Sunday, February 28, 2010

Apa sudah jadi...

Ahad...28 Februari 2010...10.54am..

Hari terakhir bulan Februari 2010...

D saat2 aku mengikuti berita yg berlaku d tanahair hati aku menjadi sebak n sayu...apa sudah jadik dgn msyrkt kita...aku masih ingat lagi kuliah Sosiologi Bandar sewaktu d UM...aku d dedahkan ngan konsep...Gemeinschaft dan Gesellschaft...ringkasnyer konsep ni berceriter ttg perbezaan antara msyrkt bandar dn luar bandar...yg luar bandar utuh ngan ciri2 kemsyrkatan...kasih syang n mengenali satu dgn yg lain...d bandar pulak bertentangan...tp biler aku baca ttg berita d Msia aku tertanyer...APA SUDAH JADI NGAN MSYRKT KITA...

1) Aku rase sume org tau kisah adik yg d sepak mcm bola n akhirnyer menemui ajal nyer...ni kisah yg aku kira tk sepatutnyer berlaku dlm MASYARAKAT...esp d HULU SELANGOR!!!...ni bukan KL...tp sebuah pekan kecil yg kaya ngan senibina kolonial...aku mmg suke town ni sbb its rich with British Kolonial architecture....green...sejuk...n the ppl are still "Gemeinschaft"...so I thought...tp mengape tragedi ni blh terjadi kt seorg anak kecil yg baru berusia 3 tahun...manusia ape yg sanggup melakukan ini...yg aku tk paham benda ni berlaku d tepi padang bola...D SAKSIKAN OLEH ORG YG MAIN BOLA!!!!...manusia jenis ape yg MENONTON ANAK KECIL INI D PERLAKUKAN SPT INI!!!!...aku tk main bola...aku tk tau pun berapa org yg d perlukan utk bermain bola...tapi aku sure lebih dari dua org....sbb seorg menendang n seorg lagi menerima bola yg d tendang...so aku tk paham mengape MANUSIA ini tk buat ape2 biler anak kecil ini d perlakukan spt itu...satu lg sekrg kite dgr anak kecil ini telah selalu d dera...in fact ibu kandung nyer juga mendera beliau...ini d ceriter kan oleh jiran2...MANUSIA APE YG MENYAKSIKAN PENDERAAN INI DN TIDAK MELAKUKAN APE2!!!!...kite juga maklum ibu saudara anak kecil ini juga tinggal bersama2 anak ini dan dia juga tau anak kecil ini d dera...MANUSIA JENIS APE KAH DIA INI!!!!...APA SUDAH JADIK DGN MSYRKT KITA????

2) Minggu ni juga aku membaca ttg SAMAN!!!....ni satu lagi yg aku BOSANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN!!!!!!!....depa berdua ni nama ulung(at least to my understanding)...dlm bidang pentadbiran Islam...yg sorang pernah mengetuai badan dakwah n sorg lg penah jadik Mufti...yg aku TAK PAHAM...MANUSIA APAKAH MEREKA BERDUA INI!!!...d saat umat Islam riuh rendah(ni kt Msia...satu lg yg aku tk paham)...menyambut sambutan kelahiran Nabi Muhammad s.a.w...Nabi junjungan...Nabi yg sepatutnyer menjadi contoh dan panduan...CONTOH APAKAH YG CUBE D BAWA OLEH KEDUA2 MANUSIA ini!!!...aku malu...malu mereka yg Allah swt berikan kemampuan yg tinggi utk memahami kitab2 yg masyarakat umum tidak mungkin akan tau wujud...mereka ini berkelakuan spt anak kecil yg baru belajar mengaji Al-Quran...d saat ini aku teringat satu lagi kes yg penah berlaku ttg dua pendakwah yg dok saman menyaman pasai TANAH!!!...depa ni hidup berjiran...MANUSIA JENIS APAKAH MEREKA INI!!!...sesungguhnyer IMAN itu anugerah paling besar yg Allah swt berikan kepada yg d kehendakiNya...Iman tk dapat d warisi...pikir2 kan lah...Islam jenis apakah yg kite cube cerminkan d mata dunia...

