Sunday, June 12, 2011

Baca Buku...

Salam...Ahad...12.06.2011...jam 9.15 mlm...cerah!!!...yup....sekrg dh pakai summer time so terang benderang kt luar tingkap...

Ok...arini aku nk lari sikit dr citer2 yg aku biasa tulis...

Aku nk citer pasai satu buku yg aku baru abis baca...well sebenarnyer bukan satu tapi buku ni d compile...ade 3 dlm nyer...Tajuknyer The Malayan Trilogy...

Penulis nyer Anthony Burgess...dia ni penulis English...femes gak la...dia ni penah bertugas kat Malaya...tahun2 50an...byk la detail ttg dia ni...korang blh googgle...

Yg menarik ttg buku ni ialah...pada mukasurat pertama buku tu dia tulis dlm jawi...Kepada Sahabat-Sahabat Saya Di Tanah Melayu...wahhhhhhhhhhhhhh...hebat ok...dia mmg boleh ckp Melayu...well...aku tk pelik sbb ni mmg norma pegawai2 British yg dtg bertugas d sini pd tahun2 tersebut...

Yg aku nk citer ialah buku yg dia tulis ni...mmg lawak...watak2 dlm nyer...aku pikir kalu org bukan Melayu atau Malaysia mmg tk akan paham...dia seolah2 guna istilah2 menyindir...tp sume nyer dlm bahasa melayu...antara nyer ade satu tempat dlm buku tu dia sebut sebagai LANCHAP...opsssssssssssssss...hahahahaha...aku yg baca pun gelak je...tp mmg best buku ni...lucu...tp ape yg menarik ialah ia mengambarkan setiap kaum d Tanah Melayu pd mase tu...mmg kalu korang baca korang boleh relate kn dgn keadaan mase kini....mmg sebijik....

Antara watak2 dlm citer tu...mmg sebijik dgn "warna warna" masyrakat Malaysia hingga ke arini...mmg hebat tulisan dia ni...bayangkan dia boleh baca msyrkt kite dn kesan nyer masih relevant hingga arini...antara nyer ttg obsesi msyrkt melayu dgn bomoh2...melayu yg dok citer pasai halal haram lps tu minum arak...kawin lebih dr satu...pembesar melayu yg dok salah guna kedudukan...org2 campuran yg tk de darah melayu tp mengaku melayu...golongan india yg minum arak..suke bergaduh...org cina yg dok carik untung tanpa peduli benda lain...tp satu watak dlm tu yg aku paling suke ialah watak sorg pompuan yg dok kemaruk nk kawin ngan Mat Saleh...hahahahahahahaha....aku mmg biler baca watak dia ni mmg teringat kat seseorg....watak tu nama nyer Rosemary...dia ni sebenarnyer pompuan india yg berkulit cerah...tp sbb feature dia mungkin cantik...dia dok citer kt sume org dia Eurasian...hahahahahahahah...mmg lawak...

Aku rase buku ni lagi hebat dr Interlok...kalu d nilai dr sudut dia berceriter ttg kaum2 d Malaya mase tu...tp ye la ni novel...so realiti nyer harus d baca dlm konteks mase tersebut...tp ape pun aku yakin kalu korang baca korang akan boleh relate dgn ape yg berlaku dlm msyrkt kite hingga arini...

so sudi2 la ye baca...heheheheheh

ciaooooooooooooooo

Ikhlas,
Ramli Nordin
Bonn
9.37mlm.

2 comments:

azzayd said...

i think you should put more entries like this- book recommendation.kalau rajin book review terus..lagi bagus..jimat duit kitorg nak beli buku hehehehe

Ramli Nordin said...

azzayd...
mmg asalnyer aku nk bt book review...tp lps tu aku pikir...kang keje aku tk jln...blog ni yg jalan...hahahahahaha