Sunday, February 20, 2011

Malaysia Boleh...

20 Februari 2010...jam 10.12 mlm...cuaca sejuk semula...ramalan cuaca kate ade area2 tertentu akan turun salji semula...hmmmmm....sabar je la...btw esk aku akan bt perjalanan bertemu dgn supervisor aku..."degap degup jantung"...

1) Minggu ni aku nk ulas pasai Ijazah Kedoktoran...sebenarnyer aku dh lama nk tulis ttg benda ni...tp tk berkesempatan...secara kebetulan isu ni menjadi topik hangat d media Msia...so aku nk bg pendapat aku...secara peribadi aku mmg sokong dasar penghantaran pelajar2 Msia ke luar negara utk mendalami atau mempelajari ilmu kedoktoran...in fact dlm tahun 2008 aku pernah menulis ttg seorg pelajar Msia yg aku temui sewaktu d New Castle Upon Tyne...mmg bijak..n aku bangga melihat anak2 Msia mencipta nama d luar negara dlm bidang2 yg d negara tersebut juga d anggap "elit" dr segi seleksi pelajar etc...aku mmg tk penah jumpe pelajar Msia yg mendalami ilmu perubatan d sini...in fact aku rase mmg tk de...yg paling hampir ialah bidang2 biologi perubatan dan kejuruteraan berkaitan perubatan...ini aku mmg penah tulis sebelum ni...salah satu sbb tiada pelajar Msia dlm bidang tersebut ialah bahasa, masa dan juga budaya(ini pandangan peribadi aku)...aku kira disiplin perubatan agak unik berbanding bidang lain kerana ia bukan setakat mendalami bidang sains semata2 tetapi ia menjangkaui unsur2 kemanusiaan dan juga kerohanian...ini yg menimbulkan masalah bagi pelajar2 Msia yg menimba ilmu tersebut d negara2 yg tidak menggunakan Bahasa Inggeris...terutamanyer dlm tempoh latihan klinikal yg memerlukan hubungan bersama pesakit...ini yg sering menjadi igauan terutamanyer apebiler berdepan dgn penddk tempatan dn tidak mampu berkomunikasi...sebenarnyer aku secara peribadi pernah berdepan dgn masalah same d Malaysia...sewaktu menyaksikan seorg doktor dr Mesir d UKM...dia sedang mengambil darah dr pesakit...dia berkomunikasi dlm bahasa Inggeris dan pesakit tidak mampu memahaminyer...dia terpaksa pulak d bantu oleh seorg doktor pelatih...hmmmmm....ini peristiwa tahun 2003...d sini aku kira satu perkara yg perlu d fahami ialah budaya...ini yg kurang d fahami oleh pembuat polisi...maaf...ini pandangan peribadi aku...acap kali perkara yg menjadi keutamaan ialah KOS...ini pemahaman yg salah...hanya kerana kos yg murah tidak semestinyer kite menghantar pelajar2 ke Bangladesh!!!...atau negara2 Eropah Timur!!!...aku tk nk ulas negara2 yg aku tk tau...tp aku nk citer dlm konteks negara2 Eropah Timur...teman rapat aku d sini berasal dr Ukraine dn bahasa utama dia ialah Russia...dia pelik dan terkejut apebiler aku maklumkan kite menghantar pelajar2 Msia ke Russia dan Ukraine utk mendalami ilmu kedoktoran...dia mmg kate dr segi teknologi mmg dia tk leh ulas...tp dia tk blh imagine pelajar2 Msia...yg dia assume kulit mcm aku berdepan dgn pesakit...ini kate dia..."WARNA KULIT MMG MEMAINKAN PERANAN PENTING TERUTAMA NYER D NEGARA2 BEKAS SOVIET!!!!!"...sbb masyrkt mmg skeptik dgn org2 yg bukan berkulit spt mrk...dn dia lebih pelik lagi kalu ade yg bertudung!!!...so soalan aku...mcm maner pelajar2 Msia nk dpt pendedahan kalu "pesakit" tak yakin dgn mereka!!!!!...aku pernah d maklumkan bahawa ade cadangan nk hantar pelajar Msia ke Romania...aku tk tau status rancangan ni...tp bg mrk2 yg ddk d Eropah mmg tau status negara Romania ni...n kalu depa tau kite hantar pelajar ke situ...sure kite jadik bahan lawak...aku tk nk panjangkan argument aku...tp aku kesian...sbb kebykan pelajar2 ni mmg bijak...mmg the best...tp sayang depa d hantar ke negara2 yg sebegini rupe...lupe pulak nk mention...negara2 bekas Soviet mmg terkenal dgn RASUAH...n dunia pendidikan depa juga tk terlepas dr fenomena ni...so aku kira kalu sesebuah negara tu mmg terkenal dgn tahap korupsi nyer maka ia harus d musykili...mmg mendalami perubatan memerlukan kos yg tinggi...rata2 pelajar yg d hantar ke UK untuk mendalami ilmu perubatan memerlukan RM 1 juta setiap seorg...so of coz kalu perkiraan kos menjadi keutamaan maka make sense kite cari alternatif lain...tp aku kire...alternatif itu bukan la dgn cara menghantar pelajar2 muda yg terpilih ini ke negara2 yg org nk sebut pun tk reti!!!!....kite jgn kemaruk nk jadikkan pelajar2 ni sbg statistik dgn harapan ratio pesakit kepada doktor meningkat...

