En. Ramli, pasal saya rasa loya, nak termuntah dgn politik kaum kat malaysia ni yg entah apa-apa. En. Ramli orang Melayu ada kata, raja yg mulia raja disembah, raja yg zalim raja disanggah. Oh ya En. Ramli, sapa mangsa, sapa dimangsakan? Sapa gagah perkasa, sapa gagah diperkasakan? Ibrahim Ali tu pun perkasa En. Ramli?

Ramli Nordin said...

nali...
ewwwwwwwwwwwwwwwww...komen U very the...I no komen...cume I suke tgk Ummi H...hahahahahahahaha....lawak abad ini...