Monday, November 1, 2010

Perjalanan bersama teman2...

Salam...Nov 1...2010...Isnin...cuti umum...

Buat semua pembaca blog ni...aku br je balik "bercuti" bersama dua org teman dr Malaysia...depa dh plan lama percutian ni...izinkan aku nukil kan perjalanan tersebut mengikut bandar yg kami lawati...

1) Geneva, Switzerland...






Perjalanan kami mulakan d awal pagi dr stesen keretapi Bonn...mase perjalanan 6 jam...kami smpai d Geneva awal petang...kami bermalam d rumah seorg teman lama yg aku kenali d KPKT...Terima Kasih kpd Razi dan keluarga atas layanan yg d beri...beliau kini bertugas d Miti/WTO d Geneva...aku mengenali dia sejak d KPKT dn tk sangka pulak pertemuan seterusnyer d Geneva...Geneva..mmg cantik...fokus nyer ialah d Tasik Geneva yg terletak d tengah2 bandar ini...d samping itu jugak bandar ini menjadi tumpuan organisasi2 penting antarabangsa...antaranyer WHO, WTO dan UNCHR...namun yg paling utama ialah United Nation...bandar nyer kemas dan kelihatan mewah...semua jenama utama terdapat d bandar ini dan penduduk nyer berkomunikasi dlm semua bahasa penting...French...German...English...Itali...so mmg tk de masalah d bandar ni...so kalu sape2 dpt posting ke sini...time je...mmg best...I pun tk kisah kalu dpt...opssssssssssssssssssssss...hehehehehe...d samping Geneva...dlm waktu yg ade Razi telah membawa kami melawat sebuah bandar kecil bersempadan dgn Geneva yg terletak dlm negara Perancis yg d kenali sbg Yvoire(bunyi nyer Ivo)...bandar Medievel yg d jaga dgn baik...bandar ni terletak d tepi Tasik Geneva so mmg menarik dn unik...aku suke melihat kapal2 kecil berlabuh dn burung2 camar berterbangan...amat menyenangkan...aku boleh aje menginap d bandar kecil ini...wahhhhhhhhhhh...romantis sekali...
2) Amsterdam...
Perjalanan seterusnyer kami bertolak ke Amsterdam...well...ni merupakan lawatan kedua aku selepas 10 tahun yg lalu aku ke sini bt pertama kalinyer...seperti biasa...tiada ape yg istimewa...aku sememangyer tidak suke Amsterdam...kotor...crowded...penuh dgn pengemis dn sentiasa rase tidak selamat...mengingatkan aku ttg Kota Kinabalu....opssssssssssssss...wlbgmpun kota ini penuh dgn terusan2 kecil yg amat menarik utk dlewati dgn bot...rumah2 yg terletak d tepi2 terusan ini amat menarik dn unik senibina nyer...Amsterdam juga terkenal dgn kehidupan malam nyer...ala2 Bangkok d Thailand...ewwwwwwwwwwwwwwww....so aku tk nk ulas panjang sbb aku mmg not into that kind of travellling...opsssssssssssssss...petang hari kami smpai itu kami pegi ke The Hague atau d panggil Den Haag d sini...bandar yg lebih menarik...penuh dgn pusat pentadbiran dan di sini lah terletak nyer International Court of Justice...dlm perjalanan itu kami melewati Bandar Leiden...hmmmmmm...10 tahun lalu aku tinggal d situ selama 2 minggu ketika melawat Nazli yg sedang melanjutkan pengajian masternyer...Insha Allah tahun hadapan aku akan ke situ semula...seorg teman akan menyambung pengajian Phd nyer d Uni yg same...


3) Lille, France...
Selepas satu mlm d Amsterdam...kami telah meneruskan perjalanan ke Lille, France...bandar ke 4 terbesar d Perancis yg terletak d bahagian utara...kami bermalam d rumah seorg teman yg sedang membuat Phd nyer d sini...bandarnyer cantik dn penuh dgn banngunan2 yg d bina sejak zmn revolusi perindustrian...dn salah sebuah muzium tersebsar d perancis terletak d sini...mmg unik dn menarik bandar nyer...terima kasih Haniff...




