Saturday, February 7, 2009

Negeri Perak Darul Ridzuan...

Hai sume...of coz la kt Msia mcm2 dh berlaku...aku no komen...almaklumlah situasi semasa 'patik'...opsssssssssssss...ape pun aku nk citer kt korang pasai Perak yg aku kenal...aku actually tk la familiar sgt dgn negeri Perak...beberapa tempat yg aku penah smpai kt Perak ialah Ipoh(sbb mase aku keje kt Jabatan Perumahan Negara, kami ade ofc cawangan kt sini)...Parit(sepupu aku kawin ngan org sini so aku pulak mase tu jadik pengapit dia so aku penah la sampai kt sini)...Taiping( Suzana & Azida kawan aku mase kt UM berasal dr sini...depa selalu citer pasai Taman Tasik Taiping...hmmmm...aku tk penah smpai pun...)...Chemor(hsemate lama aku asal dr sini...aku penah pi umah dia...)...Bota(kawan aku mase DPA asal dr sini...so selalu la jugak dgr citer...)...Lumut & Pangkor(of coz la aku penah smpai sbb nk pi Pangkor kena lalu Lumut so kira aku dh smpai la dua2 tmpat ne...hehehe...aku pi Pangkor mase tahun 3 kt UM...kami bt kajian ttg nelayan d Pangkor...)...mase DPA gak aku penah pi OBS di Lumut...hmmmmmmmmmmmmm...memoriiiiiiiiiiiii...opssssssssssss....Pengkalan Hulu(aku smpai sini sbb mase DPA kami kena pi Gua Itik...so lalu la kt pekan ni...I like...pekan kecik...sejuk...d kelilingi bukit...hutan...mmg best...remind me of my childhood life...aku pun membesar kt pekan kecik...where everybody knows everybody...tp la ni pekan aku dh jadik Bandar...hehehe...jgn jeles ok...Majlis Perbandaran Alor Gajah...opsssssssssssss....tersasul lak...itu kt Melaka...
So balik pasai Negeri Perak ni...actually aku ramai la kenal org Perak...almaklumlah negeri ni besar so of coz la org2 dia melata kt bumi Msia kn...aku pun suke guna perkataan 'depa' sbb mase aku keje 7-11 dulu kawan baik aku org Perak n dia suke guna perkataan depa n aku dh get use to it...
Satu lagi kalu korang blaja sejarah tentu korang akan ingat Perjanjian Pangkor...ia merupakan titik tolak kepada penerimaan residen Inggeris dlm pentadbiran kerajaan negeri Perak...sblm tu ade la perang saudara n pelbagai...of coz la mase tu perang saudara tu antara raja2 Melayu...so satu pihak nk menang sgt so dia pun bwk la masuk org Inggeris..so itu merupakan titik tolak Inggeris masuk ke Perak...itu jugak akhirnyer membentuk Negeri2 Bersekutu...aku smpai arini tertanyer2 'bersekutu' ngan sape?...hmmmmmm...misteri la....so balik pd citer td...biler Raja Abdullah dh bwk masuk Inggeris lain lak jadik nyer...byk la berlaku ketidak tentuan n berlaku la peristiwa pembunuhan J.W.W.Birch....hmmmmmmm...kalu korang tk tau sape dia ni...wellllllllll....baca la balik buku sejarah....Raja Abdullah pun d buang ke Syecelles...btw lupe nk mention kt Perak juga la pokok getah pertama d perkenalkan oleh Inggeris...welllllll...of coz la utk 'mengenyangkan' ekonomi Inggeris...mase tu jugak Perak ni kaya...bijih timah...so byk la bandar2 wujud d Perak...wujud jugak sistem pengangkutan yg efisen....keretapi...jalanraya...n of coz la keta pertama pun di daftar kt Perak(hehehe...ni aku agak2 je sbb tu plet keta Perak mula ngan A...opssssssss...tk tau la yer betul ke 'khayalan')...so jadik la negeri yg termaju d Semenanjung....mase ni jugak ramai org2 Cina d bwk masuk sbb depa keje kt lombong...ramai ok...so jadik la mereka sebahagian dr 'fabrik' msyrkt Perak...smpai wujud la konotasi yg VERY PERAK...spt "IPOH MALI"...sbb dia negeri kaya n maju so byk la jugak sekolah2 yg famous2 ade kt negeri Perak...maka ramai la tokoh yg berjaya dlm sejarah Msia Moden berasal dr negeri Perak...
Hmmmmm...itu sejarah pendek nyer...itu zaman kegemilangan nyer...kini bijih timah bukan lagi hasil utama...keretapi pun dh ade kt seluruh pelosok negara...jalanraya tok sah citer mcm2 highway dh wujud...maka d maner Perak...aku masih ingat biler Suzana n Azida berceriter ttg Taiping(btw ini adelah lokasi paling lembab d Sem. Msia...kadar hujan paling tinggi ok....)...depa citer kisah2 lama...sekarang ni Taiping cume bandar lama...U know ala2 pelakon2 lama yg telah melewati zaman 'PRIMADONA' nyer...org masih berceriter ttg lakonan nyer tapi lakonan2 yg lepas...yg dh berlalu...sejarah yg telah d buku kan...
Tup2 sekarang Perak 'muncul'...ironi nyer nama 'Pangkor' timbul kembali..."Raja" Melayu muncul semula..."Fabrik" masyrkt bersuara...wowwwwwwwwwwwwwwwww...hebat nyer sejarah....ape yg berlaku 200 tahun dulu berputar semula d alam maya...hmmmmmmmmmmm...thats why la sejarah tu penting....bak kate Tun Mahathir...."Melayu Mudah Lupa"...n of coz jgn lupe kata2 Hang Tuah ok..."Tak Kan Melayu Hilang D Dunia"...hehehe...ini sume hasil nukilan peribadi aku...tk de kaitan dengan yg idup atau yg mati...aku berada jauh beribu batu dr bumi Msia yg aku cintai...mungkin ape yg aku baca berbeza dgn ape yg kalian rase...doa ku kite akan terus rasional dlm meniti arus perbangunan...aku tk nk jadik Raja Abdullah....uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...tk nk......kesian ok...akhirnyer dia mangkat kt Pulau Seycelles tu....sedih sgt....
btw...bagi mrk2 yg seusia ngan aku pasti ingat ngan penyanyi nama Mazuin...hehehe...ni pun dulu2 ade citer gak ngan negeri Perak...opsssssssssssss....sensitip ok....tp mmg kelakar....tk kose gitu....

3 comments:

rambomadonna said...

Baca entry ko kali nie macam nak study for paper sejarah SPM plak...

Anonymous said...

hahahaha...terpaksa accede dgn rambomadonna....aiyoohhh...lecturing is definitely ur forte lahhhh

selampitz said...

wei.. tahu la ko baca sejarah, tapi geografi pun kena baca gak.. negeri terbesar di Semenanjung Pahang la.. ni Uni mana ni dulu?? skrg tgh buat PhD kan? hmm..