Tuesday, December 9, 2008

The Memories...

Assalamualaikum wbt...Hai sume rase nyer sume dh balik ke ofc...actually aku tk de gambar terkini yg aku nk masuk kn ke blog ni...aku pi ke Windeck...it was beautiful tapi TAK DAK SNOW...arghhhhhhhhhhhh...kejis...utk makluman u all kt sini salji tk kekal...malam turun n esok nyer dh cair...hmmmmm...so tk de la snowman...jeles tgk gambar kawan2 yg ade snow...aku rase kat Paris pun tk dak snow...base on entree Yeen yg baru je balik dr Paris...suasana kt sini n I'm sure kt sume negara yg sambut Krismas dh mcm suasana Hari Raya...byk la decoration kt malls n downtown yg ke arah tu...aku raya aidil adha dlm kelas...tk sempat nk pi masjid...makan coklat...sbb my coursemate sorang tu Iranian so dia bwk coklat...hmmmmm....aku boleh lupe....opsssssssssss...well kt Msia pun aku jarang balik kg so....paham2 la yer...
Dua minggu ni byk berita yg aku tima...yg paling mengembirakan...KPKT menang anugerah kualiti Pengurusan Kewangan(AKPK) tahun 2008...aku bangga sbb aku part of the team...yeszzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...aku ingat lagi kami mula buat report tu bulan Julai atau Ogos aku tk ingat...yg aku ingat kena TUTTTTTTTTTTTTTTT ngan Datin...uuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhh...itu baru part permulaan...kena marah je mase tu...kt Bangi mase tu...dugaaan sgt...lps tu mula la perjalanan buat report tu yg amat memeritkan...korang bayangkan la mase tu aku terpaksa buat report tu sampai 3...4 pagi n esok nyer pi ofc....itu tk termasuk hujung minggu yg sume nyer terpaksa d korbankan utk buat report tu...tuhan je yg tau mase tu perasaan aku...of coz la biler dh tertekan mcm2 terjadi...aku ngan Mirza hampir 'perang'...ngan Mashitah tk yah citer la kan...dlm mase same aku tolong kawan aku buat proposal master dia...hmmmmmmmmm...tp syukur sume when well...kami akhir nyer menang gak pertandingan tu...kawan aku lak dpt master dia....yg aku paling kelakar...Mashitah hampir2 'jual' aku kt budak MOF tu...hmmmmmm...budak tu ape citer ek....name dia pun aku dh lupe...hehehehe...kira ni hadiah aku la pd KPKT...opsssssssssssss...sesuai ke....Terima Kasih pada kawan2 dlm group tu...Shitah...Mirza...Sara(hmmmm...dia involve ke...opsssssssss)...Fakri( dia ni mmg angle...baik giler....aku respek dia ni...)...Mala(staff aku yg paling kreatif...the bestest)...Nani(biler ko kawin ek...harap2 ko tk membesar mcm kakak ipar ko...opsssssssssssssssssss)....Aina...n sume yg name2 aku tk sebut....maaf la yer...n of coz DATIN TKSU....dia ni tulang belakang kemenangan ni...dia yg push benda ni...kami mase tu mmg arghhhhhhhhhhhhhh...tapi dia yg kuatkan semangat kami...n tk lupe En Asfari n En Latif...dua pegawai kanan KPKT yg byk beri dorongan n rangsangan agar kami terus teguh walau badai dtg melanda...opsssssssssssssss...n of coz Dato' KSU...the best boss anybody could ever have...Opssssssssssssss...mcm bagi speech lak....