2) Isu kedua yg aku nk ulas ialah ttg pengangkutan awam...isu MRT yg nk d laksanakan d KL...aku nk citer pegalaman aku d sini...setakat perjalanan aku d beberapa negara d benua Eropah ini...aku kire Jerman memiliki sistem pengangkutan awam yg terbaik....terutamanyer pengangkutan berasaskan rel...mmg efisien...selesa dan user friendly...n reliable...sistem rel nyer menentukan segala aspek kehidupan d sini...mereka amat mementingkan punctuality dan ini mmg terserlah dgn sistem pengangkutan awamnyer...pada hari biasa...kekerapan nyer ialah(lebih kurang) setiap 5 -8 minit..sabtu setiap 10-15 minit dan kalu ahad setiap 20-30 minit...n trust me depa mmg akan ikut jadual...kalu tersekat etc...mmg akan ade pengumuman dan kalian mmg akan sentiasa d maklumkan dgn sebrg perubahan...isu nyer...kt sini sume nyer d uruskan oleh satu syarikat...dan semuanyer integrated...kt Malaysia????...aku pelik LRT kt KL pun siap ade 2 syarikat dn mempunyai sistem tiket yg berbeza!!!!!...so mcm maner????...aku kire keutamaan d Msia bukan pengguna ttp peluang mewujudkan sebanyak mungkin individu atau syarikat yg mampu mewujudkan golongan USAHAWAN!!!...ini isu nyer dan ini masalahnyer...selagi kite tk ubah mentaliti ni selagi tu kite akan ade sistem pengangkutan awam yg menjadi bahan kritikan dan "tawa"...lihat sahaja sistem Monorel d KL Sentral...pengguna terpaksa menyeberangi satu perjalanan yg "mencabar" semata2 hendak ke KL SENTRAL...kemudia stesen2 yg wujud d tgh2 of no where...contoh nyer stesen LRT d area2 Abdullah Hukum...stesen ni berhenti betul2 d tengah2 jalan!!!!!...kalu tk caya cube korang naik...so mcm maner pengguna nk guna sistem pengangkutan awam kalu gini gaya nyer...ini tk termasuk kerosakan dan sistem baik pulih dan sokongan yg d wujudkan...

Ok la aku dh letih menaip...tk de mood pulak malam ni...heheheeheh...till next week...take care...

Salam,
Ramli Nordin
Bonn

2 comments:

MIZZOU said...

rasa nye kat mana2 negara pun sistem LRT@MRT@METRO & bas guna satu tiket aje...kat M'sia aje kena beli tiket lain2....menyusahkan aje!!! Itu la jadi nye kalau ramai nak buat bisnes....bukan keselesaan public yg jadi keutamaan, yg penting kocek penuh

Ellie said...

am blog-walking and found a topic that trigger me...

1) I think kajian perlu dilakukan oleh JPA kaa, or KPT before sending plajar kenegara mana2 so that kita tahu apa yg sesuai, niche areas etc or what not to students...btul jimat kos tuh tapi alternatives pun mesti bagus jangan atas nama antar jer...

2) antara benda yg amat lemah lah d malaya as compared dgn Europe...btul hanya profit dan bukan keselamatan di utamakan......sbb tuh lah double-decker bus which in England only a mode of transportation in the city centre...d malaya yg berbukit-bukau depa sanggup guna for such a long journey..for more than 6-7 hours..only to get a more revenue..huhuhu...