Sunday, February 13, 2011

Ape yg kite pelajari...ape yg kite mau?

13 Februari 2011...Ahad...jam 7.43 mlm...cuaca dingin...namun segar...minggu2 terakhir sblm kehadiran musim bunga...

Minggu byk peristiwa penting yg berlaku...sejarah dunia bakal berubah...well bg yg mengikuti...bg yg tidak...hehehehehehe...

1) Aku rase benda yg tk mungkin aku lupe kan dlm minggu ni ialah kejatuhan Mubarak d Mesir...ye...aku tk tau ape pandangan kalian dlm peristiwa ini tp aku mmg terharu...saban hari aku bergegas pulang ke kamar semata2 mau mengikuti perkembangan d Mesir...AlJazeera menjadi teman sejati...heheheheehe...bayangkan 30 tahun d tadbir oleh boneka Amerika ini akhirnyer ia tumbang dlm tempoh 18 hari...sebenarnyer rakyat Mesir bkn hanye sengsara d bawah beliau tp sejak dr British menjajah negara tersebut...jadik apebiler ia tumbang...ia memberikan nafas kelegaan kpd semua...well ramai yg skeptikal...ramai yg ckp atau berpandangan Mesir keluar dr mulut harimau dn masuk ke mulut naga...hmmmmm...ntah aku tidak pesimis...aku mmg optimis...at least dlm isu d negara Mesir ini...aku rase dh byk artikel yg d tulis ttg isu ni n aku rase kalin pun dh naik mual nk baca...ape pun izinkan aku menyorot 3 personaliti yg aku kire unik dlm peristiwa d Mesir...satu Obama...aku bukan ape...aku rase kalian masih ingat aku pernah menulis ttg dia dlm blog aku ni...ye...darah Islam yg mengalir dlm tubuhnyer...Insha Allah tk akan sia2...tk kira la org nk ckp ape...aku mmg optimis...heeheheheheh...yg kedua Moez Masoud....dia juga salah sorg personaliti yg aku penah sebut dlm blog aku...n secara kebetulan dia adelah salah seorg yg berperanan besar dlm mengumpul golongan belia d Tahrir Square...dn aku paling suke biler dia d temubual oleh BBC...dia ckp "I have Faith in God"...kalu korang ade mase tgk la program dakwah dia d youtube...dia mmg guna English...sorang lagi yg aku tk sempat nk tulis dlm blog aku ialah Tariq Ramadhan...dia ni tokoh filosofi Islam d Eropah...baru2 ni aku d fahamkan dia ade dtg ke Malaysia...tp biasa la Malaysia...tokoh2 mcm ni mmg tk dpt berita meluas...sedih...ok...utk makluman korang yg tk tau atau tk kenal...dia ni adelah cucu Hassan Al-Banna...yes...org yg menubuhkan Muslim Brotherhood...yg depa dok kecoh takut akan menukar Mesir menjadi Iran...utk makluman korang Tariq Ramadhan ini menguasai kebykan bahasa utama...dia pernah berdebat dgn Nicholas Sarkozy ttg isu burqa...dlm bahasa Perancis...dia juga boleh berkomunikasi dlm bahasa Jerman...dn of coz Eng n Arab...aku bkn ape...aku suke tgk komen2 dia n yg paling best biler org tanyer ape pandangan dia ttg isu negara Islam...aku rase kite perlu mengenengah kan org2 spt dia yg mampu berdebat dgn baik ttg isu2 berkaitan Islam...dn dia mmg dh lama ckp Mesir akan runtuh...ini la mukjizat keturunan org2 berilmu dlm agama...bukan jaguh kampung...tapi mereka mampu mengegar dunia...Masha Allah...
2) D Malaysia...Tun Mahathir bercakap ttg NEP...aku bukan ape...aku adelah produk NEP...growing up kt sebuah pekan kecil dgn serba kekurangan...of coz dasar tersebut membantu aku...sehingga aku mampu smpai ke sini...Alhamdulillah...tp dlm mase yg same aku melihat bgmn dasar itu d salah guna...aku ingat lagi slps keputusan SPM d umumkan ade sorg hamba Allah ni terus dpt offer ke UK sedang kan result exam dia lebih kurang same dgn aku...sbb nyer...ni bukan aku yg ckp tp ceriter yg timbul sewaktu dia nk berangkat...sbb ayah nyer "somebody"...kemudian aku melihat teman2 Cina dlm kelas aku yg dr keluarga susah yg mendpt keputusan cemerlang tetapi terpaksa meneruskan pelajaran ke ting 6....tp aku bangga jugak la salah sorg tu same2 ngan aku kt UM....in fact dia dpt First Class dlm Fizik...hmmmmmm....aku tk tau dia d mana skrg...yg lain nyer menjadi guru n tk kurang jugak yg dh berhijrah ke Singapura...aku setuju dasar ni d teruskan...aku bkn ckp ikut suke...tp korang kena faham...ramai lagi anak2 melayu atau bumiputra yg masih ketinggalan...jgn tgk d KL...atau d bandar2 besar...korang kena tgk d kaw2 kg...depa ni nk makan pun tk cukup...so aku kira at least dasar ni akan membantu...tp ape yg aku nk timbulkan ialah...ia harus d kendali dgn adil...satu contihnyer ialah kewujudan sekolah2 berasrama penuh...aku rase sekolah2 berasrama yg satu ketika dulu mmg utk anak2 dr keluarga susah harus d bersihkan dr "LINTAH" yg menyedut faedah nyer...aku kira sekolah2 asrama jgn terlalu kemaruk mengejar status nyer sehingga lupe matlamat penubuhannyer...d samping tu perlu juga dasar kusus utk anak2 bangsa lain yg juga dr keluarga susah...mrk juga harus d bantu...bukan sume anak Cina dr keluarga kaya...dn anak2 estet harus d bebaskan dr belenggu kemiskinan...aku rase ini yg kite perlu perbetulkan...aku tk nk sentuh dr segi ekonomi...sbb ini benda yg mmg d ketahui umum...dpt AP jual AP...dpt lesen jual lesen...dpt tanah jual tanah...sume ni mmg benda2 yg mmg sume org tau...ni tk termasuk lagi gejala salah guna kuasa etc...so aku kire ini yg harus d perbetulkan...tk kire la sape pun yg memerintah...
3) Ramai org komen ttg perubahan minda...aku kira ini satu perkara yg perlu d teliti dgn betul...perlu wujud satu badan khusus utk meneliti isu ini...aku kira tk payah la membazir dok mengkaji isu pencapain 30% ekuiti Bumi...ape yg penting mcm maner nk ubah mentaliti SUBSIDI dan mentaliti nk Kaya Maggi...ni yg perlu d teliti...selagi kite tk ubah 2 benda ni selagi tu la org2 Melayu akan terus nk bertongkat...sampai biler????...yg perlu d bantu ialah mereka yg mmg tk de ekses pd kemudahan...yg dh ade tu mereka harus bersaing same spt org lain...