Satu lagi aku tima berita kembali nyer ke rahmatullah En Tom di Mekah sewaktu menunaikan umrah...aku terkejut mase tima sms dari Suhaimi ari sabtu lalu...En Tom ni byk kenangan ngan aku...Kak Amnah(pa dia mase tu) penah ckp En Tom mmg sayang aku...aku sedih biler dgr berita dia meninggal...tapi syukur dia menghempuskan nafas nyer d bumi Mekah di bulan yg mulia...sewaktu umat Islam menunaikan ibadah Haji...mase dia kat HKL lps dia sedar dari koma di Tawakal aku pi melawat dia ngan Suhaimi...aku ingat lagi dlm keadaan sakit2 tu dia boleh 'laser' aku..."KO NI TK BLH BERPISAH NGAN KEMBAR KO"...aku pulak ala2 respon sepontan...dia gelak je...hmmmmmmmmm...aku jugak ingat lagi mase bos lame aku bagi markah rendah...dia panggil aku...dia penilai kedua aku...aku cume diam n dia seperti bapak yg cube memujuk anak nyer...uwaaaaaaaaaaaaaaaa....kak amnah tau sume citer ni...aku terkilan sbb sblm aku dtg sini aku tk sempat jumpe dia kt INTAN...aku selalu nk jumpe tp dia pi dialisis so tk sempat...beberapa minggu sblm aku dtg abg zek ckp dia ade tanyer pasai aku...aku sedih sebenarnyer...dia adalah antara bos yg aku akan ingat smpai biler2...personally he is the best...pagi2 dtg ofc dia akan mengaji n lps tu baru dia start keje...dia selalu cover staff...aku ingat lagi satu insiden mase dlm meeting aku bercanggah pendapat ngan Dato KSU...hmmmm...ape lagi naik angin la dia...En Tom pandang je kt aku...lps abis mtg dia panggil aku ke bilik n tanyer ngape aku 'melawan'...aku pot...pet...pot...pet...tup2 dia gelak....aku pun pelik....misterissssssssss....mase dia kena 'pool' sume org terkejut...aku some how or rather tau its coming...aku pi jumpe dia...dia cakap 'Ramli, dlm keje ni mcm2 akan berlaku...ko kena ikut je....redha...ni mungkin bahagian aku...aku dh keje 30 tahun...dh puas...'...ini lah kate2 dia...lps tu dia pi jumpe Dato' KSU sbb dia kate dia nk pi mintak maaf kalu dia ade bt bebenda yg tk betul...aku kagum...byk la citer pasai En Tom ni...aku ingat lagi dia bwk aku pi makan kt maner aku dh lupe tapi mmg best la kari kepala ikan tu...dia boleh dok order sume n suruh aku makan sampai abis...ade sekali tu aku pi satu seminar ngan dia...aku tgk ramai la KSU2 kementerian lain n KP2 yg dh senior2 dok dtg kt dia...depa kerumun dia n mase tu terserlah depa2 tu pun mcm kite gak...sifat kemanjaan n keanak2an n kasih sayang mereka terserlah...depa mmg sayang En Tom...mase aku QA kt INTAN...hampir setiap hari aku breakfast ngan dia...dan sepanjang mase tu dia akan bagi kate2 nasihat kt aku...aku kadang2 lupe yg dia tu bos...ape pun aku bersyukur aku kenal dia n 'rapat' ngan dia...Al-Fatihah...

