Tuesday, April 14, 2009

Blaja d JERMAN...

OK...since ramai yg tanyer pasai nk sambung blaja kt Jerman...so aku nk citer sikit pengalamn n kaedah nk balaja kt Jerman...
1) Jerman punyer sistem Uni tk byk beza ngan Uni2 lain d Eropah...ni esp biler mrk dh ubah sistem supaya samer ngan negara2 lain...sbb kalu dulu first degree d gelar Diplom...hmmm...so ramai la yg dr negara2 yg tk biasa anggap ni sama ngan diploma...opsssssssssssssssss...wrongggggggggggggggggggg...ni adelah sama ngan masters kt level kite...di sbbkan ramai yg konpius n aku rase pegawai Uni pun dh malas so depa dh ubah sistem(or at least nama degree tu...hehehehe...ni aku nyer ulasan je ni....)...so setakat ni level blaja sama mcm kite...Degree...Master...PhD...keperluan utk setiap level berbeza...aku tk leh komen utk degree sbb aku tk dtg sini utk buat degree...opsssssssssssssssss...jgn sentap ok....sbb kalu tk salah aku depa ade special requirement utk degree...aku tk pasti...utk master lak kena ade basic degree (ni normal aku rase sume org sedia maklum...)...n kalu nk buat PhD pulak perlu ade master(hehehe....)...n satu lagi mesti d terima oleh pensyarah yg berkaitan...ni berbeza2 ikut Uni...depa juga ade syarat2 berbeza....sesetengah Uni akan perlukan pelajar ikut coursework...tempoh coursework dlm bilangan bulan i.e 6 bulan hingga 12 bulan...coursework ni akan meliputi keperluan asas utk PhD tersebut...tapi tk semestinyer berkaitan ngan PhD yg hendak kite ikuti...
2) Bidang...well aku rase sume org sedia maklum Jerman mmg terkenal dlm bidang kejuruteraan...so ramai yg dtg sini akan buat kursus kejuruteraan...bidang ni mmg meluas n wujud dlm sedetail2 nyer...sume bidang kejuruteraan depa ade...U name it...They Got it...serius...kadang2 aku pun dok pelik bidang2 yg kite tk penah dgr kt Msia tp wujud sbg satu bidang kursus...selain tu jugak bidang pure science jugak famous...spt Fizik....Kimia...Bio(esp biomedik atau mikrobiologi n bio-engineering). D samping tu jugak memandangkan Jerman adelah negara Ekonomi terbesar dlm EU so bidang ekonomi juga famous d sini...ni termasuk la kewangan n seumpamanyer...bidang2 lain jugak wujud spt public polisi...falsafah(ni mmg hebat sbb ramai filosofis dgt dr negara ni)...politik...sosiologi etc...
3) Satu benda yg korang kena paham kt sini Uni nyer d wujudkan ikut cluster...makner nyer bidang tu akan jadik famous kalu ia wujud dgn industri berkaitan...contohnyer kalu bidang Kejuruteraan automotif maka akan lebih bertumpu d selatan Jerman...sbb kat sini byk kilang spt BMW n seumpanyer...kalu kejuruteraan kapal laut pulak lebih ke bandar2 yg ade pelabuhan spt Hamburg....kalu perubatan kt Muenster....kalu kewangan n ekonomi kt Frankfurt...kalu berkaitan pentadbiran etc...lebih ke arah Berlin...Utk makluman ini cume secara rawak...sbb byk jugak Uni yg bagus2 dlm bidang tertentu tapi tk wujud dlm cluster ni....NI ADELAH PENILAIAN AKU....ni bukan formal evaluation...
