Sunday, October 3, 2010

Perjalanan...

Salam...3 Okt 2010...Unification Day...tarikh memperingati pengabungan Jerman Timur dan Barat...d Selatan Jerman mrk sedang menyambut Oktoberfest...atau d gelar Beer Festival...

Aku sebenarnyer teruja dgn komen2 yg d berikan oleh teman2 dlm entry yg lalu...ttg isu Islam "ala" Malaysia...aku mmg setuju dgn komen yg d berikan oleh rakan2...aku rase kite tlh menjadi manusia yg hilang...hilang dlm pemikiran kite sendiri...kite "menangkap" wanita2 yg memasuki pertandingan ratu cantik....tp dlm mase yg same kite puja n beri "ruang" kpd lelaki2 yg masuk pertandingan bina badan...kite suruh anak2 sekolah bertudung tp dlm mase yg same kite biarkan mereka memakai T-Shirt!!!...kite benarkan mereka memakai kain belah...kite benarkan mereka pakai baju kebaya "sendat"...kite berceriter ttg Islam tp dlm mase yg same...anak2 kite lari dr rumah...mengandung anak luar nikah...etc....

Aku menjadi lebih pelik biler ade cadangan agar kite melaksanakan hukum hudud jika hendak mengatasi segala masalah ini...hmmmmmm...aku tk nk komen dr segi hukum...cume aku rase dlm ape keadaan sekali pun yg penting dn utama ialah pendidikan...kite harus mendidik msyrkt kite ttg nilai...tk kire la dlm Islam atau dlm ape agama sekali pun...aku tidak kira ade agama yg membenarkan hubungan kelamin sblm bkawin...buang anak....bunuh bayi....hisap dadah...aku tidak kira ade agama yg mengizinkan semua ini...

Kbykan dr kite menjadi EMO biler d kaitkan dgn agama...org2 Melayu terutamanyer mmg sensitif dgn agama...tp kalu d tanyer seorg demi seorg dgn jujur...sama ade mereka melaksanakan dgn tekun Rukun Islam...aku hampir pasti ramai yg tidak mau menjawabnyer...

Aku masih ingat satu perbualan dgn seorg teman lama dahulu...kami berdebat ttg pelaksanaan hukum hudud...dia dgn EMO mengatakan bahawa dia mmg mau Msia melaksanakan hukum hudud...aku of coz dgn "emo" jugak mengatakan kite tidak blh melaksanakan sesuatu kalu msyrkt yg ade tidak faham perkara2 asas dlm Islam...years later I discover dia skrg ni sdg struggle dgn "inner self"...aku simpati dgn dia...dn aku yakin ape yg dia alami juga menjadi dilema majoriti masyrkt kite...yes sbg Islam kite mau menjadi muslim yg baik...kite mau menunaikan segala suruhan Allah swt dan meninggalkan segala larangannyer...aku bsyukur sbb dberikan peluang melanjutkan pelajaran ke salah sebuah negara yg menjadi tumpuan umat Islam d bumi Eropah ini...d sini aku melihat sendiri bgmn Islam bkembang...mrk yg bertudung sememangnyer memakainyer kerana tuntutan agama...aku melihat sendiri mrk membaca Al-Quran kecil d dlam tren...seumur usiaku aku tidak pernah melihat ini d Msia...hari Jumaat menjadi kebiasaan menyaksikan anak2 remaja membawa tasbih d dlm tren...ya bukan majoriti melakukan ini tp sekurang2nyer wujud golongan ini dlm msyrkt yg amat berpegang teguh kpd ajaran kristian...Islam wujud dan drasai d sini...mrk tidak d paksa bertudung...mrk tidak d berikan waktu sengang utk menunaikan solat Jumaat tp ramai yg menutup aurat...masjid yg aku kunjungi setiap Jumaat sentiasa penuh...

Aku rase kite harus merenung kembali kaedah penerapan Islam d Msia...aku rase kaedah yg kite gunapakai sudah tidak relevan...aku bg contoh mudah yg aku sendiri alami sewaktu meningkat remaja....dlm Kelas Sejarah kite d ajar bahwa tamadun manusia d bahagi2 kpd beberapa zmn...hunters gatherers etc....kemudian smpai la ke zmn revolusi pertanian...perindustrian etc...menarik....tp dlm kelas agama kite di ajar bahawa Nabi Adam adelah manusia pertama d mukabumi ini dn dia sbg Nabi of coz sudah ade tahap ilmu yg tinggi...so tk kn dia tidak berpakaian pd mase itu...tk kn dia hidup tk "bertamadun"...aku konpius...aku tidak pernah mendapat jawapan terhadap soalan2 ini...aku pernah mengemukakan soalan sama kpd teman yg aku mention awal tadi...dia tk semena2 dok "cop" aku "ko ni blh murtad tau!!!"...hmmmmmmmmmmmmm....

Kita jgn hanyut dgn semangat utk melaksanakan sesuatu kalu kite sendiri tidak faham dgn ape yg kite mau...kite jgn jadik msyrkt yg hanyut dlm dilema mau Islam tp dlm mase same kite "pilih" Islam mane yg kite mau...aku rase sesuai aku akhiri entry kali ini dgn kata dr Nik..."Jgn Jadik Kambing....Berjangut tp Tk Berseluar!!!!!!!"

Salam....

5 comments:

mohdsazali said...

Dikesempatan ini saya nak wish happy birthday kat bos la... yang ke... 30+++

Unknown said...

Zali....syhhhhhhhhhhhhhhhhh....ape pun tq

Aliff Firdaus said...

Dah sah2 la 38 tahun.....

Islam ni sama macam kita menanam pokok jugak..kalau kita tanam lepas tu tinggalkan, tak disiram dan tak dibaja maka pokok tu sama ada mati atau hidup segan mati tak mau..kita dakwah sana sini,kita sampaikan lepas tu kita tinggalkan..kita berceramah di setiap masjid,surau,majlis agama..tapi lepas tu kita dpt elaun dan kita puas konon2 kita dh sebarkan apa yang sepatutnya..yang menyampai dengan yang mendengar tidak sama kesannya..yang menyampaikan selalu fikir dh jalankan tanggung jawab menyebarkan syiar islam..tapi yang mendengar selalu fikir dh jalankan kewajipan hadir dan mendengar apa yang sepatutnya dituntut dalam islam...ayatnya macam sama tapi kesannya tidak serupa...maka sebab itu, walau berjuta majlis ilmu agama sekalipun, kita tidak pernah pula melihat berjuta orang memenuhi ruang ibadat di masjid dan surau2...fikir2kan....

Unknown said...

Aliff Firdaus...
perlu ke highlight....

Unknown said...

Aliff Firdaus...
Islamic sgt....