Sunday, March 28, 2010

Menghayati Seni...

Salam...Ahad...28 Mac 2010...Jam 9.39 mlm...

1. Minggu ni satu lg minggu yg aku konpius ngan sume benda...mood nk tulis blog pun semakin menurun...tapi aku gagahkan jugak...benda2 tabiat ni kite mesti paksa diri utk buat kalau tak sure kite akan tinggalkan terus...mcm jugak solat kalu selalu tinggal lama2 kite akan terus jadik malas n lps tu...opssssssssssssss...

2. Minggu ni aku nk citer pasai menghayati seni...kalu korang tgk header aku arini adalah tiket menonton teater...teater tu dr Kanada...tu yg tajuk nyer French...aku tgk kt Bonn Teater...satu benda yg aku notis msyrkt Europe ni mmg begitu menghayati dan menghargai seni...teater yg aku tgk tu cume lebih kurang 50 minit tp FULL HOUSE...aku pun tk tau kt mane best nyer tp mmg ramai...its a place to be seen...kalu kt Bonn ni etika berpakaian ke teater tk rigid so you can wear anything...msyrkt kt sini bukan shj suke teater tp jugak muzium...aku hitung2 n congak2 kt area ofc aku je ade 2 muzium besar tu tk termasuk muzium2 kecik...depa mmg minat pi muzium...korang boleh tgk depa iklan kan latest pameran kt muzium...in fact ade potongan tiket n whatnot...siap ade potongan n group tiket n seasonal tiket...tu yg msyrkt nyer "cultured"...aku ni serius ckp TAK PENAH jejak kaki ke Muzium Negara kt KL...walau hampir tiap2 minggu lalu depan muzium...tp kt sini muzium tu jadik santapan hujung minggu msyrkt...aku ingat lg satu mase dulu...mase tu Muzium Negara buat satu pameran ttg alam kubur atau ape aku tk ingat...mase tu benda tu jadik isu nasional...isu agama mula d bangkitkan...aku rase tu la penyakit msyrkt kite suke "label"...so mule dikaitkan ngan agama...yg aku tk paham...kes buang anak...rasuah...fitnah...jenayah...dadah...benda2 mcm tu tk pulak d kaitkan dgn agama...kalu ade pun isu tu d kupas berat sebelah....so berbalik pd teater yg aku tgk tu....ewwwwwwwwwwww...aku tk tau citer pasai ape....very filosofikal...semua pelakon just pakai...pakaian kt bwh je....opssssssssssssssssss...serius...so korang bayangkan depa melompat2 dlm keadaan tu...tp yg aku pelik depa yg menonton tk rase ape2 pun...aku pulak yg tersipu2...dlm hati aku gelak sorang2....aku terpikir kalu benda ni d tayangkan kt Istana Budaya sure la berlaku rusuhan...lps tu scene2 dlm citer tu pun very the "lucah" dlm standard Msia...ia berkisar ttg asal kejadian manusia...ttg manusia lelaki...manusia pompuan...kewujudan masyrkt...kewujudan undang2...peraturan...golongan elit...golongan bawahan...benda2 tu sebenarnyer...tp fokus nyer pada susuk tubuh so lampu2 pentas dpancarkan pd tubuh...ewwwwwwwwwwww...tp of coz la tubuh depa tu tk de "spare tyre"...hahahaha...

3. Dlm perjalanan balik aku terpikir...biler agaknyer Msia akan jdik mcm ni...maksudkan tau menghayati seni...budaya...benda2 mcm tu...ironi nyer kite ade kementerian khusus yg menjaga benda2 ni tp msyrkt tk d didik utk menghargai benda2 ni...aku penah pi Singapore Natural Museum satu ketika dulu...bila aku tgk muzium depa aku rase Msia boleh buat 10kali lebih baik...tp depa pandai promo n marketing depa mmg world class....kite ni benda byk tp hilang fokus....kite mula d kongkong oleh agama...bangsa...etnik...daerah...benda2 mcm tu...seni seharusnyer merentasi sume tu...kalu mereka2 yg d beri tanggungjawab utk menjaga benda2 ni masih dikongkong oleh fahaman sempit ttg agama...bangsa....kedaerahan...kenegerian...maka smpai biler2 pun seni warisan budaya kite tk kn ke mana...kalu agama jadik sandaran then buat la yg berlandsaskan agama...ni tk kite nk citer pasai agama kt satu aspek lps tu kt aspek lain kite kate kite ni "liberal"...mmmmmm...aku rase kite kena hayati konsep "Malaysia Truly Asia"...

4) Aku rase aku patut stop sekarang...kang tk pasal2 kena pulak mengadap Suruhanjaya Komunikasi n Multimedia....opsssssssssssss...

5 comments:

a.z.z.a.y.d said...

aku rasa agensi kita yg ditanggungjawabkan utk jaga bidang2 yg ko mention entry ni sibuk uruskan *enteri nak pegi melancong atas urusan rasmi daripada menggalakkan usaha warisan seni dan pelancongan negara oooopsss

MIZZOU said...

orang2 barat ni memang appreciate bende2 seni...depa sanggup bayar walaupun mahal....lain benor ngan mentaliti orang kita

z.a.i.r.e.e.n said...

i totally agree with you -- what we have in Malaysia are much, much better than in Singapore. but they did a better job at promoting it. Garden kecik, boleh jadik like a big, beautiful park! (of ocurse, we also need to upkeep our places a little bit more, and the toilets too).

Haniff said...

ramli aku baru teringat nak buka blog hang sombongnya langsung tak ingat aku wlupun dah balik ke bonn.. berapa no telefon rumah hang boleh email aku ke handrago@yahoo.com aku nak tanya pasal study la..haniff, lille, france aku kira jrk dari lille ke bonn macam kl pi kedah satu hari aku akng drive ke sana

Anonymous said...

i teringin nak tgk opera...tp ritu pengalaman tgk opera dlm suasana x kondusif kat colombo bikin minat turun merudum3....huhuhu...