4) Bahasa...well kalu d peringkat post-grad...Master n PhD...byk Uni yg buat 100% in English...tapi ni bukan la alasan utk tidak mempelajari Bahasa Jerman...hmmmmmm(aku pun tk reti ok...tp survive je...hehehe)...tapi seelok2 nyer depa yg ade plan nk dtg sini..blaja la basic Jerman kt M'sia...ni akan membantu utk kehidupan harian....biler nk beli tiket etc....n org Jerman mmg akan respek org yg guna Bahasa dia...so kira2 saham naik la gitu....tp kalu guna English make sure FLUENT ENGLISH!!!!...sbb ni pengalaman peribadi aku...depa mmg akan tarik muka kalu tgk kite tk reti bahasa dia n cakap English broken!!!!...kalu fasih....hmmmmm...kalu ade slang2 lagi la...saham naik...hehehe...so paham2 la yer....opsssssssss...
5) Bagi depa2 yg nak sambung blaja kt sini aku nasihatkan rajin2 la bukak laman web Uni...satu perkara kebanykan Uni ade laman web dlm bahasa Inggeris so tk yh risau...kt M'sia pun ade Jerman education counsellor....http://www.kuala-lumpur.diplo.de
6) Kt KL selalu nyer setiap tahun ade education fair...i.e European Education Fair so rajin2 la pi...time fair ni aku tk pasti tp selalu ade iklan dlm Star atau NSTP...
7) Bagi mereka2 yg nak buat kursus profesional yg perlukan requirement tertentu spt Arkitek n Town Planner...kalu kalian nk kena register ngan profesional body...check dulu sama ada d iktiraf atau tak...ni bukan ape sbb depa tk guna law yg mcm kite amalkan so normally profesional body spt PAM n MIP tk iktiraf...yg ni aku tk leh komen....ni jugak termasuk depa yg nak blaja Accounting, Law n seumpama nyer sbb keperluan2 utk berdaftar dgn badan2 profesional ni sudah pasti berbeza...so semak dulu sblum sambung blaja kt sini...
8) Asam garam balaja kt sini...hehehe...ni aku kena citer time lain....opsssssssssssss...tapi aku rase pengalaman berbeza2 ikut individu...so far aku secara peribadi alhamdulillah syukur...sume nyer manis...opssssssssssssssssssssss....hehehe....ape pun ape yg kite dengar n baca mungkin berbeza dari ape yg kite alami secara sendiri....hmmmmmmm....
9) Bagi yg Islam...tk yh risau org Islam ramai terutamanyer dr Turki, Moroko n Tunisia...so tk yah risau makanan halal...baik yg mentah mahupun yg dh siap d masak...btw kedai Vietnam pun merata so kalu setakat nk serai...pandan n what not tk yah kalut2 kirim dr M'sia...opsssssssssss...
10) Kalu ade yg dh decide nk mai sini...emel la aku....kalu aku boleh membantu akan d usahakan...ramlinordin04@yahoo.com
Sekian...cheerssssssssssss

5 comments:

a.z.z.a.y.d said...

sapa yg nak bawak serai pandan tu?oopppssss

SeMiN said...

Meli: belacannnn dan cencalok Melaka ada tak? kah kah kah.... oh ya.. nampaknya kepulangan ko ke Malaysia mmg dinanti... dah siap ker beli TShirt Pink? kah kah kah!

mohdsazali said...

Bos....
en nordin your eo kanan telah kembali ke rahmatullah ari jumaat ari tue....

mirza said...

hehe...mashitah yg suh tulih testing tuuuuuuuuuuu....

Unknown said...

babyyyyyyyyyyyyyyyy...
ramuri..rindunye kat u..camne ntah termasuk blog ni..tgk blog semin tadi ternampak meli..saje gamble..aiseyy..bestnye tgk gambar..wish boleh gi sane..bile la nak rezzeki ni..tpi mcm plan nak wat phd kat sane la..bila tahun tak tau la..heheh...ok ke? ke payah maut? i baru nak start tesis..terkial-kial..susah sgt ke nak wat phd? email la i kat azizatulyusna@gmail.com. misss u..

from me n datuk s..