Sunday, December 5, 2010

Tajuk berita...Kawen muda...

Ahad 5 Dis. 2010...minggu2 terakhir tahun 2010...

Minggu ni byk peristiwa blaku d tanahair juga d sini...mmg menarik...

1) Salji tebal mula menutupi bandar2 besar d Benua Eropah...byk lapangan terbang dan keretapi terpaksa d tutup...UK mengalami salji tebal terburuk dlm tempoh 10 tahun...d Jerman beberapa lapangan terbang kecil d tutup...tp Lapangan Terbang Frankfurt masih d buka dgn had penerbangan terhad...yg pelik nyer aku tk pakai heater dlm bilik...yeayyyyyyyyyyyyyyyy...bukan ape...aku tk suke guna heater sbb byk kesan negatif terhadap badan...hahahahaha...ape pun pengalaman salji tebal ni mmg menarik...ye la kalu d Msia cuma banjir n ribut d sini lain pulak...
2) Kalu d sini salji tebal d Msia pulak kabarnyer smlm gas pemedih mata menaburi pendemonstrasi d Istana Negara...aku sebenarnyer not a fan of demonstration...aku rase aktiviti demo2 ni menimbulkan kesusahan pd org lain...but then again aku rase setiap org harus d beri ruang utk meluahkan ketidakpuasan hati mereka...after all we are a democratic country...aku rase acapkali berlaku demonstrasi maka setiap kali tu la polis akan sembur air or whtnot n benda mcm ni yg akan d capture dlm foreign media...aku tk de la pengalaman berdemonstrasi sama ada d sini maupun d Msia...yg paling hampir perhimpunan menentang keganasan regim zionis d Palestine sewaktu d UM...tht was long2 ago...ok balik pd citer demonstrasi...kalu d sini demo akan diiringi polis dan polis tersebut akan d bayar oleh PBT...yesssssssssssss...mmg kelasssssss...n bajet utk polis jaga demo ni akan d debat...ni la beza nyer negara maju ngan negara kureng maju...opsssssssssssssssss....n pengumuman akan d buat ttg gangguan2 yg d jangka sewaktu demo so orgramai yg tk mau terlibat akan carik alternatif lain...setakat kt sini aku cume tgk 2 demo besar...both menentang kenaikan bayaran kpd pelajar Uni....satu lagi demo kecik menentang pembinaan masjid terbesar d Cologne...tu je...n demo depa mmg ala2 karnival...so kite org2 luar ni menganggap demo tu mcm festival pulak...hahahahahahaha...produk pelancongan gtewwwwwwwwwwwwwwwwww...aku just harap kite tk la jadik mcm negara jiran kite...dok demo...pelabur takut...opssssssssssssssssssssss...
3)Minggu depan ni akan ade satu peristiwa besar...DS Samy djangka akan meletak jawatan sbg presiden MIC...bygkan dia adelah pemimpin MIC paling lama memegang tampuk kuasa...aku tk tau la dia akan dlantik sbg ape tp aku rase dia telah melalui saat2 pahit manis n getir sbg presiden parti bg org2 India d Malaysia...harap2 penganti beliau akan meneruskan yg baik n membersihkan mana yg tk baik...hehehehehehe...bukan mudah menjadi presiden parti yg majoriti kelompok yg dterajui merupakan golongan miskin...ini realitinyer...kuasa presiden parti adelah terhad...ini tk termasuk kekangan2 lain...stigma yg wujud d kalangan org2 India juga tidak byk membantu...d saat Negara India melangkah menjadi kuasa ekonomi dunia...India d Msia masih berjuang utk membebaskan diri dr belenggu kemiskinan...lebih 50 tahun negara kita menikmati Kemerdekaan namun mereka masih d takuk lama...I mean majoriti nyer...miskin...gejala samseng...arak...jenayah...etc...tidak keterlaluan kalu dikatakan semuanyer sinonim dgn mereka...aku masih ingat satu insiden sewaktu d UM...aku mengambil satu subjek...nama subjek tu Masyrkt Ladang dlm Ekonomi Malaysia...hehehehehehe...so satu hari dlm tutorial...aku telah berdebat dgn tutor yg handle kelas tu...aku kata kenapa msyrkt India menyalahkan kerajaan tidak membantu mereka tp dlm mase yg same golongan cerdik pandai dr kalangan org2 India dok bertelagah n tidak membuat ape2 utk membantu org2 India d estet...wahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...sejurus je aku abis cakap aku d hentam...sbb majoriti pelajar dlm kelas tu adelah pelajar2 India...gulppppppppppppppppppppppppp...aku rase Nazli n Suzana mesti ingat insiden ni sbb depa ade dlm kelas tu...tp aku tk penah menyesal aku luahkan kata2 tu...aku rase reason aku valid n aku ade hak utk bercakap ttg isu tu...after all I am 50% Indian...aku tgk sendiri seorg kawan aku dr sekolah rendah...aku tk tau atas sbb ape makbapak budak tu telah tukar anak nyer ke sekolah Tamil dr sekolah kebangsaan(sblm kejadian ni seorg guru besar sekolah Tamil tlh dtg ke rumah budak tersebut) yg aku pelik nyer anak gurubesar tu sekolah kt sekolah kebangsaan!!!!...budak ni mase kt sekolah kebangsaan mmg pandai...kali terakhir aku dgr budak tu sekrg jadik dreber lori!!!!!....
4) Satu lagi berita yg aku baca kisah budak umur 14 tahun kawen ngan guru umur 23 tahun...hmmmmm...so benda ni timbulkan debate ade yg pro n ade yg kontra...aku mmg against marriage at umur2 mcm ni...aku rase ni masenyer depa dok kt sekolah...yes mmg Islam izinkan yes dr segi biologi mrk mampu...tp aku kire kite kena gak tgk konteks msyrkt...at least tunggu la bdk tu abis SPM...hmmmmm....tk paham aku...tp dlm mase same pulak kalu kite tgk sekrg bdk2 umur 13/14 dh mula meneroka dunia sex...so lebih baik depa kawen dr bt benda2 tk tentu arah...funny...its ok to have sex at that age but it is wrong to get married...opsssssssssssssssssssssssssssssss...

