Sunday, January 11, 2009

PTD Batch 1/2003


Dear all...minggu ni I want to dedicate my blog to PTD Batch 1/2003...hmmmm...jgn lak ade yg rase I ni poyos...hehehe...actually 13hb Januari will always be a special day for all of us....sbb 13hb Januari 2003 sekumpulan anak muda(opsssssssssss...mase tu la)...telah terpilih sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik...Perkhidmatan Awam Malaysia...hmmmm...actually mase aku mula2 masuk dulu aku pun tk tau ape tu PTD walaupun mase tu aku dh ade kawan yg jadik PTD...bebenor nyer PTD ni adalah golongan ELIT(hmmmmm...mungkin ade yg bangkang tp ni realiti)...dlm perkhidmatan awam...kalu dlm konsep politik...kelompok ni boleh digelar sebagai 'strategik group'...aku tk nk bagi detail pasai PTD tp aku nk citer pasai Batch 1/2003...
Kami telah dikumpulkan di INTAN Bukit Kiara pd 13hb Januari 2003...hmmmmm....utk makluman proses nk dpt tu is almost one year....mula2 exam...lps tu assessment...lps tu interview...ohhhhhhhhhhhhhhhhhhh....letih....tapi akhirnyer tarikh 'keramat' tu kami dipertemukan bt kali pertama....hmmmmmmmmmmm...mula2 tu aku personally dtg ngan 'mental image' yg majoriti org kt luar tu ade....org GOMEN....skema...ala2 poyo n seumpamanyer...opsssssssssss...mase tu la...tapi mase register tu aku nyer persepsi berubah....aku ingat lagi org pertama yg aku tegur ialah Adzlina(yessssssssssss...tk tau la dia ni ingat atau tak....tapi lepas tu kami jadik satu sidang...)...registration tk de ape2 mase tu...abis registration kami naik bas dn di hantar ke Kluang...yup...INtan Kluang...mase tu kami dok merata ade yg dok asrama INTAN...ade yg dok asrama 'org asli'...hmmmm..ade yg dok hotel...roomate aku mase kt Kluang ialad Ashraf(hmmmmm...dia ni mase tu mmg dh attach kt Wisma Putra so dh byk la dia ni pi oversea...)...aku kenal dia dari assessment lg...kami satu kumpulan...
Di IKWAS(Kluang)...kami ikut modul PTD Unggul(hmmmmm...ramai yg assosiate ngan mcm2 perkataan yg bunyi nyer hampir same....)...ape pun mase ni la aku mula kenal beberapa org yg akhir nyer menjadi my BEST buddies....aku ingat lg Jai(yessssssssssssss....Huzairi Zainal Abidin...org nyer kecik...berkumis...uwekkkkkkkkk...opssssssssssssss...) mase aku kenal dia... dia bujang lagi...aku kelakar tgk dia sbb dia dok suruh org tandatangan nama kt buku panduan yg kami dpt...aku tgr dia sbb mase tu dia dok sebelah aku kt dlm dewan...hmmmmmmmmmmm....that was the beginning....the rest well....boleh d tulis buku....then it was Amin...yes...Norzahirudin Amin(tk tau la ejaan ni betul atau tak...)....aku ingat lg pertemuan kami was not a cordial one...hehehe...well aku tk yah citer kt sini tp biler aku ingat2 balik aku kelakar....ape pun ia melibatkan lagu Ziana Zain...hehehe....n the rest just follows...kami mase tu tk la rapat sgt tp it was the beginning...Syakir( yg ni mmg org perasan...hehehe...well ade yg dominan...hmmmmm)...Zuhri...Jegan...CheWan...Aina n Yeen(depa ni aku perasan sbb nmpak outstanding...opsssssssssssssssssss....hanya mereka2 je yg mengetahui....)...of coz la mase ni org2 yg ke DEPAN akan sentiasa di ingati...maka muncul la nama2 spt Firdaus...Zul...n seumpamanyer...Aananthi aku ingat sbb nama dia adela yg pertama dlm LIST...so kami akan sentiasa ingat Aananthi....kite mesti sepakat....hmmmmmm...tk tau la dia dh fly ke US atau tak...
Lps abis modul tu kami di beri kementerian masing2...mase ni la aku kenal Jamie...Subra...Ida....Shuhai...Rosli(hmmmmm...my roomate later on...)...Norul....yg tinggal d KPKT sekarang cuma Ida n Jamie....
Enam bulan kami kt kementerian masing2...lps tu kami berkumpul semula...kali ni d pecah ikut Sidang...maka bermula la satu perjalanan yg amat indah dn penuh bersejarah...kami ikuti modul after modul....Bomba...Tentera...Polis...OBS...Penempatan Daerah...n all the class room....uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...kenangan la...mase ni la true colours masing2 mula nmpk....WE WEre One Big Happy Family....PTD menyatukan kami...mase kursus enam bulan ni la kami mula kenal Amin sebagai Penyanyi...hmmmmm....Jamie jugak....opsssssssssssssss...mase ni jugak la kami tau sape ade bakat berteater....sape ade bakat menari...hmmmmm...born to be a dancer....opsssssssssssssss....mase enam bulan ni jugak mcm2 berlaku...yang manis....hmmmmm....ade yg kawin.....yg pahit...ade yg putus...opssssssssssssssss....
