Sunday, November 7, 2010

Bahasa Malaysia d Eiffel....

Salam...7 Nov 2010...

Br je baca statement dr Zaid ttg peletakan jawatan nyer dlm PKR...aku rase kebykan d Msia akan baca berita ni esok...aku baca melalui tweet beliau...well aku rase ramai org tk kn mengerti politik....sesungguh nyer individu2 ber"prinsip" tidak boleh berada dalam politik....politik mmg kotor dn menjijikkan...ia tidak mengenal salah atau betul...keinginan senantiasa menghalalkan cara...bak kate Tun Mahathir...dlm politik semua d bolehkan...so aku rase Zaid membuat keputusan yg betul...its either u play the game or u r out...there is no point arguing about the way the game shld be played...hmmmmm....

OK blog aku arini bukan nk citer pasai politik...hehehehehe...aku nk citer pasai encounter aku d Eiffel Tower tempohari...spt yg aku coretkan minggu lps salah satu lokasi yg aku singgah tempohari ialah Paris...n of coz kalu dh smpai Paris kena la lawat Eiffel...hmmmmmmm....Eiffel ni tk lebih dr besi keluli yg berdiri tegak sbg mercu tanda yg sering menjadi lokasi pengambaran...ia sinonim dgn Paris...hmmmmmm...sejarah nyer panjang tp aku malas nk ulas...sbg pelajar perancangan bandar aku teruja biler belajar ttg sejarah pembangunan bandar...besi adelah salah satu "penyebab" yg membolehkan bangunan2 tinggi d bina...ini berlaku dlm era slps revolusi perindustrian...wahhhhhhhhhhhhh...tk nk bg detail kang ade pulak yg menguap...hhahahahahaha....so ini jugak salah satu sbb Eiffel d bina...sebg statement....

So mase kami lawat Eiffel tower tu teman2 yg ade bersama telah tawar menawar harga key chain yg d jual oleh puluhan penjual jalanan yg ade d sekitar Eiffel tower tu...kebykan nyer dr benua kecil India atau Awang Hitam dr negara Afrika...tiba2 salah sorag penjual itu telah menyapa kami dlm Bahasa Melayu!!!!...wahhhhhhhhhhhhhhh...aku kagum n terkejut....aku tanyer mcm maner dia blh ckp Melayu...aku ingat dia cume tau asas je...I mean apa kabar?...terima kasih... mahal...murah...sbb 10 tahun dulu sewaktu aku melawat Berlin aku penah encounter ngan penjual cenderamata Turki yg paham istilah2 ni...tp aku terkejut biler dia ckp ayat penuh Bahasa Malaysia....dia kate dia berasal dr Punjab, India dan pernah berkerja selama 5 tahun d sebuah restoran India d Colesium d KL...wahhhhhhhhhhhhhhhhhhh...dia br je 3 bulan d France...aku tanyer dia suke ke Msia...dia ckp dia tk sabar nk pi semula ke Msia...dia tk suke France....hmmmmmm....mase tu aku merasa Bangga menjadi warga Malaysia...bayangkan aku berada ribuan batu jauh dr tanahair...d kota fesyen...kota impian...kota yg penddk nyer tidak mau berbahasa Inggeris...dn dlm ramai2 manusia tu aku berjumpe seorg pendatang yg fasih berbahasa Malaysia dan mau pergi berkerja d Malaysia...Malaysia Boleh!!!!!....Beliau adelah manusia kedua yg aku berjumpe d bumi eropah ini yg pernah berkerja d Malaysia...seblm ni aku pernah berjumpe seorg Minah Indonesia yg pernah berkerja d sebuah kilang d Kulim...dia skrg telah berkahwin dgn seorg warga Jerman dn menetap d Jerman...
Saban tahun ribuan warga India, Bangla, Indonesia, Vietnam, Filipina etc dtg ke Msia mencari kehidupan yg lebih baik...mereka bukan hanya menyumbang kepada keperluan tenaga manusia dlm sektor bawahan tp mereka juga menjadi penyumbang kepada berkembang nyer bahasa Malaysia...cube lihat keluarga2 Cina dan India yg mengaji pembantu rumah Indonesia...sume nyer tidak dapat tidak akan berbahasa Melayu...ape yg gagal d terapkan oleh sistem pendidikan kite telah berjaya d laksanakan oleh pembantu rumah Indonesia!!!!...lima bintang buat mereka....
Aku bangga n masih tersenyum sesorg biler aku kenang balik pertemuan aku d Eiffel Tower...jauh nyer Bahasa Malaysia merantau....hehehehehehehe...
SEkian....renung2 kan lah....

