Sunday, June 27, 2010

From Bonn Germany to Basel Switzerland...






27 June 2010...Ahad terakhir bulan Jun 2010...
Pantas masa berlalu...ramadhan semakin hampir...Insya-Allah ramadhan ini akan tercatat sebagai ramadhan pertama aku d bumi asing...opsssssssssss...terkaluar topik pulak dah...hehehehe..
Ok first thing first...pd 23hb hari tu aku telah membuat pembentangan pertama sejak aku pulang dr field work...owsssssssssssssssshhhhhhhhhhhhh...tu first time aku present tanpa supervisor aku...byk la soalan depa tanyer...aku jawap mane yg boleh...yg tk boleh aku jawap "I dont know"...opssssss...but overall aku puas hati ngan pembentangan aku...of coz la byk yg nk kena baca ...tp in terms of data Alhamdulillah sume nyer ok...
Pd mlm 23hb tu byk benda menarik...satu...Jerman tewaskan Ghana...yessssssssssssss...utk makluman korang Germans mmg obses ngan bola...so mlm tu sume jln n tren servis tergendala sbb Germany menang...hmmmmm...nnt entry berikutnyer aku akan ulas benda ni dgn gambar sekali...hebat sgt depa meraikan kemenangan...depa tido atas laluan tram!!!....sekali tgk mmg bengang sbb ganggu perjalanan kite tp biler d amati betul2 mmg best...depa celebrate benda2 mcm ni...
Sebenarnyer pd mlm tersebut jugak aku telah membuat perjalanan ke Basel, Switzerland...perjalanan nyer lebih kurang 4 jam...tp sbb aku amik tren murah so tambah lagi tiga jam...hmmmmmm...murah pun tk la murah maner pun ...tp puas hati...sbb keretapi mlm tk ramai org...so selesa....smpai d Basel jam 5.40 pagi...tp sbb sktg summer time so cuaca dh cerah...terang benderang...so berpandu kan map...aku terus ke Radisson Blu hotel...salah satu hotel terkenal kat Basel ni...hotel lima bintang standard Europe...hmmmmm...kalu korang yg biasa ke Europe...hotel 5 bintang depa setakat mcm hotel2 kt Msia yg kite dok selalu buat kursus tu...opsssssssssssssss...ooooooooooooo...lupe nk bgtau...aku pi Basel ni sbb nk melawat two of my best fren yg aku letak kt header tu...Jai n Syakir...depa dtg sini atas urusan rasmi...aku tk yh ulas sbb ape depa dtg...rahsia uolssssssssssssss...
So ari aku smpai tu terus mandi n terus jalan keliling Basel...yes...bandar nyer besar...tp my first impression ttg bandar ni ialah ia compact n depa masih kekalkan ciri2 rupa bumi...maknenyer tram akan mendaki bukit2 kecil n sebagainyer...tp one thing aku perasan...depa mmg utilise setiap ruang dlm bandar...pengangkutan awam mendominasi jalan...i.e. tram n bas...so pengangkutan peribadi kt luar dr pusat bandar...tp one thing aku tk suke ialah...laluan tram terlampau byk so org dok melintas sana sini...ewwwwwwwwwww...mungkin depa nk jimatkan tanah or whatnot...tp one thing ttg Switzerland...kalu dtg sini jgn lupe beli jam...mmg murah uoolsssss...contoh...Jam Tissot d sini harga RM600...d KLIA harga nyer RM1080...hmmmmm...so bayangkan bezanyer...tu satu contoh...secara kebetulan mase tgh round2tu d Basel ade sale...50% so bygkan harga jam2 nyer...rambang mata...esp those yg mmg suke jam2 berjenama...shopping district depa pn mmg byk all those designer shops...etc...biler kt Switz ni depa dok guna bahasa Jerman n French so depa mmg multilingual...klassssss...so biler masuk kedai2 tu English ala2 hinssssssssssss...hehehehe...depa ckp English pun slang French...kelakar je...
Kedai2 halal aku no komen sbb depa ramai org Turki tp tu la halal standard turki la kot...scary uolssssssssssss....opssssssssssssss...
Tp bangunan2 nyer mmg impressive...hebat depa kekalkan senibina lama...ade church dr zaman Medievel yg masih utuh d sini...so bg depa yg minat senibina dan perancangan bandar...Switzerland mmg heaven...one morning I just took a stroll kt tepi sungai yg mengalir d tengah2 bandar Basel...lepak sambil menyaksikan kehidupan depa...I was alone..the weather was beautiful...the scenery...everything was beautiful...I luv it...I can do that all day long....aku rase thats why depa suke membaca...sbb cuaca nyer mmg sesuai...kalu kite terpaksa dok dlm bilik aircon...ni depa dok tepi sungai je...hmmmmmm...tp mmg best...suke dgn kehidupan depa...susah nk gambarkan ngan tulisan...tp mmg memukau...
One thing la kalu kt Msia kitte dok risau lembu masuk dlm bandar...kt sini depa bangga n benda tu jadik tarikan pelancong...hebat pemikiran depa...cume of coz la lembu tu terpisah dr laluan utama...tu yg penting planners depa mmg sensitif ngan keperluan sume..manusia...alam...
To Syakir n Jai...thank you for everything...jimat uolssss....hehehehehe...I cume byr tambang tren je...lain depa sponsor...muahhhhhhhhhhhhhhhhh...hebat reunion kami tahun 2010...d Basel...who wld hv thot kami yg bermula dgn nothing d Intan...boleh buat reunion d Basel...besar kuasa Allah swt...syukur dgn segala nikmatnyer...

