Sunday, May 16, 2010

Ranking Uni...

Ahad 16 Mei 2010...10.02am...

Minggu ni aku nk ulas satu isu yg menjadi perbualan hangat terutamanyer d kalangan ahli akademik...ranking universiti...ranking ni saban tahun d keluarkan...kalu ade antara kalian yg berminat just taip kt google search...Asia Top University...aku agak pelik jugak isu ni tk d highlight dgn kritis d akhbar2 utama...in fact aku tau pasai ranking ni pun d saluran alternatif...ala2 new media gtewwwwww....opsssssssssss...
So dr ranking2 tersebut of coz la as usual kite tgk top 10 dikuasai oleh negara2 yg juga mendominasi ekonomi rantau ini...Hong Kong...Singapore...Jepun...Korea Selatan dan juga China...depa ni sememangnyer "Harimau Asia"...istilah yg mane Tun Mahathir tidak mau d gunakan utk merujuk kpd Msia...so kalu korang teliti senarai tu...sume nyer d dominasi oleh uni2 d negara2 berkenaan...hanya pd Top 30 ade sebuah lg uni dr Asia Tenggara...Mahidol Uni dr Thailand...wah hebat Thailand...dlm kalut2 baju merah...baju ape ntah...masih berjaya meletakkan diri di ranking yg selesa...Uni2 Msia pulak...UM(42), UKM(51), USM(69), UPM(77), UTM(82) dan UIAM(151)...mmmmmmm...hebat uni2 d Msia...kalu d teliti dr segi kategori subjek pulak...aku cume amik subjek yg aku kire penting kalu kite mau bergerak ke arah negara maju...i.e. Subjek IT dan Kejuruteraan...Asia Tenggara selain Singapore juga d wakili oleh Institut Teknologi Bandung d tangga 30..Chulalongkorn 31 dan UM 46...bg subjek Life Sc and Medicine...Chulalongkorn 10...Mahidol 18...USM 20 dan UM 21...Natural Sc...dua Uni d Filipina menduduki tangga 22 dan 31...Inst Tekn Bandung 35...USM 39 dan UM 41...so ringkas nyer kalu korang masih ingat br2 ni ade d keluarkan tahap pelaburan asing d Msia...n ironi nyer negara2 spt Thailand dan Indonesia telah mula mengatasi Msia...ape sudah jadik???...sekrg uni2 mrk pulak mula menampak kan taring...so isu yg selalu d canangkan ialah...alah lecturer kt Msia gaji rendah...tk menarik...geran utk research kecik...suasana penyelidikan tk condusive...wah...wah...hebat...ni la benda yg selalu d gendangkan oleh ahli akademik kite...(aku harap kawan2 yg terlibat dgn akademik jgn terasa...ni pandangan ikhlas aku...baca dulu then bg ulasan...)...yes...aku setuju...kalu d bandingkan dgn Singapura mmg kite jauh ketinggalan...kalu tidak masa kan Uni Malaya yg dulu nyer merupakan "kembar" National Uni Singapore skrg boleh berada d liga yg berbeza...aku pernah berpeluang ke NUS satu ketika dulu...korang blh tgk bangunan nyer sahaja sudah cukup utk men"gilukan" UM...tp isu nyer bgmn pulak dgn Uni2 d Thailand dan Indonesia...aku ade bbrp rakan d sini yg merupakan pensyarah d Uni2 d Indonesia...dr perbualan dgn mrk nmpk nyer situasi mereka lebih "ribut" dr d Msia...tp bgmn uni2 mrk boleh mengatasi kite????...aku masih ingat sewaktu aku d Uni Malaya tahun 1993/94...tahun 2/3 aku...UM berada d Top 13...dlm tempoh satu dekad UM terpelosok ke tangga 42...ewwwwwwwwwwwwwwwww...kalu kite amik saiz bilik darjah kt Msia i.e majoriti 30 hingga 40...then UM tk layak ddk dlm kelas 1 terpaksa pindah ke kelas 2...sbb tk "MUAT"...begitu juga dgn Uni APEX kite...hanya layak d tangga 69...tp at least angka tu nmpk cantik....hehehehe...
