Sunday, July 18, 2010

Li & Li

18 July 2010...Ahad...

Cuaca d bumi Jerman semakin ok...sudah tidak terlalu panas...

Lama rase nyer aku tidak mendedikasikan blog aku ni kpd org2 tertentu...arini aku nk dedikasikan blog ni kepada dua sahabat yg amat berjasa mase aku bt fieldwork tempohari...aku mengambil masa lama utk mendedikasikan blog bt mereka kerana aku tidak pasti sama ada aku harus dedahkan identiti mereka...wahhhhhhhhhhhh...celebriti gtewwwwwwwwwwwwwww...tp aku rase molek rasenyer aku dedikasikan jugak blog ni bt mereka berdua...secara kebetulan nama mrk sama...Sazali n Azli...rupa paras pun hampir serupa...kalu ddk sebelah menyebelah...mungkin jgk org tersalah menganggap mereka pelandok dua serupa opssssssssssssssssssss...

So utk makluman korang...sepanjang kerja lapangan aku menetap d dua buah rumah...d Putrajaya d rumah Sazali dan kalu d Shah Alam d rumah Azli...mereka ni la yg byk membantu aku sepanjang aku membuat kerja lapangan tempohari...tk terucap rasenyer terima kasih bt mereka berdua...hanya Allah swt membalas jasa2 mereka...Sazali aku kenal sewaktu bertugas d KPKT...kami sering bersarapan bersama n persahabatan itu berkekalan hingga ke hari ini...Terima Kasih Sazali...

Azli, pula teman yg aku kenal sejak membuat master d USM...kami telah melalui jerih perih kehidupan bersama...akhirnyer dia jugak yg membantu d saat aku mengharapkan bantuan...Terimak Kasih Azli...
Hanya Allah swt yg mampu membalas jasa kalian berdua...aku tk kn lupe d saat aku menjadi "rabun" oleh "ilusi" teman...sahabat dan kawan...kalian muncul menghulurkan bantuan...sesungguhnyer byk yg aku pelajari tempohari...bkn setakat kajian...ttp yg utama aku kenal siapa teman...rakan...taulan dan cume layak d gelar "kenalan"...sesungguhnya aku tidak berdendam...tp sukar sekali utk aku melupakan nya...peristiwa itu mengingatkan aku ttg kewajaran membantu manusia2 yg tidak tau membezakan antara teman dan kenalan...biarlah...aku tidak akan melupakan semuanya...akan ku simpan dlm diari kehidupan sbg satu titik "hitam"...semoga mrk bahagia...Allah swt maha adil...aku percaya pd itu...salam...

Yang kurik itu kendi...
Yang merah itu saga....

Ikhlas...
Ramli Nordin
Bonn
Republik Persekutuan Jerman

15 comments:

a.z.z.a.y.d said...

Panasssssss

Ramli Nordin said...

azzayd...
syhhhhhhhhhhhhhhhh...aircon tk cukup kuat uolsssss...

Princess Mulan said...

pandai u pilih kengkawan.. semuanya plus size :)

Unknown said...

Princess Mulan...
De[a bkn plus size la...depa "Cutey Bubbley"...:)

MIZZOU said...

cantik gambor kat title hang tu....rumah hang ke?

Unknown said...

mizzou...
tu umah Sazali kt Putrajaya...mmg canteq umah dia...tgk la pulak org nyer...opssssssssssss...

mohdsazali said...

bos... wei malunyer la ....(chek baru masuk ofis coz g kursus kaunseling lanjutan)... gelak besaq nie he4x....

malu la bos...siap amik gambaq umah.. dah la ala2 beselerak...

amboi2 p.mulan plus size yer.. sama la kiter... tapi kan yang plus size nie ramai orang nak oooo...

ala... bos tak der masalah la... tolong2 nie....bukan susah pun... (coz orang yang nak tolong pun senang kira)... jadi kita nak terima pun senang....

jadi sapa2 yang ader masalah boleh la...chek tolong... he he he...

Unknown said...

Zali...
amboi2 free promo nmpk...nmpk gaya nyer cheq blh la bukak pusat kaunseling la ni...maklumlah dh pi kusus lanjutan...sesuai bg kauseling kt P.Mulan...opssssssssssss...ape pun tima kasih byk no...terharu sgt...

nali said...

ayoo blog menusuk kalbu menikam jiwa...nasib baiklah hujan petang2 kat sini...kalau tak panassssss lagi membara... ;p

nali said...

amboi syazali, chanteq rumah hang...lantai pokka dot gitu...

Unknown said...

nali...
...gonna forgive but dont think gonna forget...btw u tk penah pi ke umah Zali...meltepozzz uolssssssss...black n red....

Aliff Firdaus said...

Ayooo..ala2 tribute giteww kann..

Aku punya falsafah senang jer.Ko kekwat aku kekwat, ko baik aku baik.Konsep tu x berubah bila2pun.

Hidup aku cara aku.Masa susah kena selalu dikenang2kan supaya ketika senang kita x cepat lupa diri.Siapa aku 5 tahun dulu?Siapa kawan aku ketika aku hanya 'kuli'yg x stabil? terumbang ambing.Dulu aku hanya dgr org citer pasal naik pangkat, tukar sana sini, PTK,beli rumah, beli kereta,jalan sana-sini,lepak restoran mahal,baju ratus2, ribu2...Skrg siapa aku?x perlu citer apa yg aku dh ader skrg..yg aku tahu aku nk cari apa yg aku x ada lagi..so,hati masih sama..x pernah berubah.Cuma ingatan kpd zaman susah dan siapa kawan yg sudi berkawan dgn aku tetap dlm kepala dan hati.Tak kan lupa sampai mati..org nk menyombong boleh blah dr hidup aku,org yg kekwat satu ketika dulu selamat dtg semula dlm hidup aku tp perlu sedia dgn kutukan aku pulak hehehe...

So kpd insan2 yg hanya kenal kawan ketika kawan makan di pinggan mahal tetapi bukan ketika kawan makan dalam tempurung tolong2lah sedar diri kita...kita mati nanti sumer pakai kain putih yg sama..x pakai pun satin italy, korea or songket yg beribu2 nilainya..

kita hanya rasa kita betul tapi kita x pernah plak rasa apa salah kita...

Memilih kawan ni sama la mcm ibarat kita terapung di tengah lautan..yg ada hanya sebatang kayu buruk terapung dan sebuah kapal berisi lanun nan jahat..org yg 'gelap mata' akan pilih kapal sbb cantik, besar, teguh dan confident akan sampai ke tebing..sebenarnya kayu buruk itu lah penyelamat paling terbaik utk sampai ke tebing...so fikir2kanlahhh

Last but not least...KITA DH KURUS..kan nali kannn....hehehehe

Unknown said...

Aliff Firdaus...
ayoooooooooo..terharu baca komen U...tp ape pun...hanya 'Jauhari Mengenal Manikam'...tima kasih banyak atas segalanya...wahhhhhhhhhhh...jasamu akan d kenang...Insya-Allah...
p/s: Dgr dh confirm...betul ke?

nali said...

Aliff Firdaus,

Gua salut lu beb...caya lu! siok akh...gua pun macam heren beb bila tengok lu 'KURUS' beb!

Unknown said...

nali...
WHAT LANGUAGE IS THAT?