Sunday, May 8, 2011

Makin serabut...

Ahad...8 Mei 2011...jam menghampiri 10 mlm...

Hi sume....sebenarnyer aku nk buat pengumuman...aku akan kurang meng"update" blog aku slps dr minggu ini...kami dh masuk bulan2 kritikal...aku rase aku harus tumpukan mase kepada penulisan aku...

Aku dh decide utk tidak meng"update" status FB aku...

Ape pun aku akan cube update blog ni semampu mungkin...mohon maaf kpd yg selalu membaca blog ni...

Minggu ni aku nk citer pasai masalah pelajar2 yg gemok d sekolah2 d Malaysia...aku rase ni topik yg menjadi topik perbualan...yg aku kelakar nyer tetibe ade usul supaya nasi lemak d haramkan dr kantin2 sekolah atau d kurangkan pemakanan nyer...hmmmmmm...aku tk tau sama ada aku patut menangis atau ketawa biler baca cdgan2spt ni...helooooooooooooooooooooooooooo...aku nk je tanyer org yg ckp tu...dia dh kaji dulu ke kenapa budak2 sekolah gemok!!!!!...kenapa Nasi Lemak yg jadik mangsa?....bayangkan kebykan anak2 sekolah ni cuma makan sekali je d sekolah...waktu rehat...so adekah satu kali makan sehari tu boleh akibatkan bdk2 tu gemok????...

Kalu korang pernah baca buku Tun M...The Malay Dilemma...dia punyer main argument ttg keciciran dan ketidak "cerdikan" anak2 melayu d zaman tersebut ialah kerana mrk kurang makan makanan berkhasiat...so aku kire isu pemakanan dan mental dan fizikal bkn isu baru...Maksud aku dlm konteks msyrkt kite...tup2 tiba2 skrg ade lak yg usulkan kite jgn makan nasi lemak...hmmmmmm...setau aku kalu tgk bahan2 nyer nasi lemak ni mmg balance...ialah ade sayur, kacang, telur, bilis etc...

Ni masalah nyer dgn kite...aku selalu ckp...kite ni msyrkt yg tk nk berfikir...kite nk carik jln penyelesaian yg mudah...biler timbul sesuatu...kite cepat2 carik penyelesaian yg cepat...so selalunyer kite akan cari salah atau fokus kt satu isu kecik dlm byk2 tu...spy kite tampak seolah2 berfikir....

Ape pun dlm byk2 usul2 yg d timbulkan aku tertarik ngan usul oleh persatuan guru2 aku tk tau ape nama pertubuhan tu....hehehehehe...depa usulkan spy BMI anak2 sekolah d laksanakan oleh jururawat terlatih...yesssssssssssssssssssss...satu usul yg amat menarik...aku kira ini usul yg paling bernas...aku suke usul ni...kalu kalian ingat kite masih dok berdebat isu ttg pendidikan seks d sekolah...aku kira ini juga boleh d laksanakan oleh jururawat terlatih...sbb seks adelah juga merangkumi aspek kesihatan...tk usahlah kite nk dok bebankan guru2 ngan sume benda...jaga kesihatan pelajar...jaga makan minum pelajar...didik pelajar...smpaikan nk ajar pelajar benda2 "sulit" pun nk d bebankan kt cikgu...ewwwwwwwwwwwwwwwwwwwww...mane cikgu tk tensen lps tu mcm2 la yg timbul....opssssssssssssssssss...

So aku mmg setuju kalu peranan jururawat sekolah tu d perkembang dan d perluas...tk de la depa hanye dok check gigi...opsssssssssssssssssssssss...aku citer pengalaman mase zmn2 aku sekolah...heheheheehehe...

Ok la...sehingga jumpe lagi d minggu hadapan...

ciaooooooooooooooooo...

Ikhlas,
Ramli Nordin
Bonn
Republik Persekutuan Jerman

5 comments:

MIZZOU said...

Rem...bila jangka boleh complete? Dah fokus kat write-up tu makna nye tak lama lagi la...good luck!!!

Ramli Nordin said...

Mizzou...
sini depa mmg paksa suruh siap kn jugak ikut schedule yg kite bg mase mula2 masuk...mmg depa strict...kalu xtend pun depa cume bg utk tunggu utk viva...tu yg sekrg dh pening..kelam kabut...tq

Neasuci said...

Happy writing pal!

Ramli Nordin said...

Neasuci...
Tk happy langsung menulis2 ni...heheheehehe...ape pun tq...btw Pn Syra nk ma sini minggu depan...ade konferens

Ellie said...

Thanks 4 dropped by....truskan prjuangan to the finish line...