Sunday, April 5, 2009

One MALAYSIA...

Hai...Assalamualaikum wbt...

Lama la tk menulis kt sini...sebenarnya tk busy tp malas...aku dok busy mengikuti perkembangan kt Msia...well tahniah buat Msia sbb dpt PM baru...I bersyukur n I rase kebykan org ade pendapat yg sama...Msia ni unik...kite tk de kacau bilau apabila tiba keperluan nk ubah pemimpin...I tk nk ulas panjang2 pasai proses pertukaran tu...I nk sentuh pasai konsep One Malaysia...
Bravo kpd DSN(akronim Dato Seri Najib)...sbb dpt membawa satu pendekatan yg berbeza...dia muncul ngan konsep One Malaysia...well ni bkn la konsep baru...kalu kt KPKT mmg dh ade One Stop Centre...opssssssssssssssss...tersasar lak...well aku mmg setuju konsep ni...Oneness Malaysia...sebagai seorang muslim aku melihat kosep ni dr perspektif yg lebih luas...konsep OneNESS ni mmg menjadi fundemental kepada org2 muslim...One God...One Creator...One Kiblat...One Imam...One Holy Book...One Ummah...One Brotherhood/Sisterhood...and the list can go..on...and on....so aku setuju la ngan konsep One Malaysia ni...aku rase the majority would be able to subscribe to the Idea...not to make comparison tapi aku rase mase konsep Islam Hadhari diperkenalkan...majoriti org konpius...bukan je yg non-muslim malahan yg muslim jugak...I must admit aku jugak konpius...well masih konpius...opsssssssssssssssss....sbb biler kite bercakap ttg majoriti idea yg kite bwk harus mudah d 'digest' so as a start One Malaysia is 'kewl'...in fact aku rase byk benda kite boleh buat ngan konsep ni...
Aku dh baca ucapan DSN n aku nmpk penekanan yg d berikan kepada pendidikan dan keselamatan...in fact DSN begitu menyanjung golongan pendidik dan tentera dlm ucapan nyer...ni penting...sbb hanya melalui pendidikan dan keselamatan sahaja kite boleh ubah sesuatu msyrkt...ONe thing aku rase ucapan beliau simple n sincere...tk de yg extra ordinaire atau yg bombastik...ni yg penting...msyrkt skrg bijak...mrk dh 'letih' n malas nk dgr retorik politik n bahasa2 bombastik yg hanya menjadi luahan sewaktu kempen...msyrkt skrg mau melihat hasil nyer...bukan kata2 yg tidak membawa makna...so satu lagi plus point bt DSN...beliau juga memberi penekanan kepada golongan muda dan peranan yg mereka boleh mainkan...to qoute "WE MUST GIVE THEM WINGS TO FLY"... I think this is important...d younger generation shld n must be given d freedom to xpress their creativity...sbb kalu terlalu d kongkong maka akan wujud perasaan rebelious d dlm diri mrk...
Aku sebenarnyer xcited nk tunggu barisan kabinet baru...aku rase ini yg akan menjadi tulang belakang pentadbiran negara utk mase2 yg sukar ni...aku just hope mrk2 yg tidak d sukai oleh org ramai dn d lihat sbg kaki ampu tk perlu ade dlm kabinet...yg lemah...yg kalah...yg OVER...yg Sombong...tk perlu ade dlm kabinet...
Kepada DSN tahniah...semoga Allah swt memberikan petunjuk dan hidayah bagi membawa negara Malaysia ini ke jalan yg di redhai...Insya-Allah...

7 comments:

Princess Mulan said...

Kita bangga jadik rakyat Malaysia!!!

rambomadonna said...

Hi Meli..

Was thinking about this in my next entry tapi memandangkan I memang lemah bab politik nie I stick to food, makan, karaoke, drama etc ..

So far from my humble opinion, DSN telah membawa perubahan amat besar kepada kedua2 profesion ni ... pendidik dan ketenteraan. Dulu masa dia jadi menteri pendidikan mcm2 perubahan dia buat (since my mum teacher) and then masa jadi menteri pertahanan, rasa2 tiap2 tahun mesti ada jer elaun baru untuk tentera.

I tak tahu lah kalau2 ada org perasan but I guess he was the one introducing the concept of glocalisation ... masa I kat uni dulu kitaorng yang Sci Computer students memang suka this term and setiap kali ada project we will tak lari lah dari konsep glocalisation.

I am not a fan of his but I ada terbeli satu buku dia bertajuk globalising malaysia ... I don't know wat prompted me to buy. Maybe I really want to know if DSN has a mind and vision of his own. Or maybe becoz I want to know if this man aside from being a politician, is an economist and entrepreneur mcm Tun M and Tun R.

Lepas I gather my thoughts nantilah I put it in my blogs ..

SeMiN said...

very de vasttttttttt komen2 korang ttg politik... i tak tahu bab2 politik nie, i masih naifff gitu! kah kah kah kah!

a.z.z.a.y.d said...

Jamie - When I was in Unit Elaun dan Kemudahan tentera...DSN mmg selalu pressure kitorg suruh cepat buat paper to JPA kalau pihak tentera propose elaun baru...cuma my personal opinion is...kadang2 tentera ni naik lemak...x pegi perang pun tapi macam2 elaun depa mintak !!!N they would use DSN to push us...but like I told Jai in my FB (sbb ada kemungkinan dia stay PMO under Najib).."u need not worry..DSN is a very wise Min" Aku tak pernah nampak dia marah masa kat Mindef ok..paling teruk buat muka sambil goyang2 kerusi je...hehehe.Despite rumors about his personal life..work wise..u will like him as a boss..!

Semin..naif konon..pirahhhhhh!!!!!

mohdsazali said...

bos... i hope.... kita kat malaysia akan jadi lebih baik... n tak der la lagi cakap2 pasal politik nie...

n DSN akan membawa malaysia menuju kemakmuran dan kestabilan...

Sekarang nie tak la berapa sibuk nak tau sapa menteri baru bagus ke tak menteri baru tue... coz la nie kat JABATAN AUDIT NEGARA x da menteri he he he

Yusz said...

Ramli... Aku memang tengah ternanti-nanti sapa yg masuk dalam line cabinet baru ni... walaupun aku dah nak blah, tapi urusan2nya aku gak yg kena buat nih. Dengar kata number of ministries will be around 20-21 je. MOA akan merge dengan MOPIKO. So apa nama baru esok, kita tunggu... ministry lain aku tak sure la pulak. Kita tunggu la, nak tengok K*U mana yg nak masuk kolam JPA nanti... Banyak la kerja aku sebulan ni.. Di JPA dah standby dah. Diorang mesti tau dulu. Kami di HR yg pening dulu ni...

Yusz said...

Sudah announce... Nasib baik tak merge. KTAK dah takde, nama baru - Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air... Tan Sri Muhyiddin ke MOE. Tok Pa (Mustapa Mohamad) ke MITI.. (menteri yg pernah ke MOA mesti lepas tu ke MITI)... upgrade.. hehehe. Penerangan pun combine dgn KEKKWA... and fungi Komunikasi... Terjawablah sudah... And Mukhriz dilantik jadi Timbalan Menteri di MITI... And KJ tak dilantik... Boleh tarik nafas.. Tapi apa pun, kerja2 aku dah bermula balik nak tukar menteri and his team...