Sunday, December 26, 2010

Krismas d Bonn

Salam...26 Disember 2010...

Tatkala aku mencoret kandungan blog ini...salji masih turun dgn lebat...aku baru baca berita Malaysia menewaskan Indonesia 3-0 dlm Piala Suzuki...aku juga baca berita ttg cahaya laser yg d gunakan...aku no komen....sukan bukan subjek kegemaran aku...aku tk nk bygkan tajuk akhbar2 utama d Indonesia esk....

OK arini aku nk citer pasai Sambutan Krismas...hmmmmmm...sebenarnyer beberapa hari sebelum Krismas aku telah menulis status d FB aku ttg sambutan krismas n "me being me"...aku telah mengucapkan "Merry Christmas" kpd pembaca FB aku...n dlm beberapa org yg balas status tersebut ade sorg mamat ni komen...well mamat ni aku tk le kenal rapat...aku kenal dia melalui kawan...in fact aku tk ingat pun nama dia...I mean kalu dia tk letak nama sebenar sure aku tk ingat...opssssssssssssssss...dia la ni sdg buat Phd d Australia...hmmmmm...well...ok aku tk nk citer pasai dia tp aku nk citer pasai ape yg dia tulis...dia telah komen sbb aku wish Merry Christmas...dia quote khutbah Jumaat d salah sebuah masjid d Australia yg dia pergi...n lps tu dia tulis beberapa petikan fatwa n kata2 beberapa Islamic Scholar...

Aku rase sbg seorg Muslim Malaysian aku rase terkejut n rase pelik seorg yg mendapat pendedahan d luar negara in fact masih lagi d luar negara blh bagi komen sedemikian...aku bukan nk ulas ape yg ulamak or the Islamic scholar tu kata...aku rase Islam mengajar byk kesederhanaan n aku rase kite harus menunjukkan imej yg betul utk org respek Islam...aku tk nk ulas ape yg khutbah tu tulis atau ape yg scholar tu cakap...aku cume terkilan...kalu kite tk d benarkan mengucapkan ucapan2 sedemikian so bygkan keadaan nyer d Malaysia...adekah rumah2 terbuka berunsur agama spt Krismas dan Deepavali kite tidak boleh hadir...n kite tk boleh libatkan diri...in fact beberapa minggu yg sudah ade seorg pensyarah universiti yg mengajar bidang berkaitan Islam telah dgn "blunt" mengatakan bahawa Islam mmg tidak membenarkan sambutan2 sedemikian...dia berkata begini dlm forum IKIM...hmmmmmm...

Adekah aku tidak boleh menghadiri rumah keluarga arwah ayah ku yg semuanyer beragama HINDU!!!!...adekah adik2 sepupu ku tidak boleh menghadiri dan mengucapkan Selamat kepada keluarga datuk dan neneknyer yg majoriti nyer beragama Buddha dan Kristian!!!!...hmmmmmm...adekah ini yg manusia2 spt ini perolehi setelah d beri peluang utk belajar ke luar negara???...pelik...yes aku tau Islam tidak membenarkan kite menyambut sesuatu perayaan atas konteks agama atau "roh" sambutan tersebut...in fact I"ve known all these long time ago...mase aku kecik lagi arwah mak aku dh dedahkan kn aku ttg bebenda ni...Arwah Mak aku tk penah pi oversea pun...

Org mcm ni la yg akan musnahkan negara ni dgn all the thinking or all the rubbish...aku pelik...sume org ni dok melaung2kan ttg Islam dlm satu aspek tapi dlm aspek lain senyap n tk nk pulak bagi ulasan...

Aku hidup dlm msyrkt yg berbeza d sini...bar...arak...parti...menjadi budaya mereka...so adekah kerana aku tk minum arak aku harus kurung diri aku n jauhkan diri dr mereka???...aku rase ramai yg pi oversea or dok oversea akan agree ngan aku...kite lebih rapat dgn agama kita d sini berbanding dgn d Malaysia...at least that is what I feels...so adekah aku tk boleh wish kawan2 aku yg majoriti nyer Kristian(well majoriti tk praktis pun)???...aku ingat lagi aku kenal seorg minah Jerman ni...kami berkawan dh lama...I mean aku kt sini pun dh hampir 3 tahun...so aku tgk dia ni pelik...kami mmg rapat tp dia tk penah salam atau peluk aku(ni culture kt sini biler jumpe depa akan peluk n cium...opssssssssssssssss)...so satu hari aku tanyer...dia cakap "bukan ke org Islam tk leh buat mcm tu?" aku terdiam...aku just senyum...kami masih rapat...tu tk termasuk roomate(ofc) aku yg mmg kristian...depa yg akan ingatkan aku ttg sembahyang fardhu (serius kalu depa tk nmpk aku solat depa akan tanyer kenapa) n depa akan make sure aku pi solat jumaat...teman2 aku d sini akan make sure makanan party mereka ade "vegie" atau "halal"...hmmmmmmmm...so sekrg adekah slps sume yg depa buat ni aku tk boleh wish mereka sbb ade sebilangan Ulamak yg berpendapat ia d tegah????

