Sunday, May 9, 2010

Khazanah Negara...

Ahad 9 Mei 2010...Jam 8.52pm...

Hari ini Hari Ibu...izinkan aku mengambil kesempatan ni mengucapkan Selamat Hari Ibu kepada semua "ibu2" yg membaca blog ni...jgn lupe ucapkan Selamat Hari Ibu kepada ibu/mama/mak/ummi/amma/mommy etc...bagi aku ibu adelah "jelmaan" malaikat yg Allah swt pinjamkan d mukabumi ini...bersyukur la dgn kehadiran mereka...I lost mine when I was 19...(pause)

Topik aku hari ini bukan ttg Ibu...sbb aku rase tk perlu Hari Ibu...tiap2 hari adelah Hari Ibu...jgn lupe tu...topik aku ialah...minggu ni aku baca berita yg berbeza topik nyer tapi menarik utk diulas:

1) Anak Tun H.S.Lee telah menyerahkan dokumen berkaitan bapa nyer kpd ISEAS, Singapura untuk disimpan.
2) Penjara Pudu i.e. Pudu Jail akan d bangunkan.
3) Ada rancangan utk membangunkan Bangunan Keretapi Lama KL sbg Hotel Islam Antarabangsa.
4) "Sorry PDRM tersilap sapu"

Ok ni ulasan aku...perkara 1 adelah perkara yg aku kira menyedihkan. Satu ketika sewaktu isu Pulau Batu Putih hebat di"percanang"kan dlm media...salah satu punca yg d kenalpasti sbg penyebab kite kehilangan pulau tersebut ialah kerana sistem penyimpanan rekod2 kerajaan yg "amat menyedihkan"...aku tk pasti isu ni...aku tk penah d latih dlm bidang sejarah...namun aku telah bertanyer kpd teman rapat aku seorg "sejarawan mude" yg aku respect...so dlm perbualan kami melalui skype kami telah mengadakan diskusi ttg isu ni...dia ni mmg d latih dlm bidang sejarah...terutamanya Sejarah Maritim Asia Tenggara era kolonial...in fact dia pernah belajar di universiti tersohor dlm sejarah Asia Tenggara iaitu Uni Lieden, Belanda dlm bidang yg sama...so aku kire dia adelah individu yg mempunyai autoriti mengeluarkan pendapat ttg isu ini...dia memberi contoh d Leiden d mana peta2 Malaya d simpan dgn baik...ini termasuk peta2 yg telah d lakarkan seawal abad ke 17...bayangkan...kalu d Msia...kat mane kite simpan benda2 ni?...of coz ramai jawap Arkib Negara...tp kenapa individu spt anak Tun H.S. Lee tidak yakin?...utk makluman korang bukan setakat Tun H.S.Lee...keluarga Tun Dr Ismail (bekas Timbalan Perdana Menteri)...juga telah menyerahkan dokumen kpd institut yg sama d Singapura...isu nyer bahan2 yg kaya nilai sejarah nyer telah d serahkan kpd negara luar...ape punca nyer?...Ironinyer kite mempunyai kementerian yg mengkhusus dlm hal ehwal "WARISAN" tp ape sudah jadi?...mane silap nyer?

Isu kedua dan ketiga ttg bangunan Penjara Pudu dan Bangunan KTM...aku rase tidak kira la kalian melihatnyer dr aspek mane sekali pun...tp kedua2 bangunan ni adelah sebahagian lanskap Kuala Lumpur era Kolonial...aku kira kite perlu mengekalkan bangunan2 ini...aku tk nk pegi jauh...sewaktu d Singapura aku pernah melawat sebuah banglo lama d Bukit Chandu yg d jadikan muzium...muzium ni kononnyer menyimpan sejarah Leftenan Adnan...tentera Regimen Melayu yg berjuang menentang Jepun...bayangkan Kerajaan Singapura nmpk potensi "komersial" sejarah ini so di gunakan sepenuhnyer...sewaktu lawatan ke muzium ini aku skeptik...in fact aku "hampir2" smash kurator muzium tersebut sbb aku nmpk dangkal nyer mereka mentafsir sejarah...tp aku pendamkan...aku sedar pd ketika itu aku "tetamu"...tp d Malaysia d mane anak2 sekolah atau juga yg dewasa dpt mengenal tokoh ini?...d mana?...kite sering menjadik "ayam jantan" berkokok d dinihari apabiler ternampak cahaya mentari...kemudian senyap...sunyi dan sepi...ini lah resmi org2 kite "berkokok" sesekali....waktu yg lain berdiam diri...

