Sunday, July 25, 2010

Airmata....

25 July 2010...ahad terakhir bulan Julai 2010...Minggu ni juga bulan terakhir sebelum melangkah ke Ramadhan...

Minggu ni kalu korang tgk header aku ade sikit lain la...hehehehe...itu header standard...sbb minggu ni isu yg aku cube kupas juga lain dr yg aku penah bt selama ni...aku nk ulas ttg dua filem Indonesia yg aku tonton melalui Youtube...
Sebenarnyer hujung minggu aku kerap abiskan mase menonton British Soap...i.e.kegemaran aku Emmerdale dan Eastenders...tp minggu ni aku time msg d FB suruh aku menonton dua buah filem Indonesia yg menjadi "igauan"...

Yang pertama..."Emak Ingin Naik Haji"...
Korang percaya la cakap aku...korang tk yah tgk ape pun lagi...first video je dh cukup utk mengalirkan airmata korang...trust me...citer nyer simple nyer...kisah seorg ibu (Mak) yg bercita2 utk pergi ke Mekah...tp d sebabkan kemiskinan dia terpaksa struggle...ni aku kira motif2 biasa ceriter2 Indonesia...miskin n kaya...etc...tp yg best nyer citer ni ialah watak Mak...yessssssssssssss...istilah yg d gunakan amat menusuk jiwa...kalu korang tgk watak Mak tu korang pasti teringatkan Mak atau Nenek korang kt kampung...percaya lah...aku menangis sorang2 dlm bilik...yesssssssss....aku sedih sbb tgk watak tu betul2 nk pi Mekah...sedangkan duit tk cukup...n watak tu timbul dgn watak2 sekelilingnyer...anak nyer...jiran nyer...majikan nyer...sume la...in fact aku rase korang blh relate ngan watak2 dlm citer tu...ade yg bercita2 pegi Mekah sbb nk title...ade yg byk duit so asyik pi umrah...ade yg terlalu miskin hingga sanggup makan "bangkai" burung(ni part aku nyaris2 meraung ok)...tp mmg best giler in fact aku bagi 10 bintang kt citer ni...watak Mak layak dpt anugerah Academy uolssssssssssss....serius...korang tgk n lps tu korang pikir la sendiri...

Citer kedua yg aku tgk ialah "Laskar Pelangi"...ni mungkin ramai yg dh tgk...atau ramai yg penah dgr lagu tema citer ni sbb femes kt Msia...tp citer ni berkisar ttg perjuangan guru yg mengajar d kawasan yg miskin d Sumatera...satu keunikan citer ni ialah watak2 nyer guna bahasa hampir sama dgn kite sbb ia berlaku d perkampungan Melayu (yesssssssssss...org2 Melayu kan berasal dr Indonesia...opssssssssssssss)...citer ni berkisar ttg anak2 miskin yg bersekolah d sekolah agama...n mereka bersekolah dlm serba kekurangan...tp keinginan dan cita2 mereka mengatasi segala nyer...aku tk tau la korang...tp aku mmg blh relate ngan citer ni...korang blh tgk bgmana besarnyer peranan seorang guru yg mampu membuatkan murid2 nyer bangkit dr gelodak kemiskinan hanya dgn memiliki keinginan dan cita2 yg tinggi...watak2 dlm citer ni jugak mencerminkan masyarakat awal 70an...buruh...petani....nelayan...etc...mmg best giler...aku tk nk ulas panjang korang tgk sendiri...aku mmg blh relate sepenuhnyer ngan citer...aku juga salah satu watak dlm citer tu...aku juga ade guru yg membakar semangat pelajar2 nyer...alhamdulillah...

Dua2citer ni blh d download d Youtube...tp aku nk citer bgmana hebat nyer penulis...pengarang...pengarah dan pelakon2 Indonesia...kedua2 citer ni mmg menusuk jiwa dan mencabar imaginasi manusia...in fact citer Laskar Pelangi tu d tonton oleh Presiden Indonesia...