16 comments:

azzayd said...

Eee best kan reunion macam ni...jimat lagi.aku lupa pasal nak kirim jam ni...bila lagi nak ke Swiss ? Kalau Ada next trip let me know I nak kirim jam...

P/s : gambar Jai Kat statue tu sesuatu sgt...aww!

Unknown said...

azzayd...
mmg the best...I wish all ou us were there...mmg best la jln ngan member2 ni...
nnt kalu aku nk pi lg aku bgtau...tp serius jam murah ok...
pasai gambar Jai...I no komen uolssss....opsssssssssss...

azzayd said...

Hahaha...nanti Ada rezeki kita plan trip okay...btw congrats Germany kelassss korg kalahkan England 4-1 ....cipta record uols nampak sgt England players dah lemah semangat patriotisme! ( mcm team Msia jugak????) oooooppssss

Ramli Nordin said...

azzayd..
Jai br je buzz aku dia tk puas hati ngan komen ko...dia declare war...hahahahahha...
Insya-Allah...nnt kalu nk pi lg aku bgtau...

azzayd said...

Hek eleh Jai...apa kes x puas hati main buzz2 ajer...kalau nak declare war terang-terangan laaa Kat sini wey...hehehehe

MIZZOU said...

memang la seronok dapat jalan2 gini...lebih2 lagi ada org sponsor

Ramli Nordin said...

mizzou...
mmg kalu camni selalu pun tk pe...hehehehe...nnt nk plan pi US lak...

MIZZOU said...

sape nak sponsor...Aina ke???

a.z.z.a.y.d said...

hmmm mizzou if u nak sponsor leh gak! rem propa jer tu..dari last year cakap nak mai...tapi batang hidung pun x nampak sampai laaa..

Princess Mulan said...

rem,

ko nampak kurus sgt... x makan ker??? hehehe

Yeen said...

eee bestnye!!!

bila nak reunion kat Singapore? murah jugak tu ... makan minum ditanggung. jemput datang sementara i ada sini.

ke ada orang nak join i reunion di US next year (eeeee over!!) hahahhaa!

Unknown said...

mizzou n azzayd..,
Insya-Allah I akan smpai US gak...Fulbright Scholar...opssssssssss...so kerajaan US sponsor...hehehehe...doa2kan lah yer...
Princess Mulan,
Komen U veryyyyyyyyyyyy sgt kan...

mohdsazali said...

Bos... morning... arinie khamis kat Malaysia 1 Julai... lama tak tengok blog (cuti baca buku nak exam he 3x)

Komen pertama:- memang en jai n en syakir nie kalu sekali pandang memang macam adik beradik... muka, badan dah macam sama jer.. may be ketinggian la kot beza (jangan marah komen ikhlas he 4x)

Komen kedua: bos setuju dengan mulan..mula bukak blog memang nampak you dah kurus... especially tang tangan nampak sangat...(bukti tang pergelangan tangan)

komen ketiga: pasal gambar en jai tue... bukan tak cantik.(tapi semacam jer).. tapi macam orang dulu2 posing ambik gambaq, (awat bos tak ajaq cara nak posing kat en jai, dulukan bos belajaq catwalk n posing dengan miss j alexander ha 4x)

you minus 5 years your age la....

Unknown said...

mohdsazali...
1) Gd Luck ngan exam...
2) Jai n Syakir mmg kembar...tp saiz la lain2...satu M...satu XXL...opssssssss..
3) I nmpk muda n kurus?..wahhhhhhhhhh...merendah diri uols...sume ni kurniaan Allah swt...syukurrrrrr...

Aliff Firdaus said...

Kuruss..jari jer kottt..

Anyway, jgn lupa Rome Nov. ni ya..kita dh excited sgt ni tauu..from London to Rome..wahh kelezzz..

Sazalli..awatnya hang susah payah cheq oiii..hang kan tera..

Anonymous said...

bestnyaaaaa....

OZILLLL!!!!