7 comments:

rambomadonna said...

Kita semua ada memori dengan En. Tom kan meli. Anyway, selamat belated hari raya to you.

rambomadonna said...

Meli, i lupa nak bagi tau u. Semalam I baru terima surat confirm. I guess urs pun mesti ada kat HR tuh. Tak sia2 kau meletup hari tuh, thanks.

mohdsazali said...

Bos... selamat raya...
Ha ah kan Bos semua orang ada memory dengan En Tom, especially kita orang kat enforcement....

Apabila bos citer pasal makan kari kepala ikan tue... memang sah itu perangai en Tom... En Tom kalu outstation dengan dia... makan memang mewah tak yah keluar duit langsung....

Ingat lagi waktu pergi outstation kat penang dengan dia, dzakir, rizuan, En Kolony, najib n Hadi...

bawa dua keta, saya naik keta en tom tapi dzakir la bawa. (Biasala en tom kan ... ada ilmu tak leh bawa keta he3x)....

Bila time makan... baru jea makan pasemboq... lepas tue kena chakuewtio... lepas tue siap g makan sotong kering n air kelapa sambil dok tengok orang bercinta.. di pantai seagate...

Balik malam tue... dia orang nie... nak g karaoke... so balik la hantaq en tom.... En tom kata seorang kena mai tidoq kat bilik dia.....(saya dah plan nak tumpang bilik en kolony) tapi kerana depa suma dah keluaq balik g cucuk langit... terpaksa la cover line untuk suma orang... saya la gi tidoq kat bilik en tom....

Punyala segan... sampai malam tue straight tak gerak kiri or kanan waktu tido. (tidor pulak kat tepi sgt2). En Tom pulak kata dia tak leh tidoq atas katil.... (entahla dia pantang kot)

Siap bila balik ofis dia citer kat suma saya tidoq macam mana... malu jugak la... tapi dia biasala ..... (ayat standard yang selalu dia teguq tue la staff yang dia sayang /suka) kenala tima hakikat....

Waktu dia kena..."pool" saya sedih jugala, pasai kerana dia dan usaha2orang kewangan (pn Mashi n datin) dapatla saya tukaq ke Bahagian Kewangan buat benda baru...

Sfat dia yang kebapaan tue...yang saya ingat sampai hari nie...

Untuk anugerah AKPK tue saya ucapkan tahniahla kat Bos n the geng.... saya pun berbangga jugak la.... (walaupun saya tak terlibat secara direct tapi ada la jugak sumbangan saya dalam AKPK iaitu muka saya ada dalam buku tue.... he3x siap posing buka sistem espkb lagi)

Cik Jamie... belanja yea dah confirm 48.....

rambomadonna said...

Zali, I call ofis ko tadi but they said hang pi Akademi Audit... rindu lah. Rasa nak gi putrajaya jer jumpa u sambil2 cari clients... oppsss, bahaya betul statement nie.

Meli, jangan marah tapi I heard about how u sleep dari Rosli time DPA. Aku rasa if u yang tidur dgn En Tom sure gempaq satu Malaya dia citer pasal *****

Satu lagi Zali, dia suka panggil Ida itik gembo2... setiap kali dia tgk ida dia akan gelak ... tuh aku selalu usik ida, " En tom tgk hang gembo tuh tang mana tu Da..." aku rasa ida pun mesti sedih sebab kan dia yang sibuk tolong en tom buat contoh waran geledah utk PPG/PPW masa2 mula2 nak setup unit tuh b4 DPA.

zali, ingat tak masa kita satu opis termasuk mdm yong taknak layan Lady Diana ... en Tom sorang jer yang sanggup layan kerenah perempuan tuh. eee... walaupun aku sekali jer ikut meeting tuh aku pun tak larat nak dengar dia membebel...

aku pun ingat lagi time kita dok pakat gelak dgr en Tom panggil kak fatty kiter Timah ... ooo Timah. mcm filem dulu2 ...

zali, makin i ingat en tom makin i rindukan enforcement yang dulu ...

mirza said...

huhu...aku pun ada memori gk ngan en tom ...sedihnya!!!!..syukurlah tercapai jugak hajat dia nk habis umur di mekah...hmm sedih jer bila tingat kat arwah ni...dia mmg la boss yg cukkkuuuppp baikk...selalu bercerita , bagi tunjuk ajar..nasihat...satu lagi dia panggil aku ngan shitah batu apiiii..hehe...mmg dia nmpk kami mcm batu api la kot no..haha..byk pengalaman dgn arwah ni..pg2 kat ofis bc al-quran dulu, masuk waktu terus solat..tak kisah ler tgh miting dgn menteri ke apa ker...hmm..mmg solute dia..moga dia ditempatkan di kalangan org beriman...AMIN!!

mirza said...

RAMLI!!!!..masa buat akpk tu..kita nyaris2 berperang kan malam tu...haha..bila diingat2 balik kita mmg dah naik angin dah pun masing2...dlm keadaan tense mcm tu la jdnyer..hehe..dah balik tak tentu time..mmg la akpk ni..air mata darah, sakit kaki, gaduh ngan laki, hai mcm2 jadi wooo..

k_rul said...

cter en tom mmg sgt sedih...
walau pn skjap jmpe tp dia sgt cool....