D saat pelakon2 Msia kemaruk nk berbogel dlm filem konon2 nk menjiwai watak...aku tk paham ape motif nyer...kalu korang tgk citer2 yg aku sebut tu...tk de pun watak cium...cinta...etc...I mean yg d timbulkan ialah perjuangan...perasaan...intimasi...keibuan...tk de pun payah berbogel or benda2 yg watak2 kt Msia je sanggup buat...
Aku kalu ade kuasa aku nak setiap guru yg belajar d Maktab Perguruan d Malaysia d wajibkan menonton citer Laskar Pelangi...baru sedar betapa tugas guru tu mulia...n ia mengatasi segalanyer...siap tk dpt gaji 2 bulan...siap terpaksa buat keje lain utk makan...tp semangat nyer mengatasi segala...cube la pulak tgk situasi kt Msia...hmmmmm...sedihhhhhhhhhhhhhhhhhh...aku rase byk jugak guru2 yg berjuang d pedalaman Sabah...Sarawak...Kelantan...Terengganu...Kedah....tp ade ke pengarah atau sape2 yg terlibat ngan industri filem kite bt citer2 camtu...dok sibuk BERKEMBAN lps tu ckp ni la BUDAYA KITA...helooooooooooooooooooo....lps tu dok hisap ganja...hisap dadah...skandal sane sini...tu la artis Msia...mmg tk de kelasss...aku secara peribadi mmg seumur hidup aku cume sekali je pi tgk citer Melayu kt Cinema...tu pun org blanja...mmg tk de kelassssssssssss...

Ok la emo pulak aku dok citer...hehehehehe...tp serius korang tgk la citer tu lps tu bagi review kt sini...trust me...siap kn tisu uolsssssssssssss...pasti berjurai airmata...

p/s: Semin thank you sooooooooooooooooo muchhhhhhhhhhhhhhhhh...ko mmg legend...nnt ko beli la buku tu...ko bwk balik sini...nnt aku nk pinjam...hehehehehehe

Sekian....

"Hiduplah Untuk Memberi Sebnyk2 nyer dan Bukan Untuk Menerima Sebnyk2 nyer"

8 comments:

SeMiN said...

kelas ko Meli review ko kira macam viva PhD hahaha... but seriously aku mmg stuju ngan ko... kedua2 filem tu diangkat dr Novel2 Indo. Aku respect giler ngan penulis2 tu... novel2 depa bukan sekadar crita picisan yang biasa2 tp ada 'ilmu' dan pengajaran yg amat bermakna kpd masyarakat... jika ko baca novel2 tu pasti ko akan menangis teresak2.... lebih teresak dr menonton filem2 tsbt...

Unknown said...

Semin...
ye la dh keje tk bt dok bt review filem...bolehhhhh...opssssssss....

Aliff Firdaus said...

Ewwww..biasalah hati warga emas mmg cepat tersentuhhh..

Semin, apa citer ko punya phd..ok ke k.o...sonyap jer

Unknown said...

Aliff Firdaus...
amboi2 hebat komen ko kan...
btw rumah dh abis kemas ke?...dgr d landa banjir...opssssssssssss...

Princess Mulan said...

"menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersyukurlah pada Yang Kuasa..."

Unknown said...

P.Mulan...
tu lagu tema citer laskar pelangi kan?...sedih kan...

Aliff Firdaus said...

Meli..

Kita no komen ttg badai & banjir yg melanda..yg penting kita dh hepi dgn kehidupan kita skrg..rumah kita tu sedakar tempat berteduh seminit dua..selebihnya kita singgah di istana 'padang pasir' yg lebih nyaman dan selesa oppssss...

Unknown said...

Aliff Firdaus...
Tahniah la...semoga kebahagiaan yg d kecapi akan men'ramai'kan umat Nabi Muhammad S.A.W...hmmmmmmmmmmm...