Monday, February 15, 2010

Berita Yg Mengemparkan

Salam...Isnin...15 Feb.2010...

Kat sini salji lebat...depa kate ni antara tahun yg pelik...Bonn dilitupi salji yg memutih...hmmm...mula2 mmg la seronok tp biler dh terlampau kerap salji naik bosan...sejuk n kotor...so aktiviti lebih byk kt dlm bangunan...aku rase ni salah satu sbb depa ni rajin membaca...almaklumlah dh tk de benda nk buat...hehehe...ni teori aku je...arini cuti lagi...aku rase kalu korang ikuti blog aku mesti korang masih ingat Karneval...yup...its a festival of some sort...aku baru tau rupe nyer benda ni tk d sambut d seluruh Jerman tp area2 tertentu...Bonn n Koln(Cologne) adelah dua area yg meriah d Jerman...in fact Berlin tk sambut karneval ni...Karneval ni ade kaitan ngan Kristian Katolik...ia di sambut selama 5 hari...ia d sambut kira2 40 hari sebelum easter...hmmmm...korang jgn pikir yg bukan2 lak...opssssssssss...ni kisah aku dpt dr kawan2 kt sini...so celebration ni asal nyer mmg berunsur agama tp kalu sekrg korang tgk...hmmmm...beristighfar byk2...depa akan memakai pakaian pelbagai ragam...tp yg tk bestnyer depa akan MAMBUK...ye...mabuk tk ingat dunia ok...jadik ni la mase nyer kite akan tgk perangai sebenar depa...true colours la gtewww...tp tahun ni aku tk pi pun parade nyer...tk kose...sejuk n penuh org2 GILA(akibat arak)...ewwwwwwwwwwwwwww...depa kancing merata ok...yup.....opssssssssssss...ada lecturer kat sini ckp fenomena ni sesuai utk org2 antropologi kaji...sbb lps bertopeng(haiwan...pahlawan...pelawak...raja...artis atau ape saje...)mrk akan ubah personaliti n mase ni sume DOSA d anggap HALAL...hint...hint...so korang paham2 la ye ape depa buat time2 camni...serius ni la mase nyer BEBAS buat ape saje...syyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyhhhhhhhhhhhhh...opsssssssssssssssssss...bg kite2 yg ala2rusa masuk kampung sure rase pelik tp ni la realiti nyer kehidupan msyrkt kt sini...bir menjadi hidangan utama ok...mabuk...mabuk...mabuk...ari jumaat lps time aku balik dr ofc...ade sorang mamat ni dressing ala2 nerd(ni costume dia la...ala2 nerd saintis)...siap pakai spek besar n bwk beg galas budak2)...tetiba aku tgk dia dok tayang gambar lucah kat org2 luar tram...ewwwwwwwwwwww...sensored ok....aku tau sbb tetibe dreber tram buat announcement n sume org tgk kt dia...hmmmm...kelakar pun ade gak...tp pelik pun ade gak...time2 camni...depa akan approach kite....hmmmmm...so kena kuatkan iman la gtewwwww...btw aku masih mampu menongkah hidup dlm karneval ni...hehehe...tp kalu korang nk dtg Jerman ni time paling best...tp kt area ni je...sbb kalu yg lain2 tu meriah time Oktober Fest...
ok tu je la berita ttg karneval...
Aku arini terkejut biler baca berita online n tgk Buletin Utama...subhanaullah...berita muka depan tu org yg aku kenal...aku kenal dia sblm dia kawen...sblm dia femes...mase dia bujang...mase tu dia hanya la seorg insan biasa...aku terkejut...aku tk sangka benda ni berlaku pd dia...mase aku kenal dia dia mmg lemah-lembut...berasal dr Sarawak tp berkawen ngan org semenanjung...tak sangka benda ni berlaku pd dia...aku lost contact lps dia kawen...dia kawen ngan anak Dato'...tp aku tau dia selalu gak tanyer pasai aku kt kawan2 yg lain...aku tk sangka aku dpt berita terkini dia melalui muka depan berita...dlm keadaan yg sedih...aku hilang kate...aku terus msg kawan d Msia...tanyer ye ke...aku tima pengesahan...aku terdiam...aku tk tau nk ckp ape...tergiang2 gurau senda kami d rumah bujang nyer d Kajang sewaktu dia baru bergelar PTD...aku suke menyakat dia...sbb dia ni mmg tipikal mamat sarawak yg ala2 "lurus"...mungkin ni menjadi punca nyer...aku tk tau...aku cume berdoa agar dia tabah menghadapi dugaan ni...d kejauhan ni aku masih berdiri sebagai seorang sahabat...Insya-Allah aku tk kan pernah berubah...aku kenal dia sblm dia diulit kemewahan dunia...sekian wassalam...

4 comments:

Azlee said...

Ko ni citer dh berkoyan2...mana citer psl umah baru ko tu yg ko canangkan sblm ni....drpd ko amik gambo snow yg dh berulang2 kali tu, lebih baik ko buktikan kehebatan umah baru ko tu....

MIZZOU said...

kuatkan iman Ramli...cobaannnn!!!

SeMiN said...

eh Meli mcm tak cayer jer ko... alla2 tak join karnival th nie ..oppsssss! hahahha

Princess Mulan said...

U nih mmg tak berubah... citer.. citer .. citer... iya la, kat sana takde org yg nak tadah telinga utk mendengar kan??? hehe