Sunday, August 14, 2011

Ramadhan1432H

Salam sume...arini Ahad 14 Ogos 2011...

arini genap 2 minggu kite menjalani ibadah puasa...alhamdulillah...tahun ni merupakan tahun ke dua aku berpuasa d sini...tahun ke dua aku berpuasa d musim panas...mmg panjang ramadhan nyer...namun aku secara peibadi tk rase letih mungkin dh biasa atau ape aku tk tau...ape pun aku bersyukur masih dpt menjalani ibadah ini dgn tenang...wahhhhhhhhhhhhhhhhhhh...

ok...minggu ni aku nk sentuh ttg isu umat Islam yg cube d "dakwah" ke dlm agama lain...hmmmmmmm...aku rase kalian mungkin peka dgn isu ni...aku tk nk sentuh dr kes tersebut tp aku nk sentuh ttg pengurusan badan2 berunsurkan kebajikan Islam...aku kdg2 bertanyer ape jadi dgn duit zakat yg kite bayar????...kdg2 sedih biler menonton rancangan bersama mu atau rancangan2 seumpamanyer atau membaca berita2 ttg kemiskinan org2 Islam...pelik nyer dlm mase same kite membaca pula berita oraganisasi koprat menyerahkan duit zakat mereka kpd bdn pengutip zakat n d masa same kite melihat badan2 kutipan ini menjadi semakin besar..."mewah" dn "gah"...

Aku kire kite harus menilai semula peranan badan2 zakat ini...juga badan2 kebajikan Islam...mereka harus lebih proaktif...jika sekiranyer kuasa mereka terhad maka ia harus d perbaiki...mereka harus mampu bergerak lebih cergas...mereka harus menjadi badan terhadapan dlm memberi bantuan kpd yg memerlukannya....karenah birokrasi dan elemen2 "red tape" harus d hapuskan...sesungguhnyer tgjwb yg mulia membantu mereka yg memerlukan bantuan tidak harus d campur aduk dgn tgjwb yg tidak sepatutnyer.....

Pimpinan organisasi zakat harus lah mereka yg benar2 mempunyai keinginan membantu dn bukan nyer gol2 elitis yg selesa ber"kot" d dlm cuaca tropika....yg mampu berlumpur...bukan yg hanye selesa d Kuala Lumpur....yg mampu ke rumah2 setinggan...bukan hanya yg mau berperanan biler d hadapan media rakaman....

Ok la...tk nk melalut...tp aku kira selagi ia idak d ubah selagi itu kite akan mengalami isu2 sedemikian...jgn salah kn org lain kalu kite sendiri gagal membantu saudara seagama kite...

Ikhlas....
Ramli Nordin
11.41mlm
Bonn.

3 comments:

azzayd said...

hmm...pandai2 la jawab kat akhirat....wahhhhhhh

Ramli Nordin said...

azzayd...
wahhhhhhhhhh...lama tk dgr citer...klassssssssssssss statement...ala2 akhirat uolsssssssssss....hehehehehee

Anonymous said...

Watch Nukem no Densetsu no Kake - Videosl.cc
SEGA Genesis Classics youtube to mp3 Collection is a very interesting collection of games that were released for a console. Some were released for a good reason.