4) Brussells, Belgium...bandar kecil yg menjadi focus dunia kerana negara Belgium ini wujud asalnyer sebagai penampan...kerana itu penduduk nyer terbahagi kepada dua...yg berbahasa Perancis dan satu lagi yg berbahasa Belanda...




5) Paris...Paris....
Kemuncak perjalanan ini adelah Paris...well...aku rase bandar ini tidak memerlukan introduction...U will never get bored in Paris...wahhhhhhhhhhhhhhhh...the arhitecture...the city......the people...the food...everything....
sume nyer umpama mimpi...kdg2 aku termenung memikir kn bgmn mereka mampu membina bandar sebegini dlm keadaan teknologi yg terhad...berapa ramai manusia yg menjadi mangsa akibat keangkuhan dan cita2 pemimpin yg taksub....wahhhhhhhhhhhhhhh...



6)Inilah coretan perjalanan tempohari...mungkin ade bandar yg aku tertinggal...wlbgmpun...bagi aku perjalanan ini amat menarik...bukan kerana tempt2 yg d lewati ttp teman2 yg ade bersama...cukup unik dn indah perjalanan ini...semoga teman2 dr Malaysia telah berpuas hati dgn hasil lawatan kali ini...aku secara peribadi ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Razi dan keluarga d Geneva dan Haniff d Lille kerana telah sudi menjadi "host"...Terima Kasih....Merci Beaucoup...Salam.....

13 comments:

a.z.z.a.y.d said...

best nyerrrr....nanti kenalkan lah all the hosts kepada mak yer...jimat belanja uolssssss

Unknown said...

azzayd...
aku rase best sbb ade member2 yg best...btw ko mintak la posting ke Geneva...meletopzzzzzzzzzzzzzzz uolzzzzzzzzzzzzzzz

nali said...

hah azzayd, apa lagi...cuba jer mintak geneva...mesia dah tak sesuwei lah utk dihuni

Yeen said...

bestnye!!! bila la mak nak sampai tempat2 ni.. huhu.. i need my european trip, and afreen is pestering to go to Paris. let me go and pester my hubby now.. hahahahaa!

Unknown said...

Nali...
I rase Europe mmg berbaloi...I mean selain dr Amsterdam...opssssssssss
Yeen...
Geneva is so you....serius...U mmg sesuai kt situ...I hope n pray u dpt Geneva....wahhhhhhhhhhh...

MIZZOU said...

pernah sampai Geneva 2005 dulu....attend 1 week training at WMO....tempat untuk org kaya2 aje sebab everthing mahal giler....no wonder the organizer gave RM1000/day allowance

Unknown said...

mizzou...
mmg bandar org2 kaya...tp ade gak mat2 kaki songlap dompet kt tepi2 tasik tu...depa aim tourist...hmmmmm...kami pun sbb member tu mmg dh keje situ...dia yg ckp...

a.z.z.a.y.d said...

mak tak layak posting Geneva sbb mak x cemerlang...

mari kita doa ramai2 yeen dpt posting sana plak lepas ni..pehtu we can serangggg!!!! Aminnn....

Yeen said...

pandai la korang..

Unknown said...

azzayd...
aminnnnnnnnnnnnnn...
yeen...
kami serius la...ko mesti boleh punyer...

Aliff Firdaus said...

Best kan..esok mlm aku terbang ke London lg..next year aku ada Berlin,Moscow,Madrid for Europe...

Btw,Masa ko travel europe baru2 ni, tak der ke kes kawan2 kena soal siasat mcm kawan kita yg sorang tu ooopppssss!!!

Unknown said...

Aliff Firdaus...
wahhhhh...wahhhhh..hebat...jgn lupe ye...syukur uolssssss...tk de pun polis soal siasat...sume ok je...

Kharisma19 said...

Gunung Api Bawah Laut di Cari di Pulau Kawio

1 / 3 Mars Ternyata Dikelilingi Lautan

Ditemukan, Gua Misterius Di Planet Mars

Peswat NASA Dibajak Alien

Hanya di AndySpensa.Blogspot.Com