Friday, February 27, 2009

The day he left...

Dear all,

Today is a very...very...very sad day for me...salah sorang kawan aku dh decide dia tk nk teruskan PhD dia...dia dh balik...flight dia dr London mlm ni n akan smpai ptg esok d KLIA...aku dh janji ngan dia aku tk kn disclose nama dia...dia kate dia sendiri akan maklumkan pd kawan2 d Malaysia...kami sebenar nyer berangkat same...dia ke UK n aku ke sini...tk sangka dlm tempoh 4 bulan dia dh decide dia tk leh get along ngan supervisor dia...so dia bt keputusan utk balik n sambung kt Msia...
Ini adelah asam garam bt PhD yg ramai org tk tau...n ramai yg tk nk bagitau...pressure nyer berbeza...mungkin ramai yg ingat best dtg oversea...main snow...pi tour sana sini...well tu yg manis...yg pahit nyer byk...kalu tk kena supervisornyer...life can be a LIVING HELL!!!!...mcm yg kena kt kawan aku...dia ngan supervisor dia mmg tk de chemistry n dr first mtg smpai ke hari dia decide to pull out depa mmg tk sebulu...aku kesian kn dia...kami kawan dh lama...aku tau dia rajin n mmg bagus...in fact dia dtg sambung pun bukan atas biayaan kerajaan Msia...dia d taja oleh Uni yg dia pegi...that itself explain dia nyer kredential sbg pelajar...tp tu la...bak kate dia bkn rezeki dia...mlm sblm dia pack sume brg2 dia kami online(skype) lama...kami berceriter kisah2 lama...tetiba at one moment tu kami berdua diam...sepi...n dia cume ckp dia tk sangka dia dtg ngan 1000 impian n dia akan pulang ngan kekecewaan...aku blank n tk tau nk ckp ape...aku cume ckp aku doakan dia berjaya kt Msia...uwaaaaaaaaaaaaaaaa...what else can I say...
Aku sendiri pun struggle kt sini...tk tau ujung pangkal nyer...aku masih ingat lg entry yg d tulis oleh Semin beberapa minggu yg sudah...dlm blog tu dia tulis...kadang2 tiba2 je kite teringat kt kawan kite yg jauh atau yg lama tk jumpe...berdoalah utk dia...mungkin dia dlm kesusahan n sbb tu Allah swt detik kn dia dlm hati kite...kite tk mampu tolong dia secara fizikal...doa la utk dia...Insya-Allah doa kite Allah swt akan dgr dn makbulkan...so aku harap kalu korang terdetik pasai aku...doa la...byk dugaan hidup kt sini...yg indah d papar d blog...yg lain d telan saban waktu...buat kawan2 yg sentiasa bertanyer kabar n yg masih ingat kt aku...terima kasih...hanya Allah swt yg Maha Mengetahui...
Buat sahabat ku...mungkin by time ko baca ni ko dh smpai Msia n dh mula bekerja semula...tabah la menghadapi semua nyer...hanya mereka yg mengalami nyer akan mengetahui cabaran nyer...biarlah ape pun tanggapan org...aku tau siapa ko...Insya-Allah ko bt keputusan yg tepat...
Buat rakan2 lain yg berhasrat menyambung pengajian ke peringkat PhD...pikir la semasak2 nyer...carilah supervisor yg mampu membimbing...n yg paham kite bukan sebangsa dgn mereka...bg yg berkeluarga dugaan nyer berganda...kalu ade yg berhasrat dtg ke Jerman...emel la aku...kite berceriter panjang...ruangan ini terlalu public...ape pun doa2...doa2...doa...sbb sume yg berlaku dlm hidup kite Insya-Allah boleh dibantu oleh doa...ape pun setakat ni aku bersyukur kehidupan aku d sini dipermudahkan...supervisor pun alhamdulillah baik...aku mmg byk bersyukur dr hari pertama aku dpt tawaran menyambung pengajian ni...semua nyer ade hikmah...besar rahmat Allah swt...
Sekian, wassalam...take care everybody...

3 comments:

a.z.z.a.y.d said...

sedih laa kan...hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri,ABC kat Msia lagi sedap...

SeMiN said...

hmmm... moga rakan seperjuang yang sedang menyambung pelajaran masing2 akan terus di bawah sinar rahmat dan paduanNya sepanjang waktu. Mmg betul siapa kita utk mengatakan kita sudah cukup beriman kepadaNya tanpa terlebih dahulu didatangkan sedikit ujian buat kita terus berfikir bahawa kita sebenarnya sentiasa bersyukur, tabah dan beristiqamah dalam segala usaha kita mencari keredhaan yang Esa...

Yusz said...

Ramli, harap kau masih strong menghadapi dugaan dan cabaran di Berlin.. I've another week to go for my QA, and I must admit, I'm having fun I wonder why la I didn't do excellently in Statistics masa kat UM sedangkan it's not that hard.. Kami juga diingatkan awal2 pasal supervisor dan dah dimaklumkan supaya pandai2 la bawak diri bila dengan supervisors - they can either assist u or they can simply "kill" u... kalau takde chemistry, then jadilah macam sahabat kau yang dah balik M'sia tu. Mungkin takde rezeki dia di UK, but Allah Maha Adil, some how, he/she has just got to believe in Qada' dan Qadar.. Allah may have something else in store for him/her... maybe even better.. Rezeki ni kita tak tau, ianya datang dalam macam2 bentuk.. As for me, Alhamdulillah.. aku bersyukur sangat2 dengan apa yang dah ada... U be strong ok..!!!