Isu keempat...hahahahaha...aku gelak besar biler baca berita ni...kalu kalian masih ingat tulisan aku yg lps aku penah sentuh ttg Kuarters Polis d Shah Alam yg d pasang grille dr atas smpai ke bawah...well...ni adelah bukti NYATA bgmana tk selamat nyer kite....kalu kereta KETUA polis pun boleh d "SAPU" ape lg kite2 ni sume...ironi nyer peristiwa ni berlaku dlm minggu yg sama seorg YB mengumumkan indeks jenayah telah turun...mmmmmm...korang pikir la sendiri relevan ke indeks jenayah ni???...kalu korang rajin cube carik balik suratkabar lama...tgk setiap kali pengumuman besar d buat ttg penurunan indeks jenayah berita yg terkandung dlm minggu yg sama ialah betapa tk selamatnyer orgramai...minggu baru ni seorg nenek tua d "sembelih" dlm rumah nyer sendiri!!!!...YB yg same telah bandingkan kadar jenayah kite dgn UK!!!...relevan ke?...aku pelik kenapa UK??? kenapa bukan Singapura?...kenapa bukan Jerman?...aku nk citer pengalaman aku kt sini...aku tak penah tgk rumah atau bangunan kt sini yg ade grille mcm kt Msia...kami penah melawat bangunan kerajaan d sini...sama tiada grille...tp cctv merata...aku rase kite kalu nk maju kena laksanakan ini...aku nk citer satu insiden...pernah satu ketika polis telah naik ke bangunan asrama kami...aku tanyer rakan yg faham bahasa Jerman...kata nyer polis tersebut ingin mencari pemilik kereta yg d park depan asrama kami sbb pemilik nyer LUPE TUTUP TINGKAP...yessss...polis kt sini concern smpai tahap tu...bayangkan...kalu nk kate polis ramai aku tk nmpak pun ramai...sama je mcm kt Msia...tp kat sini kalu ade sekumpulan org buat perangai "pelik" kalian akan lihat polis muncul...sistem nyer begitu...ni yg kite mau...penguatkuasaan nyer lain...sistem nyer berbeza...kite perlu blaja...bukan dok banding2 kn kite dgn UK...heloooooooooooooooo...adekah nyawa manusia tu boleh d banding2kan...aku mintak YB tersebut pi jumpe keluarga nenek yg kena sembelih tu dan ckp kat depa INDEKS JENAYAH DH TURUN!!!!...

Aku rase sikit hari lagi akan ade rombakan kabinet...aku harap sgt PM akan gugurkan nama2 yg dh LAMA...dh basi...yes...depa ni byk sumbangkan khidmat tp aku kire tiba masenyer dia harus pergi...kami tk mau mendengar berita kite nanti kite nak "PATENT" kn nasi lemak...kuih koci...sambal belacan...helooooooooooooooo...ni je ke WARISAN Kite????...ade sorg YB ni pulak dh terbukti "GAGAL" kt mane2 pun dia pegi...aku rase tibe masenyer dia ni pun perlu d gugurkan...cukuplah...mase depan negara jgn d "pertaruhkan" dgn dia ni...mmg dh gagal...sume peluang yg d beri dia gagal...dia mmg tk de karisma sbg pemimpin...maaf ckp...ni realiti nyer...PM juga aku harap akan gugurkan mrk2 yg tidak mendapat mandat rakyat...cukuplah...We are in desperate need of an overhaul of the whole system...we cant have it kalu dok masih berpaut pd org2 lama...bwk masuk muka2 baru...kalu pemimpin d UK mude2...d Malaysia sume nyer "ayam jantan" yg dh tua...takut2 nnt org tk bangun tido sbb "kokokan" nyer tk dengar....opsssssssssssssssss...sekian...

Ikhlas...
Ramli Nordin
Bonn
Jerman

17 comments:

a.z.z.a.y.d said...

bila baca topic nko , tetiba aku teringat Khazanah Negara..dan pegawai2 Khazanah Negara yg ditaja badan berkenaan di sini. Parkir menggunakan valet setiap kali aktiviti ber"malling", bawa maid walaupun isteri tidak bekerja, dan bercuti ke seluruh pelosok benua Amerika setiap kali semester break.aku bukan jeles, tapi tertanya2..adakah ini caranya membelanjakan khazanah negara...atau mmg mereka semua berasal dari keluarga kaya ?

Ramli Nordin said...

azzayd,
This is exactly my point...depa ni tk sedar diri...ingat duit tu depa punyer...that is why aku suggest overhaul the whole system...btw kelakar sgt...lps keta ketua polis..keta Timbalan Menteri pulak kena 'sapu'...kurang 24 jam dr yg first...hmmmmmm...

Princess Mulan said...

since ko mention about mother's day....

aku nk bawak mak aku gi makan @ tony romas @ the curve... lepas tu, bila dia tengok ada liquor, dia x nak... dia ckp, xpe la, makan kat mahanttan fish market je ... :)

selamat aku! :D

Ramli Nordin said...