Koleksi gambar aku terhad so sape2 yg tk masuk gambar tu aku mintak maaf...tapi aku sentiasa bersyukur dipertemukan dgn kalian...aku masih ingat kata2 Akmal Dahlan(yesssss jebat....)...ALL BEST FRIENDS WAS ONCE STRANGERS...you guys are the best.... So dl ruangan yg terhad ni izinkan aku buat nukilan ringkas bt setiap org:
1) Aananthi....org nyer comel...kecil...bersuara POWER...insiden yg aku rase sume org tk leh lupe ialah biler maner dia berlakon teater n menjadi pasangan Akmal Dahlan....dia lah Diva...dia la Ratu...Aananthi...the last time aku jumpe dia mase kat INTAN...dia dpt pi US utk bt PhD dia dlm Int Relation...aku tk tau dia dh pi atau tak....tp dia akan sentiasa di ingati...in fact koordinator pun selalu sebut nama dia... To Aananthi all the best....
2) Allahyarham Halim...dia seorang yg kreatif...dia meninggal dunia beberapa bulan kami tamat kursus DPA...one of the sad thing that happens...Insya-Allah he will always be remembered...
3) Adila Sabri...Ahmad Kortez....Capt....Ahmad Kham....Rizal(ADO)....Subra....Bala...David....Hamzah...Jegan...Zuhri...Irza....Botaq....Heeza....Nasrul(kecik...)...Zamri...depa ni adelah kelompok yg bergelar atlit dlm Sidang C...its always about bola...bola...bola....hmmmm....but it was fun....setiap sorang ade kisah yg aku tk leh ulas kt sini...tapi mmg boleh buat novel....ade kisah cinta tiga segi...ade kisah melamar guna org tgh....ade skandal...hmmmmm...mcm2 la...ape pun I hope u guys are still athletic....kabar nyer ramai yg dh Gendut....Miss u guyssssssssssss....
4) Ustaz Rafieq....Mas Midyawan....Azrey....Nakhafi....Faizal Manap....Faizal Raji....Hisham...Naza...Zul....well depa ni dlm kelompok artisan....hmmmmmm...tk le berbakat maner pn tp tu je yg ade...opssssssssssssss...menyanyi...bernasyid....berteater....bersajak...sume la depa ni boleh....hmmmmm...depa ni pun byk kisah2 sensasi yg boleh di buat novel atau telenovela....hmmmmm...hehehe....
5) Anis...Ida....Farhah...geng2 treasury...bakal org kuat ni...hehehe...depa ni ala2 bersatu teguh...bercerai roboh gitu....
6) Bathma....Prema...dua diva...hmmmmm...I totally lost contact...tp depa berdua ni pun tk kurang skandal nyer...opssssssssssssssssss....syhhhhhhhhhhhhhhhhh....hehehe....
7) Yusli...Roslan...Saidi...depa2 yg agak berUSIA...opssssssssssssss....welll depa sebenar nyer lebih kurang aku je umur nyer tapi org sume panggil depa ABANG....hmmmmmm....
8) Duya...Noni....dua ratu yg pernah menguasai persada Sidang C....hmmmm...semoga kalian masih ratu....Noni aku tk kan lupa aksi2 laki ko mase kt Cameron Highland....opssssssssssss....
9) Ungku Mariam...Fidah...Mahani....Akhmar....Ajue....Cik Liz....Shikin....Shidah....Nazmiyah....Aisah....Menjy...ni adelah barisan gadis2 Nona sidang C...ade yg kini berada jauh d Jepun...ade yg kini bergelar isteri...dn tk kurang jugak yg masih menanti utk d sunting...oh btw salah sorang tu org kampung aku ok....opssssssssssssssss....biar la rahsia....
10) Yusniza(my dearest fren yg we share alot of things in commmon..)...
11)Syukri(my hsemate for a while)
12)Lin Azura( I've stayed umah husband dia mase kt London...)
13)Khairi( years later kami discover yg kami mempunyai kawan2 yg sama di sekolah menengah)
...n sume la...kang kalu tulis sume nama penuh lak...tapi ape pun korang jgn ingat aku dh lupe lak kalu tk tulis nama kt sini...U guys will always be in my heart...Insya-Allah...
Ape pun aku cuma nk doakan kepada sume selamat menyambut ulangtahun ke enam dlm Perkhidmatan Awam...semoga kalian tetap ceria dn bersyukur kite masih mampu berkhidmat...Insya-Allah...dlm keceriaan menyambut ulangtahun ni kita jgn lupa bacaan Al-Fatihah buat Arwah Halim yg telah pergi meninggalkan kami beberapa bulan selepas kami selesai ikuti modul PTD...Al-Fatihah...