ok sume till next week...Insha Allah...

Ramli Nordin
Bonn
Federal Republic of Germany...

10 comments:

Aliff Firdaus said...

Salji makin tebal kan?Aku dgr kt Germany pun byk kwsn yg kena teruk..tapi lantak la..bukannnya diorg tak biasa ngan benda2 tu...

Demonstrasi..pada aku benda ni sepatutnya jadi ASET dan REZEKI kepada kerajaan bukan ancaman..dgn demonstrasi lah baru kita tahu di mana kelemahan kita utk diperbaiki..jadikan ia sebagai aset untuk terus mentadbir negara dengan memperbaiki dr setiap sudut..Ia jugak sepatutnya diterima sebagai rezeki terpijak dalam kita nk menakluk dan mengukuhkan peluang untuk jd tip top...baru lah rakyat percaya...kena ingat, dlm 10-20 tahun lg, majoriti rakyat negara ni adalah dr gol profesional yg mmg bijak berfikir...kalau x rebut peluang dr sekarang, nanti suatu hari akan hilang semua kekuatan yg kita ada skrg...

Kawen muda..hellooooo aku mmg x penah stuju umur2 mcm tu kawen..labih baik korang gi sekolah, belajar dan at least ada sijil SPM/STPM...setidak2nya boleh jd kerani..ada skit masa depan..kalau kena cerai ngan laki pun korang ada haluan hidup..tak la duduk bawah jambatan...jadi janda hidup merempat tanggung anak sekolah...masa tgh suka mmglah kita tak fikir benda tu, bila dh jadi mcm2 nanti, menyesal pun x guna dik oiii...kalau mak bapak kaya x per boleh bergantung hidup tapi kalau mak bapak pun azab sengsara, lebih baik korang belajar pandai2 tolong mak bapak..bila senang nanti pahala ko dapat, masa depan pun indah dan bahagia...

Dr S Samy letak jawatan..hmmm kita tunggu dan lihat jer nanti..tup tup tetiba x jd plak...ada plak kasi reason lain..mcm ari tu masa pilihanraya Hulu Selangor..konon2 x suka candidate tu then nk letak jawatan..mana?mana?hmmm..ini bukan sekali dier buat statetment cm tu...

nali said...

kawin 1M'sia...

Unknown said...

Aliff Firdaus...
I suke komen U ttg kawen mude...ala2 mcm bcakap berdasarkan pengalaman je...opsssssssssss...hahahahahah........

Nali...
benci la sume benda d kaitkan dgn 1Malaysia...ewwwwwwwwwwwww...

nali said...

kenapa gambar bunga disaat salji masih berguguran...

Aliff Firdaus said...

Meli, kita sentiasa realistik dgn kehidupan ok..kita tahu diorg yg kawen muda sbb dalam hati konon2 dh jumpa apa yg dia nak..ya la, zaman skrg ni kan budak2 darjah 1 pun dh pandai citer bab2 kawen ni..lagi2 nanti kalau dh diajar pend seks di sekolah..lagi la ramai yg nak kawen cepat..no komennnnn sgtttt...

Lepas tu tak hairan jugak byk plak kes2 ibu 'tinggal'..

Unknown said...

nali...
saje je letak gambar bunga...ia lambang hati I d kala ini...wahhhhhhhhhhhhh...bunga2 cinta uolssssssssssssss...

Aliff Firdaus...
komen2 u mmg grand...u mmg patut jadik KSU kemterian unggu...sbb u mmg menjiwai hati2 wanita...I suke komen2 u...pedas uolssssssssssss...

nali said...

yes, Aliff Firdaus, vass komen u

Unknown said...

nali...
I raseAliff Firdaus sesuai jadik komentar majalah Mangga...opssssssssssssss

Neasuci said...

I pun tak berapa setuju kawin muda ni.... tapi kawin tua pun tak digalakkan jugak.....

Unknown said...

Neasuci...hahahahahahahaha...I tgelak sorang2 baca...hahahahaahha