Sunday, October 10, 2010

Nukilan tanpa tajuk...

Oct..10...2010...Ahad...

Tarikh yg unik...well tiap2 tahun ade tarikh yg unik spt ini...11.11.2011...12.12.2012...etc...

Minggu ni aku tk de tajuk...tp ni lah realitinyer...aku tk tau nk tulis pasai ape minggu ni...byk benda berlaku minggu ni...

1) Aku mengabiskan 2 hari bersama Prof. Datuk Dr Shamsul Amri...mungkin kalian pernah mendengar atau kenal dgn nama ini...beliau Prof terkenal dlm bidang Antropologi Sosial yg merupakan pemenang Anugerah Fukuoka...dia dtg ke Eropah bersempena dgn Persidangan ASEM d Brussels dan memandangkan Supervisor aku adelah pemeriksa Tesis beliau lebih kurang 30 tahun yg lalu maka dia telah d jemput utk menjadi penceramah d seminar kami...so aku secara tk rasmi menjadi liaison officer beliau...Prof. Shamsul mmg hebat...aku kagum dgn cara beliau mengungkil isu2 sosial dan politik semasa...dia begitu bersahaja dn aku menjadi rapat dlm sekelip mata...dia amat ceria dan lucu dn dlm mase yg sama tajam menimbulkan isu2 kontemporari msyrkt Msia...aku kagum dgn cara beliau menyampaikan seminar dan menjawab soalan2 yg dajukan...dia akan ke Toulouse bulan Mac tahun hadapan sbg Prof Pelawat dan dia telah mengajak aku melawat beliau...wahhhhhhhhhhhhhhhh...bangga sgt....heheehehehehehe...aku bsyukur dpt bertemu dgn beliau dn kagum dgn cara beliau...byk ilmu nyer...org2 spt beliau yg mampu mengangkat nama Msia d persada dunia...
2) Minggu ni progress tesis aku almost zero...opssssssssssssss...ye la dh dok ke sana ke mari menguruskan benda...aku jadik letih...tp bersyukur aku bertemu dgn org2 yg kalu d Msia aku cuma mampu melihat d kaca TV dan membaca d akhbar...
3) Aku kurang mengikuti perkembangan berita dr tanahair minggu ni...harap2 tk de la "over"...hehehehehe
4) Aku br bertemu dgn sorang lagi student Phd dr Msia...beliau br smpai minggu lepas...beliau akan mengikuti pengajian d Fakulti Pengajian Asia, Uni Bonn...pensyarah dr UUM...lupe pulak nama nyer...opsssssssssssssssssssssss...
5) Minggu ni jugak aku menjadi pemandu pelancong kpd seorg Pensyarah Muda dr Uni Brunei Darussalam...dia akan berada d sini selama sebulan...biasa la benda2 asas...kedai2 halal...tmpt2 menarik...etc...
6) Aku juga mendapat berita gembira dr seberang Lautan Atlantik...Insha Allah...kalu d izinkan...
So tu je perkembangan aku minggu ni...hehehehehehe...btw tahun ni musim luruh nyer pelik...suhu masih panas dan aku masih tidak memerlukan jaket...hmmmmmmm...daun2 juga masih hijau...ape pun aku suke je cuaca begini...hehehehe...ok sume salam dr bumi Eropah...Insha Allah ketemu lagi d minggu hadapan....

8 comments:

MIZZOU said...

elok la dapat berkenalan ngan org2 ternama ni....bukan selalu dapat peluang jumpe pun...boleh jadi pemangkin tu!!!

Aliff Firdaus said...

Wah cantiknya Pic kat header ko tu..kagum cheq..oppss

Anyway, spt biasa la kt Malaysia.Kalau x der berita kebakaran,kematian,kemalangan,pembunuhan etc mmg tak sah...hari ni sumer akhbar cerita pasal accident yg telah meragut 12 nyawa dan spt biasa apa lagi...bas express la..hmmm aku rasa bas express kt m'sia dh tak selamat lagi..mujurlah aku dh ada kenderaan sendiri tapi masih ada kemungkinan aku akan guna bas lagi...manala tau kan...hehehehe..

Aku pun sama..dgn kerja skrg aku dh jumpa macam2 org.Dulu aku hanya tengok di TV,surat khabar,magazine etc..tp skrg ada yg dh jd kawan baik..penyanyi,pelakon,model,pengacara,chief editor,YB DUN,YB MP,Menteri,Menteri Besar,PM,TPM...sumer tu dh jadi rezeki.Kadang2 dgn usia perkhidmatan aku yg masih hijau ni terasa cm kerdil plak.tapi bila kita bagi idea,buah fikiran dan mendapat maklum balas positif then kita rasa ehhhh dia terima idea aku??why?who am i?pada aku siapa pun kita, muda /tua,baru atau lama tak penting..yang penting dalam kepala otak kita.Apa yg mampu kita sumbangkan dan apa yg mampu kita buat dengan kerja kita...that's it..org tak percaya,menjeling,pandangan sinis,kritikan,tikam belakang,provokasi boleh gi jahanam la...ada aku kesahh!!hehehehe...aku kalau nk bercakap tak kira la siapa pun selagi aku rasa benda tu betul dan berada dalam lingkungan kerja aku...kena marah,kena tegur,kena herdik,kena gelak bg aku dh biasa..lantakla..bukan selamanya pun kita kena..lambat laun kita pulak yang kenakan diorang...masanya akan sampai..bila dan di mana itu tuhan yang akan tentukan...

Ok la...membebel plak aku hahahaha...apapun, Nov 5, aku akan ke London dgn misi baru..ada byk perubahan dalam promosi kali ni..tak lagi sekadar jaga booth,jumpa potential client semata2...

Unknown said...

Mizzou...
mmg bersyukur...tk sangka blh jumpe dia kt sini n dia baik sgt...pemangkin?...hehehehehehe

Aliff Firdaus...
wah....hebat ni bkawan ngan tokoh2 tbilang...tahniah la uolssssssssss...
London tu I tk dpt la nk melawat U...almaklumlah nk bwk 'kakak' ko jln2 ke bandar2 lain...
ape pun Insha Allah tahun depan kite jumpe d Berlin...syhhhhhhhhhhhhh...

Aliff Firdaus said...

Great news..

Aku baru dioffer utk buat master di bawah pembiayaan kerajaan negeri selangor tapi utk local U sahaja la...patut aku terima atau tak ya?Ini utk next year...

Unknown said...

Aliff Firdaus...local?????...ewwwwwwwwwwww...opssssssssssssssssss...ntah la uolsssssssss...kalu local pun at least Nottingham Semenyih atau Curtin Kuching....opsssssssssss..

a.z.z.a.y.d said...

Aliff Firdaus...

U counter offer laa mintak abroad....banyak bezanya tau...U will never regret it ...

Nasihat ikhlas dari hati wahhh

Aliff Firdaus said...

Meli & Azzayd...

S'gor ni offer utk local U jer...kalau nk g luar kena la mohon HLP..

Masa aku dh makin suntuk ni hehehe..btw, berapa had umur utk buat master ekk??

Unknown said...

Azzayd...
I setuju ssgt...
Aliff Firdaus...
Umur????? whts that?????