ok la tu je utk minggu ni...hehehehehe...hingga minggu depan Insha Allah...

Salam,
Ramli Nordin
Bonn

8 comments:

MIZZOU said...

tu la Rem....negara kita dah maju, cuma mentaliti sebahagian daripada org kita yg hampes sikit....tak tahu la kat mana silap nye??? camne nak ubah tu

Ramli Nordin said...

mizzou...
boleh...kite kena yakin...kite kena ade ramai org yg berfikiran positif dn mengubah minda msyrkt...kite mula kan dgn org sekitar kite...wahhhhhhhhhhhhhh...mcm kempen pulak dah...hahahahahahah

azzayd said...

percaya bila korg balik sini nanti..korang akan letih melayan mentaliti third class yg masih berleluasa kat sini..that's it...in doing my PhD in 3 years time....alasan terakhnir utk duduk obersea balik :(

Ramli Nordin said...

azzayd...
aku rase aku blh imagine...sedih kan?...kite dok cube nk ubah tp susah...tk yh pi jauh...tgk je dlm ofc...kalu staf2 bwh...tk pe la kite blh 'kejekan'...tp yg bos2 pun same...hmmmmmm...

Yeen said...

I agree with NEP -- i once read a collague's friend's blog - here http://killingtimewithijahamran.wordpress.com/2009/10/15/an-nep-beneficiarys-side-of-the-story/.
very aptly written.Go read if you have some time to kill.

About mentality -- sad to say that it is there and it is difficult to change people. People like YOU and those who can 'think' CAN make a change. Do come back and MAKE THE CHANGE, and make our country better. It will take time, of course, you will see oldschool mentality around you -- but take it as a challenge.

Ramli Nordin said...

Yeen,
aku tk smpt baca lagi blog kawan ko tu...nnt free aku browse...
ttg ubah minda ni...aku setju...aku rase kalu kite percaya Insha Allah kite boleh...aku rase ramai Msian yg nk the best for our country...kite buat kt level kite...aku yakin dn percaya kite mampu ubah...wahhhhhhhhhhhhhhh...

Aliff Firdaus said...

Just do something..Aku rasa, mcm korang yg bakal dan dh masuk ke tahap senior ni boleh mulakan utk perubahan sbb tak lama lagi banyak dh org2 lama akan pergi...tak kiralah skrg ni diorang tu degil dan tak mahu berubah...masa utk kita akan sampai jugak...tapi jangan pulak kita sekarang ni jer cakap berapi2...5-10 tahun lagi mcm tu jugak silap2 ikut jejak langkah diorang...bunyi mcm nk melemahkan semangat tapi itu lah yg slalu terjadi...sebelum dpt sesuatu position bukan main lagi...itu x kena, ini x kena...mintak org beri ruang pada dia utk buat perubahan...tapi bila dh dpt hmmmm...lebih teruk jadinya...kita cakap kita buat...itu baru betul...oppssss pedas ker ayat i tuuu???sorry

Ramli Nordin said...

Aliff Firdaus...
wahhhhhhhhhhhhhhhhh...statement berani...ape pun I setuju...tp ade org kate yg baru2 pun same je...so camne tu?