3)Satu lagi timbul isu perarakan Maulidur Rasul...soalan aku...perlu ke benda ni d perbesarkan...mengapa perlu kite berarak melaungkan selawat ke atas nabi junjungan besar tapi kalu anak2 kecil d bunuh...d bakar dalam tong sampah...d sumbat dlm lubang najis....anak2 gadis menjadi nafsu serakah ahli keluarga sendiri...bapa tua terjun dari bangunan hospital kerana tidak d pedulikan anak2 nyer...ibu membakar diri nyer sbb anak gadis yg d besarkan tidak mau mendengar kata nyer...anak menghalau ibu kandung kerana tamak kan harta...adik beradik saman menyaman kerana berebut kan harta peninggalan harta ayahnyer...sume ni kejadian yg berlaku dlm msyrkt kite...MASYARAKAT ISLAM!!!!...APA SUDAH JADI????

4) Aku baca ttg penubuhan NGO yang MEMPERJUANGKAN HAK MELAYU!!!...heloooooooooooooooooooooooooooooooooooo...hak ape yg depa nk perjuangkan kalu anak2 melayu mengandung pada usia muda...d rogol...terlibat ngan gejala seks...jenayah berleluasa...rompak...bunuh...in fact dlm kawasan umah sendiri pun dh tk selamat...lihat ape jadik pada penulis kita d kota damansara...kat dlm umah sendiri pun dh tak selamat...aku tk tau kite perlu dok kt mane????ape guna perjuangkan benda yg dh mmg termaktub dlm Perlembagaan!!!...jgn la kite menjadi kisah "Budak dan Serigala"...lihat lah ape yg jadik akhirnyer...

5) Aku mohon n berharap ade NGO yg d tubuhkan bagi perjuangkan HAK ANAK2 KECIL YG TAK BERDOSA NI...aku naik bosan dok tubuh NGO n perjuangkan benda spt...POMPUAN PATUT KENA SEBAT ATAU TAK????....HAK MELAYU TERJAGA ATAU TAK????...ISA PERLU ATAU TAK???...helooooooooooooooooooooo...wake up....anak2 kecil yg tak berdosa d bunuh dgn kejam n UOLS dok sibuk Msia patut rotan atau tak?...pompuan patut dpt jawatan tinggi atau tak dalam perkhidmatan awam?...APA SUME NI?????

Aku cume tulis ape yg terlintas kt fikiran aku...d saat kalian sedang berdebat bebenda yg tk berfaedah...mungkin sorang lagi anak kecil sedang d buang...d dera...d rogol....YA ALLAH...TOLONG LAH ANAK2 YANG TIDAK TAU APE INI...sekian...

5 comments:

Neasuci said...

Depressing kan baca cerita2 macam ni? Rasanya kalau kucing pun kita tak sanggup tengok kena sepak terajang macam tu. Tak tahu lah mana pi akai depa ni.

Yla rahYla said...

sabarjerlah...mengapakah?dunia sudah di akhirnya...

MIZZOU said...

tanda2 akhir zaman dah makin jelas sekarang ni....sedar la wahai manusia!!!

a.z.z.a.y.d said...

like i said in my FB status..time is ripe for Malaysians to stop living in denial....it's time for us to lupakan pasal maruah and all that for a moment, and find solutions for this..belajar daripada masyarakat barat ttg macam mana cara nak handle teenage pregnancy..it's serious a fact, not a taboo anymore!

kalau ulama pun dah tak betul...inikan pulak masyrakat jahil yang sepatutnya dibimbing ulama utk memahami ajaran sebenar Islam...

a.z.z.a.y.d said...
This comment has been removed by the author.