Sunday, July 11, 2010

Bola dan Semangat Kebangsaan...





Ahad...11 Julai 2010...

Aku mengalami perubahan "mood"...aku dh mula bosan ngan cuaca panas d sini...kalu d Malaysia kite ade aircon dan kipas d setiap ruang bangunan...d sini tiada...ia semakin panas...apetah lg rekabentuk bangunan yg berkaca dan menyerap haba...sekarang aku tau mengapa mereka dressing less musim2 panas ni...

So by the time korang baca blog ni...sure dh d ketahui juara WC 2010...ape pun aku dh tk berminat...well...aku mmg tk penah minat bersukan pun...ape pun I would say this is the best WC in my entire life (cliche)...not so much the sport though...aku suke tgk semangat nasionalisme yg d tunjukkan oleh org2 Jerman...depa bangga sbb kali ni pasukan Jerman d wakili oleh beberapa anak imigran dan Ozil yg merupakan anak Turki yg lahir dan membesar d sini menjadi ikon pasukan Jerman...korang blh tgk bgmn mereka melahirkan semangat cintakan negara melalui bendera dan hiasan "tubuh" dan kenderaan dan sebagainyer...Bola menyatukan mereka...satu yg aku tgk kt sini ialah sifat "spoting" polis2 kt sini...setiap kali pasukan Jerman menang...penonton or rather penyokong Jerman akan berkumpul d laluan tram utama d bandar Bonn dan menghalang laluan tram...tp tiada siapa yg marah...mereka dlm tram dgn spoting turun n jalan kaki...to that extend depa celebrate....polis2 pun tk kan kacau...bayangkan depa tgk dlm keadaan minum n mabuk tp seriously aku mmg suke kalu depa mabuk...sbb time mabuk depa mmg frenly giler...
So this is the end...I must say wlpun aku mg tk penah tgk bola or WC sebelum2 ni...tp kali ni aku tgk...and I enjoyed it...not the game but the spirit...I was among the crowd...strangers just cheered together...we were just one...I just love the spirit...
So here I am...a Malaysian who detest football...but in Deutschland...I realise that it is not so much about the game...it is about being seen...being among the crowd...being "there"...being "kewl"....I cant describe the feelings...but I am glad I am here today...now...having the opportunity to be part of the "one"...
To the Spaniards...EspaƱa es el mejor...Felicitaciones...

Luv,
Ramli Nordin
Bonn

7 comments:

z.a.i.r.e.e.n said...

being "kewl"? hehehehe....hebat Rem! ;p

Unknown said...

Yeen,
syyyyyyyyyyyyhhhhhhhhhhhh...
pasai tu gambar tuan rumah tk de kt sini...opsssssssss

Princess Mulan said...

"...it is about being seen... "- thats why orang tu pakai baju ketat kat tempat tu.... hehe

MIZZOU said...

takde aircon??? parah tu tengah panas2 ni...kalau dulu2 mungkin OK kot tapi sekarang cuaca makin panas...global warming!!! kat MIZZOU ni pun dulu tak banyak aircon tapi la ni depa dah pasang kat semua unit apartment

Unknown said...

Princess Mulan...
Tk sesuai la...panas...

Mizzou...
mmg tk leh bt keje...panas sepanas2nyer...depa kt sini mmg kedekut...mmg tk penah tgk pun bangunan yg ade aircon...tk tau la kalu bangunan2 tinggi...

nali said...

sesuai ke kau less kan pakaian kau?????

Unknown said...

nali...
kt sini yg penting self confidence...lain2 tu belakang kira...almaklumlah kt Kiwi Land uolssss kalu pakai less pun tk de kesan ye la biri2 lebih byk dr manusia kan...opssssssssssss