Wednesday, January 20, 2010

Back to Deutschland





Salams...Ahad: 24 Januari 2010...

Hari ni genap seminggu lebih aku selamat kembali ke Bonn...weather wise aku suke...mase sampai aritu salji masih tebal...putih sume....tp la ni sume dh cair...tp still sejuk...tp aku dh adapt to cuaca sini...hehehe...statement maut....opssssssssss...tp serius aku dh blh tk pakai heater n dh blh berlenggeng je dlm bilik...hehehe...btw bilik aku selesa sgt...ala2 studio apt....sume dlm bilik...nnt aku blog pasai bilik...mase aku menaip ni kat Bonn pukul 8.16am...aku tima emel dr supervisor aku...dia sibuk sampai hujung minggu depan sbb ade mtg kat United Nation University...yessss...sempat la aku nk betul2 kn ape yg patut...

Sebelum terlewat aku nk ucapkan tima kasih banyak kepada sume kawan2 yg anta aku kt airport aritu...gambar2 nyer ade kat sini...aku bersyukur dlm keghairahan org2 mengejar kehidupan masih ade lagi insan2 yg masih kekal utuh ngan semangat kemanusiaan...sebenarnyer perjalanan field work aku tempohari byk membuka mata aku tentang realiti kehidupan...aku mula kenal dan mengerti erti sebuah persahabatan...

OK...so perjalanan pulang aku kali ni mmg smooth...alhamdulillah...flight aku dr KLIA gerak jam 12mlm lebih sikit...n everything ok...kali ni stewardess yg dok entertaint aku ade dua org...nama aku dh tk ingat...hehehe...tp mmg layanan depa first class wlpun aku cume dok kt bussiness class je...opssssssssssssssssssssssss...syhhhhhhhhhhhhh...mlm tu flight tk penuh byk sit kosong kt bahagian aku ddk tu so stewardess tu dok melayan aku berborak n what not...panjang la citer nyer...ringkasan nyer...yg sorang tu umur dia dh 40 plus...dia kate dia dh nk pencen tk lama lg...aku tk pasti tp dia kate umur pencen stewardess berapa...mungkin 43 or 45 tk ingat...dia kate dia single mother...hubby dia meninggal 7 tahun lps...pause...la ni dia dok ngan mak dia n anak2...anak yg sulung sekarang form one kt salah sebuah sekolah agama...pause...dia ikhlas biler berceriter...aku tk sangka pulak mlm tu aku akan mendengar kisah hidup seorg wanita tabah yg gigih yg mahu kan anak2 nyer terdidik dgn ajaran Islam yg utuh...syukur...panjang la citer nyer tp ape pun aku doakan yg terbaik buat dia..Insya-Allah...

Sorang lagi ni "STEWARD"...tp of coz la kalu korang biasa naik flight korang mesti perasan kan kebykan Steward MAS lebih Stewardess...opssssssssssssss...lantak la pilihan masing2...so dia ni dok berceriter pasai keje2 NGO yg dia buat...hmmmmm...aku dgr je la...aku malas nk melayan dia sebenarnyer...sbb citer dia ni tk menarik...opssssssssssssssss...harap2 dia tk baca blog ni...so dia kate dia dok jaga org2 yg ada HIV kt hospital Sungai Buluh...gulppppppppppppppppppp....so lg la aku tk berkenan ngan citer dia...so dia dok membebel2 pasai ujian darah or what not...perlu ke aku dgr citer2 ni...so aku buat2 ckp..I nk tido la...opssssssssssssss...

Perjalanan jauh tk terasa...layanan first class...so aku dok sambung citer ngan stewardess tu lps bangun tido..so dia tau aku nk pi sambung blaja...bla..bla...bla...so kami berbual...makan n mcm2 la yg aku buat...so penerbangan smpai ke Frankfurt...aku pun amik brg2 nk turun...tetiba dia dtg bwk beg MAS penuh satu beg...rupa2 nyer dia dok bungkuskan aku makanan(goodies2) n jus n mcm2yg blh d angkut....dia kate ambik la ni buat bekal mase naik tren nnt...blaja rajin2 tau...Ya Allah...aku tersentuh ngan layanan dia...aku bersyukur setiap kali aku naik flight ade je bebenda yg meninggalkan kenangan manis n worth blogging about...hehehehe...

Turun flight aku naik tren laju terus ke Bonn...harga 36euro tp aku naik yg 54euro...hmmmmm....tp sbb salah gerabak aku still dok kt 36euro...so moral nyer jgn buat2 grand kalu dtg Jerman...amik je sume benda yg paling murah...same je...depa pun jenis berkira gak....opsssssssssssssssssss...so smpai Bonn...its like coming home tk de yg alien...so aku terus pi amik cab ke bilik baru aku...tambang cab 12euro...ni terpaksa sbb aku bwk beg...kalu korang naik tram dlm 2.40euro je...cheap ok...so utk makluman korang aku sekarang dok kt laluan tram so kira2 dlm bandar la...sbb last time aku dok kat laluan keretapi so makna nyer lg jauh dr bandar...bilik aku very the sebelah je ngan stesen last...tram no 61...yessssssssssssssss...so tu je la dulu utk kali ni...minggu depan aku blog lg...

Kepada sume yg anta aku kt Kerinchi...Kak Ana, Muna n the gang...thank you...Mimi tima kasih sbb anta aku ke KL SEntral...check in terus so aku jln sempoi je ke KLIA...teman2 yg dtg ke KLIA...Kak Hajah Yatimah n daugther dia yg aku ramal jadik saintis...hehehe...Duya, Hubby n baby...baby dia mmgg very the kewlllll...tk takut org ok....Suhaimi...gaya ko mmg "vogue" opssssssssssssssss....Sazali...tima kasih byk buat segala nyer...jgn lupe ye table tu...hehehe...Firdaus...thank you...you are one of the best...syukur I've met you...Azirul....next time its your turn...Insya-Allah kita celebrate Christmas tahun ni kt Edinbrugh...Thank you sume...kepada sume kawan2 lain yg membaca blog ni doakan yg terbaik buat aku...ni adelah tahun kritikal yg akan menentukan tempoh siap tesis ni...thank you all...take care...ciaoooooooooooooo

4 comments:

Unknown said...

rem,
apsal la tetiba pulak aku rasa macam sebak bila baca entry ko nih..
anyhow, gud luck and best wishes

-alifah-

MIZZOU said...

Ramli....takde kesinambungan ke pasal stewardess tu. Aku rasa dia dok cari calon kot...hehehe

rambomadonna said...

Sambungan kepada comment Mizzou ...

are you sure you are not sending the wrong signal? you knowlah broadband kat deutschland tak sama dengan broadband malaysia. I am excited to know does that meeting just ends there??

anyway dear, sorry not being able to be there on your departure. Was sick after meeting in putrajaya. Met jai though.

Unknown said...

wei..mizzou...kau orang ingat suma orang macam tu ke? eh..eh...anyway meli selamat mengharungi cabaran 2010.................