Wednesday, January 7, 2009

Newcastle Upon Tyne

Hi....actually aku nk tulis pasai satu lagi bandar yg aku sempat melawat mase pi Durham aritu...Newcastle upon Tyne...bandar ni sure ramai tau...esp depa2 yg minat BOLA!!!!...ape pun bandar ni antara bandar yg maju sejak zaman revolusi perindustrian...ia memiliki stesen keretapi tertua di Britain...aku tk sempat amik gambar...tapi mmg grand....kalu diamati...byk sama nyer besi stesen keretapi tu ngan Eiffel Tower kt Paris....opssssssssss....utk yg masih tk tau lagi Eiffel Tower tu yg bebenor nyer tk de ape pun cuma menara mcm menara pemancar yg berlambak kt Msia...cuma ia grand dn besar...ia dibina dgn besi....mase ia dibina ia adalah lambang kemajuan pemikiran manusia yg berjaya menguasai penggunaan besi dlm pembinaan....ia juga merupakan titik tolak kepada pembinaan bangunan pencakar langit...seblum manusia tau mengeksploitasi penggunaan besi kebanyakan bangunan yang dibina tk lebih 3 tingkat...sbb tinggi dari tu akan runtuh sbb tk tahan beban...opsssssssssssss...mcm bagi kuliah Insdustrial Rev. lak....
Ok Newcastle ni jugak byk kenangan bt aku secara peribadi...hmmmmm...aku sebenarnyer penah dpt tawaran bt Master Town Planning kt Uni kt sini...tapi mase tu gawat...so officer MARA yg jaga loan aku suruh aku pi USM....hmmmmmmm...ape pun tu lah hikmah nyer akhirnyer aku smpai gak kt sini....hehehe...syukur....dpt amik gambar pun ok gak....satu lagi hsemate aku mase bt master kt USM br je tamat PhD dia kt Uni ni....Tahniah Faris....dia akan konvo bulan Mac ni...tp aku tk sempat jumpe dia...dia dh balik Msia....so korang2 yg lain tu boleh la tgk gambar yg tk seberapa ni...

2 comments:

Olpicture said...

very the.... ulasan.

mohdsazali said...

Bos morning,

Bos bukan ke... ia lokasi pengambaran drama cinta antara benua ke yang arni nazira nyanyi dulu2 tue.... (ala zaman kuasatek buat drama azah aziz, azhar sulaiman dll kat overseas) entah la betul ke tak...

Bila nak balik malaysia.....