P.Mulan...org2 yg baca blog ni komen isikandungan blog...kalu nk mention hal2 'lewa' sila guna FB...harap maklum...

Princess Mulan said...

salah ke?? aku saje je... biar nampak byk komen :)

MIZZOU said...

mana hang tahu nak ada rombakan kabinet ni...rahsia besor tu!!! boleh apply tak???

Unknown said...

Mizzou,
Tu bukan rahsia lg...mmg dh ade angin bertiup kencang...MCA nk kena tukar...MIC nk kena msk kn...Umno nk kena rombak...so sume2tu perlukan barisan kabinet baru...
Nk apply..mmmmm...masalahnyer jawatan satu...yg mengidam 1000...opssssssssssss

Azlee said...

Ulasan gua:-

Apa2 pn, sumernya bermula di sekolah.Subjek sejarah dh semakin dilihat kurang penting skrg.Para pelajar amik subjek tu pun semata2 kerana benda tu wajib.Nak lulus periksa.That's why, klu kt U, saper yg amik sejarah dianggap mcm dosa besar, dipandang sinis.Konon2 student yg amik sejarah dgn yg amik subjek science x setaraf.x der masa depan.Paling tidak pun jd cikgu.So,x hairanlah sejarah org x pandang skrg ni.

Rombakan kabinet?WAJIB buat.Gua stuju la dgn lu Meli.Saper2 yg dh patut masuk ' ARKIB' tu hantar la cepat2.Ibaratnya, jadikan diorang tu tmpt rujukan jer.Bagi peluang la plak pada yg muda2 yg lebih agresif dgn idea2 baru.Tak salah bagi peluang.PM perlu rekrut diorang ni.Gua stuju ngan Meli bhw ader sorang tu hantar kt portfolio mana2 pun GAGAL.Klu PM terus simpan org mcm ni,hmmm kita simpan beban sbnrnya.Yg dapat busuk nnt PM jugak.Jgn terlalu fikirkan kawan ker, sedara mara ker, ayah ker.Klu x bagus, cakap x bagus.Outkan dier then suruh dier gi belajar lagi cm ner nk jd 'somebody'..

Unknown said...

AJ Zone...

hahahahaha...I gelak je biler baca U nyer komen...klasssss...bahasa2 ranggi...Lu...Gua...hahahahaha...tp I cume nk ckp Sejarah harus d ajar dlm bentuk lain...bukan semata2 menghafal tarikh n peristiwa...kajian harus berbentuk analisa...mengapa...bagaimana dan ape...rombakan kabinet...kite tunggu je...harap2 PM men'gota'kan janji nyer utk membawa perubahan...

Azlee said...

Problem kepimpinan yg gua nmpk kt m'sia skrg ni ialah bila seseorang tu slalu perasan yg dia tu disukai sepanjang masa.Klu lah barisan kabinet pun boleh diundi oleh msyrkt, gua rasa ader muka2 top tu yg akan say gud bai.Msyrkt m'sia skang ni dh makin cerdik.klu x perform out..Jgn t'kejut kalau tiba2 pemimpin no 2 dpt undi tertinggi dr pemimpin no 1....

rambomadonna said...

I memang tak sabar menanti rombakan Kabinet tu coz walaupun I baru 3 minggu but I pun dah tak terlayan karenah "seseorang" ini. Very demanding!!!! Tapi masalahnya ... air con-air con kat sini "blowernya" pun besar. Yang kena aku ... pegawai baru.

Unknown said...

AJ Zone...
hahahahahahaha...lawak siot ko guna Lu...Gua...ape pun aku rase kalu tk rombak...pasti tk lama lg BN d landak ombak...opsssssssss

Rambomadonna...
Sabar je...besar ganjaran nyer bagi org2 yg sabar...pasai aircon tu...cube ko 'cuci' aircon tu...kdg2 'habuk bnyk' atau temp tk d adjust ngan betul...opssssssss

Azlee said...

Bukan ombak biasa ok..tapi TSUNAMI..

Anonymous said...

i suka baca pandangan kritis u mel...ngee

Unknown said...

AJ Zone...
Mmg akan berlaku Tsunami kalu yg d harapkan tk menjadi...

Vivavogue...
Sume ni just my thot...mungkin ppl agree...mungkin ppl tak agree...I am just one person among 27 million Msian population...wahhhh...merendah diri ni...ngee...

Azlee said...

i cuma pelik jer skrg ni...ari tu, samy vellu ader cakap, kalau kamalanathan menang parlimen hulu s'gor, dier nk letak jawatan.Sampai skrg haram x dgr citer dh...

Unknown said...

AJ ZONE...
Penah ke dia tunaikan ape dia ckp...mmmmm...dia akan jadik presiden seumur hidup...kalu dia terus kekal..alamat la MIC akan jadik bahan sejarah je lps ni...