Aku masih ingat long...long ago...mase aku d UM...Prof Diraja Ungku Aziz pernah menyarankan agar uni2 d Msia melalui proses "over haul"...aku rase sbg seorg academician yg "ulung" dia nmpk ape akan jadik...so nobody care...yg d buat mase tu ialah benda2 merapu...so skrg lihat ape sudah jadik???...aku kire pentadbir Uni harus d pertanggungjawabkan dlm isu ini...depa yg bertanggungjawab harus d "HUKUM"...smpai biler kite nk Uni2 kite terus menjunam ke bawah...tempoh mencapai negara maju i.e 2020 cuma tinggal 10 tahun...so something needs to be done...kalu dlm tempoh 10 tahun UM boleh jatuh dr tangga 13 ke 42...aku kire tk mustahil dlm tempoh 10 tahun kite boleh "lanjak" kan Msia ke tangga 10 sekurang2 nyer...ahli2 akademik harus d bebaskan dr bebanan "bukan akademik"...kerja2 pentadbiran...kerja2 PR...kerja2 "kipas"...sume ni harus d bersihkan dr uni2 kite...aku paham...aku juga pernah berpeluang mengajar d UM satu ketika dulu...aku mmg lihat pensyarah d bebankan dgn kerja2 yg bukan berbentuk akademik...ISO la...Benchmark la...mcm2 lagi...so ruang menyelidik terpaksa d korbankan...isu ni lebih dominan d kalangan pensyarah2 mude...mrk2 ni dtg dgn semangat yg tinggi dan berkobar2 tp once menjadi pensyarah mereka menjadi "bosan" n hilang minat akibat drpd kerja2 "merapu"...ni d buruk kan lg dgn "kualiti" pelajar yg d ajar...mereka umpama sekumpulan murid2 sekolah yg "mengangnga" mulut utk d suapkan...inisiatif dan kreativiti tiada langsung...pensyarah takut pd pelajar kerana pd penghujung semester mereka d nilai n pensyarah yg "tulen" akan mendapat markah rendah...pensyarah yg berperanan sbg "CIKGU" akan mendapat markah penilaian yg tinggi...mmmmm...ok ke???...
Waktu aku d UM aku berpeluang mengenali personaliti spt Prof Diraja Ungku Aziz...Prof Khoo Kay Kim...Prof Jomo...Prof Mahani...Prof Ezrin...mungkin ade d kalangan mereka ini kalian kenal...mereka2 ni mmg terkenal dlm bidang masing2...aku bukan la student mereka sume...tp aku pernah menghadiri kuliah umum mrk...kalian akan kagum dgn mrk...kagum kerana tahap intelektual mrk tinggi tp masih merendah diri...aku pernah menghadiri lecture umum salah sorang personaliti ini dn sehingga kini aku masih ingat lecture tersebut...bayangkan betapa mendalam nyer ilmu mereka...
Usahlah kite pertaruhkan mase depan generasi mase depan lantaran pemikiran sempit lantaran bertunjangkan fahaman sempit...cukup lah dgn keujudan satu Universiti yg betul2 berteraskan fahaman ini..bebaskan la uni2 yg lain nyer dgn ruang seluas2 nyer utk menjadi Gedung Ilmu...bukan nyer Gedung "Baju"...kalu kalian masih ingat dlm entry lps aku ade menyebut ISEAS d Singapura...utk makluman kalian salah seorg tunggak penting institut tersebut ialah
Professor Wang Gungwu...untuk makluman korang dia ni adalah sejarawan yg d segani yg membesar d Ipoh, Perak...dia juga pernah menjadi pensyarah d UM dan NUS...satu ketika dia menjadi Naib Canselor Uni Hong Kong(yup...Uni yg menddki tangga PERTAMA dlm senarai Uni terbaik d Asia...that was 1 dekad yg dulu...so hasil nyer hari ini)...dia ni mmg name femes...NUS terus lantik dia untuk menjadi salah satu tonggak d ISEAS (ni sebahagian NUS sebenarnyer)...UM buat ape????...mmmmm...tk de ape...sbb ape???...korang fikir la sendiri...kite terlalu taksub...terlalu fikir isu2 remeh...ahli2 akademik majoriti nyer tidak pikir ttg warna kulit...bangsa...agama...or whatsoever...lihat la kecemerlangan Tamadun Andalusia...sume scholar berkumpul...Yahudi...Majusi...Nasrani...semua nyer...tp lihat la kenapa tamadun tersebut jatuh!!!...we should learn...mase semakin suntuk...izinkan aku akhiri tulisan kali ini dgn pantun oleh Azah Aziz, tokoh budaya kite yg merupakan isteri Prof Diraja Ungku Aziz dan ibu kpd Tan Sri Zeti:

Burung merpati kepak bersilang,
Turun ke bendang makan padi;
Simpan di peti takutkan hilang,
Baik disimpan di dalam hati.

7 comments:

MIZZOU said...

macamana M'sia nak maju dalam bidang akademik...tengok pada journal publication pun dah tahu...majoriti research kat Asia ni datang dari Jepun & China...kat mana silapnye tu???

Ramli Nordin said...

Mizzou...
Lecturer kt Msia sibuk terbit Jurnal KIPAS...ni la masalah Uni2 kt Msia...

rambomadonna said...

Kadang-kadang aku rasa dalam apa bidang tak kiralah akademik atau bukan akademik Msian always feel that there better or superior compared to some of their ASEAN counterpart. We tend to look down on them. Ya lah at this minute when kiter refer to IND*N, or TH*I what come to our mind?

Sedangkan relatifnya Malaysia is just better off economically. Perhaps due to we are more stable politically and wide usage of English that attract foreign investments especially Europe and US. But I memang look out for these 2 countries sebab its the end of army leadership and new era of conglomerates leadership. Kena watch out! Jgn2 one day, anak2 kita kena jadi amah depa.

We tend to forget that universities as producer of future intellectuals, leaders or businessmen need more than just good lecturers or research papers ... students apa pulak peranan mereka? Sekarang mudah sangat masuk uni. And bila dah masuk uni, perasan lah dah pandai sangat.

I know isu ini sensitive but maybe ramai "excellent" students di kalangan non Bumi join private colleges mungkin mempengaruhi. Every year ramai jer dapat 10As sampai 14As. But ranking uni tak jugak meningkat.

Biasa lah aku kan suka sangat bagi pandangan bertentangan. Aku level degree jer. Uni pun yang takde masuk ranking pun.

Ramli Nordin said...

Rambomadonna...
I setuju ngan statement U...mmg saban tahun ramai je student2 SPM dpt A...almost 20 A!!!...tp itu kite nilai sendiri...biler Uni kite d nilai pulak oleh pihak luar...mmmmm...jatuh terpelosok ke bawah...something must be wrong somewhere...aku rase kite hidup dlm dunia khayalan...syok sendiri...the most we deny the truth the more we gonna suffer in the future...btw Uni ko tk masuk ranking mungkin sbb depa nk bagi peluang kt Uni2 yg "tua"...opsssssssssssssss...hehehehe

Azlee said...

Apa2 pn pd aku kalau nk berubah kena mula dr bawah.Kalau dh dr sekolah nak tunggu kena suap jer mmg x ke mana la student kita..tu la sbbnya budak2 yg dapat 12,13,14 malah 20A pn, bila masuk U hampeh..bila konvo duduk la kt 2nd class lower or 3rd class..ini kenyataan.Apa sebab?kerana sejak sekolah diorang bukan pemikir tapi pengingat.Blajar sekadar menghafal bukan memikir mcm mana utk faham.Bila budaya ni di bawak sampai ke U, tu la sbbnya produk yg kuar sumer x ke mana.Bila gi interview fail.Tanya isu2 akademik skit dh gelabah sbb ilmu2 tu dh diorang habiskan masa exam kt U dulu.

Ini sebahagian jer ant sbb kenapa U m'sia ni x maju2..maju dr sudut infra shj tapi modal insan out..kdg2 terpaksa bertolak ansur dgn kuota semata2 nk penuhi kehendak U yg lebih fokus keuntungan.Kita tgk jer apa berlaku skrg..student2 luar yg blaja kt sini kdg2 sepatah haram x tau ckp english..kt sini baru terkial2 cr british council..cuba kita fikir, apa yg diorang jawab dlm exam..sedangkan klu nk masuk U di europe/AS/Aus syarat kena ada IELTS la,apa la...kat situ jer kita dh nampak mcm mana diorang berkira dr sudut kualiti...

Unknown said...

AJ Zone...
wah...wah...wah...hebat nukilan U...hebat...sesuai jadik KSU Pengajian Tinggi...opsssssssssss...ape pun mmg betul ulasan U...mmg segala nyer dh 'rosak' dr pra sekolah hingga lah ke Uni...jika kite gagal mengatasi masalah ni secepat mungkin kita akan mula d tinggalkan oleh jiran2 kite yg lain...scary la biler pikir hingga ke tahap tu...btw pasai isu student asing yg blaja kt Msia...I mmg dr dulu tk setuju kite dok bwk sume2 ni...gagak2...chinki2...parsi2...sume2 tu la...kalu yg berkualiti tk pe...ni tgk la ape yg masuk...'duit hitam'...'keldai dadah'...'sex cyber'...gejala sosial dan semuanyer...sedih la tgk...seolah2 sume nyer tk de jalan penyudah...

z.a.i.r.e.e.n said...

Hmm.. baru terpikir nak buat masters in UM lepas balik posting ni. ada reviews for that? I rasa peluang untuk i study overseas dah tertutup, wouldnt want to humiliate myself to go through HLP again ;(