Aku sedih sbb aku rase ramai je org2 yg bukan Islam d Malaysia hendak tau ttg Islam tp mereka takut sbb mrk tk tau mcm maner nk layan kite kalu kite pi umah depa...I mean aku ingat lagi zmn2 sekolah aku...ramai kawan2 Cina n India(India senang sbb ramai yg vegie)...tk tau sama ade kite boleh minum dr gelas yg mereka guna d rumah atau piring yg mereka makan!!!!...serius...tp aku mmg respek depa...setiap kali aku pi umah depa ade je canned drink n kacang...so adekah slps mereka layan aku to that xtend aku tk blh wish depa sbb ade pendapat mengatakan ia d larang oleh agama...

Islam itu indah...Islam itu sempurna...Islam itu sederhana...aku harap ape yg d ajar oleh arwah mak n arwah bapak aku...akan aku bwk sehingga biler2...Insha Allah jika d takdirkan aku ade zuriat...asuhan yg same akan aku beri kepada mereka...

Selamat Hari Krismas n Selamat Tahun Baru semua...

Ikhlas,
Ramli Nordin
Bonn
Federal Republic of Germany

7 comments:

mohdsazali said...

Bos...

Bila baca tulisan kali ini... entahla... nak komen bab2 agama nie takutla pulak salah...

Tapikan bos.... kan islam banyak mazhab... ada yang sama dan ada juga pendapat yang berbeza...

kadang2 orang nie kan bos... dulu mungkin dia jahiliah pasal agama tak berapa tahu... then insaf.. jadi dia g la berguru ngan seseorang...then terlalu taksub... tak tengok pulak pandangan ulamak lain... tuelah yang terjadi macam kawan bos yang tak berapa kenal tue...

maka lahirla... kumpulan ajaran sesat (keluar topik sikit)coz pengikut ikut ja ajaran tersebut tak persoal atau bertanya padangan pihak lain.

ataupun terlalu banyak sangat ilmu agama sampai taksub then masuk kumpulan ajaran sesat (mcm budak2 usrah kat U...senang sangat terpengaruh)

saya setuju ngan bos... tak kan tak boleh wish mery cristmas kat kawan2 kot.. depa ucap selamat hari raya kat kita tak der masalah pun...

satu lagi... bab2 nie kita amik pandangan ulamak... bila bab2 lain tak amik n buat tak tau jer.. (tak der komen pulak)

in the nutshell, kalu kita hanya tahu sikit2 atau baca sikit2 then rasa macam tahu. my advice forget it la, tak yah dok komen n dok nasihat kat orang lain. takut2 kita pulak yang berdosa pasal bagi tau ajaran sesat... he3x (dah ada fatwa daripada majlis muzakarah islam malaysia ka , kata tak leh or haram wish2 kat kaum lain)

mohdsazali said...

bos baca.. malaysia Insider di bawah tajuk Majlis Fatwa Pantau Perayaan Agama, Mahu Muslim Pertahan Akidah...kata boleh jer ucapan tahniah atas sambutan perayaan...

Unknown said...

Zali...
sgt setuju...meluat la dgn org2 yg dok jatuh hukum...islam tu bkn hukuman tp asuhan dan penghayatan...wahhhhhhh...harus lps ni tulis buku agama...hehehehehehe

[k]o{q}i[n] said...

u r definitely rite.. ur parent have thought u well.. believe me, just follow the light to be in the rite path.. if u r in doubt, just ask for His direction.. may Allah blessed u always..

MIZZOU said...

Islam itu tak sesempit seperti andaian sesetengah org...pandangan camtu la yg buat org2 luar pandang serong kat Islam. Kita nak org luar hormat Islam tapi pada masa yg sama kita jauhkan diri kita dari mereka...camne Islam nak berkembang???

Ramli Nordin said...

Mizzou...
mmg...ramai sgt yg nk jadik pengulas ttg agama...tu masalah kite kt Msia...yg berkuasa menafsir ikut keperluan...yg tidak berkuasa menafsir ikut "kesukaan"...

Yeen said...

i like this post. in many cases, it is more a person's education and lifestyle than the religion itself. religion as our guide, but shouldn't be used a something that will hinder us from being with the society and mingling with others.