Sunday, May 1, 2011

Selamat Hari Buruh...

Salam sume...01 Mei 2011...Ahad...

Izinkan aku mulakan bicara arini dgn mengucapkan Selamat Hari Buruh kepada semua...

Sedang kite menyambut Hari Buruh ni...d tanahair heboh...well d samping isu2 merapu...ade satu isu yg menjadi perbualan...isu kehilangan tenaga kerja terlatih yg d anggarkan sejumlah 1 juta!!!...hmmmmm...ni satu figure yg amat besar...ye la...kalu d bwk sume depa ni balik kite blh bina sebuah bandar yg hampir sama saiz nyer dgn KL...bygkan...n yg best nyer sume well educated...

Aku tk blh nk ulas isu ni dgn kritis....aku tk de data...aku nk ulas secara kasual berdasarkan pengalaman aku bertemu dgn beberapa pelajar Msia d sini...yup...sume yg aku jumpe tu Melayu...sekurang2 nyer 3 org yg aku jumpe tu kate depa mmg tk nk balik!!!...aikkkkkkkkkkkkkkkkk...aku mmg terkejut...aku tanyer mengapa...depa kate depa tk nk ddk kt Malaysia sbb bidang yg depa bt tk de kt Msia...so aku ckp ape yg depa buat smpai tk de kt Msia...depa kate elektronik engineering...hmmmmmm...aku ckp la b'lambak kt Msia bidang tu...so salah sorg tu ckp...dia tk nk bt management...dia minat R&D tp berdasarkan pengalaman kawan2 mereka yg dh balik...mmg tk de yg bt R&D sume buat keje2 management n skill engineering depa mmg tk terpakai...aku terdiam...mase perbualan ni...2 tahun lps...beberapa bulan aku menjejak kan kaki ke bumi Jerman...aku tk pikir ape pun...perbualan tu berlalu mcm tu je...tp lps aku baca komen2 akhbar d Msia ttg isu ni aku mula recall balik perbualan 2 tahun lps...

Aku kira sume org mau kn kehidupan yg lebih baik...kalu pun bkn utk diri mereka...utk anak2...cucu2 etc...aku kira tk mungkin mereka yg tinggalkan Msia ni sume tk patriotik...aku rase isu ni tk timbul...sbb kalu tk sure depa dh jadik warganegara d mana depa pi...

Saban tahun kite hantar ratusan pelajar2 cemerlang ke luar negara utk mendalami bidang2 kritikal...tp berapa ramai yg kembali ke tanahair...aku tau 2 rakan sekelas aku dr zmn sekolah yg mmg tidak balik ke Msia...kedua2 nyer Melayu...n aku pernah berjumpe dgn anak seorg pegawai tinggi kerajaan yg kini menetap d London...juga Melayu...

Kajian menyeluruh harus d buat...punca nyer harus d kenalpasti...aku tidak kira dgn hanye mewujudkan sebuah badan...kite sudah mampu menyelesaikan masalah yg amat rumit ni...aku amik contoh pelajar2 yg aku jumpe tu...bygkan pelajar2 cemerlang yg d hantar ke sini n depa ni mmg berminat bt R&D tp sbb industri tk sokong so depa "lost"...so persoalan2 spt ini yg harus d teliti...ape langkah yg wujud bg pelajar2 spt ni...mane mrk harus pergi?...ni tk termasuk isu gaji...kos hidup...sistem sokongan(kesihatan, pendidikan anak2 etc)...yg aku selalu tgk kt sini...ade beberapa Uni yg dtg utk interview pelajar2 yg dh nk grad utk jadik tenaga pengajar...ni langkah bijak...tp bgmn dgn depa2 yg dh bkerja bertahun2 d sini...ape peluang mereka kalu balik?...

ok la...dh lewat...aku nk kena submit progress minggu ni...opssssssssssssssss...Insha Allah minggu depan aku tulis lagi...

Ikhlas,
Ramli Nordin
Bonn
Federal Republic of Germany

8 comments:

MIZZOU said...

jarang dengar org Melayu yg belajar kat oversea tak nak balik M'sia....biasanye yg tak nak balik ni non-malay aje

Ramli Nordin said...

Mizzou...
mgkn depa tk nk balik sbb tk pakai duit gomen...rase nyer la...tp mmg dh jumpe dh yg Malay pun yg tk nk balik...mungkin depa muda lagi kot...so nk merasa hidup berhijrah...

Aliff Firdaus said...

Kita pun rasa tak nak balik sejak berada di Dubai ni...oppsss

Ramli Nordin said...

Aliff Firdaus...
Terkejut gak tgk ko komen kt sini...amboi2 sure la ko balik pakai Burqa...opssssssssssssssssss

Anonymous said...

yg mana p sambung blaja FAMA sponsor taper ler jugak tanak blk ye....yg scholar tuh tlg larrrrr jadik manusia bguna bertanggungjawab....jgn lari lepas perabih tax payer's money!

(wahhh...emosi skets....sorry mel...)

btw tt corp...ai malas nak komen! sbbnya menangguk di ayer keroh okeh...kick start lg dah adopt org punya inisiatif n claim dia punyaaa...x sukakkkk!!!

Ramli Nordin said...

vivavogue...
idea ko ke?...wahhhhhhhhh...

azzayd said...

Hmmm jgn nak kata pelajar Uni..budak darjah 3 pun kalau boleh x mo balik Msia kalau Ada pilihan...

Aku x salahkan student2 tu...bukan setakat civil engineering...pegawai2 kerajaan yg dihantar belajar obersea pun bila balik brain-drained uolssssssss

Ramli Nordin said...

azzayd...
bdk darjah 3 tu aku mcm kenal je...heheheheeheh