11 comments:

a.z.z.a.y.d said...

naper gambo duya banyak kat sini ek..hmm...mungkin kak duya kita boleh jawab..?

SeMiN said...

Meli! hv u read "The Malaysian Bureaucracy: Four Decades of Developement" I think as ADS officers, we shud!

Olpicture said...

bila yang tertulis untukku... adalah yang terbaik untukmu, kan ku jadikan kau kenangan yang terindah dalam hidupku....

ps...ziana zain? tapi lagu apa yang aku tak nyanyi dalam bilik air? he he...

rambomadonna said...

kurusnyer aku dalam gambar header tuh ...

Unknown said...

Pelik la..gambar aku ada tapi nama aku takde sebut pun..gila pilih kasih ok

-aliff-

Yusz said...

Thanks Ramli.... you'll always be in my h.e.a.r.t.... 13th January bakal menjelma esok... genaplah 6 tahun... Ramai juga yang aku lost contact dan namanya ala2 ingat2 lupa...

z.a.i.r.e.e.n said...

apa maksud yang ke'depan' tu???
haah la beb, kenapa, kenapa duya ada gambar byk lg? :)

with 'old age', you still managed to remember all those -- u r great!!

z.a.i.r.e.e.n said...

Eh rem, 2nd gambar tu masa kita kat bora asmara ampang - yang ada orang buat aksi tumpahkan air tu ke? ;)

gambar u ngan duya atas sofa tu macam sesuaiiii sangat :))

Olpicture said...

Yeen: No...No.. No... that's not the one. Rasanyer kita duduk kat area cam Balcony... tapi that incident sampai skarang aku rasa macam guilty sangat... (and scared) sebab masa tu aku tumpahkan atas kaki Diva tu kan...

Neasuci said...

Hi Meli...

Got to know about your blog from Mimi. Great to know that you're doing well over there,and that you're having fun.

By d way... I just tagged you on my blog. Jawab.. jangan tak jawab.....

Regards,
Nik

a.z.z.a.y.d said...

amin, yeen...sapa kah DIVA itu?ee..kenangan sgt kan ...