8 comments:

MIZZOU said...

minggu lepas ade sorang imam dari LA datang bagi ceramah kat MIZZOU ni....American convert. Aku perasan la yg dia ni pakai baju melayu...so aku tanya dia...where do you get this dress from? dia jawab balik...datang dari kelantan...wife org pantai dalam.....pasar malam. Bangga rasa masa tu sebab imam tu cakap melayu ngan aku...hahaha!!!

mohdsazali said...

bos...

nak tanya Puan Yatimah yang glamer tue dia bahagian penyelidikan di JPM ka... memang tak der darektori la dalam laman web JPM....

nak cari kawan jadi nak cari nombor telefon la.... kalu bos ada nombor operator bahagian tue ke?

dah alang2 nie... nak tanya bos ada kawan kat bahagian perolehan MOF tak? ke Encik Zamaludin bin kasman.. PTD kat situ batch boss ke?.... i need favor to ask... he 3x

TQVM.

Unknown said...

Mizzou...
Mmmg biler kite dgr org luar ckp Melayu kite bangga tapi biler org kite ckp omputih...kalu fasih tk pe ni ala2 'U go I come'...ewwwwwwwwwww....hahahahaha

Zali...
1) Lama tk dgr citer...sibuk ke uolsssssssss...
2) Pn Yatimah tu kt MDI...dia ade FB...dia kt EPU...cube contact dia melalui FB...ko carik kt frenlist aku...btw bah penyelidikan tk de kawan...lgpun depa mmg tk kn bg no tel...ala2 sulit kata nyer...no komen uolssssssssssss...
3) Setakat ni tk de pulak kawan kt perolehan...Pn Mashitah atau Mirza tk de kawan ke?...bukan diaorg mmg bt perolehan ke...opsssssssssssss...

mohdsazali said...

ha ah bos... busy la... baru balik kursus minggu lepas...sebelum tue tanggung kerja orang bersalin...

ooo Pn Yatimah bukan kat research... pasal kawan atas kawan saya nie karek benar... dia yang mulakan perbualan...tanya keja mana sebagai apa... lps kita tanya dia balik buat2 susah nak cakap kerje mana...(ala2 PLU)

pasal.. MOF tue dah tanya Pn Mashi dia kata bukan budak batch dia... Encik kat MOF tue PTD 48 (saya tak cakap lagi la ngan dia cakap dengan KPSU sorang lagi n PA KPSU tue- pasal dimaklumkan KPSU nie yang buat kelulusan tue.. tapi PA tue bagi tau KPSU-En Zamaludin yg uruskan..saya cakap dengan PSU En Zamaludin ja n EO dia jugak)... saya bukan apa... nak minta tolong cepatkan surat kelulusan... jadi kena minta tolong la PTD2 (ex bos kot2la kawan depa)...

penat dealing ngan orang2 nie.. kata no wrong door policy. tepon sini, sini kata sana, tepon sana sana kata sana lagi...dan lagi dan lagi...

dah la pekeliling kontrak perbendaharaan (PKP)1 tahun 2010 tamat 31 Oktober 2010 (pasal kontrak pusat beli beg untuk seminar), dah x keluaq PKP baru jadi kenala minta kelulusan dari MOF...(nie summary citer nyer... citernyer lagi panjang sebenar nyer)

eventnyer 30 Nov 2010...siap ada staff di MOF kata ala sempat lagi 2 minggu dari event..entah la...

jadi kepada PTD2 yang ramai baca blog popular nie tolong la saya yang memerlukan pertolongan.

Unknown said...

Zali...
no wrong door policy tu bukan utk sume org...utk org2 tertentu je...opssssssssssss...yg lain2 tu 'back door' uolssssssssssssss....hahahahahahahah...lorong2 gtewwwwwwwwwwwwww...kalu aku jadik ko...aku pi je...ke ofc depa...ala2buat kunjungan hormat gtewwwwwwwwww...ala2 kunjungan kerajaan Melayu Melaka ke Maharaja China...hehehehehe

mohdsazali said...

Bagus jugak cadangan tue... EO tue dia minta suruh kal balik ari Khamis... Khamis pagi kena jadi MC Ceramah Eksekutif. petang2 tue kot saya g, buat kunjungan hormat.....

kalu dia tak boleh bagi jugak... saya x tau la nak kata apa...

Aliff Firdaus said...

Meli..FYI, mamat tu saja jer ckp mcm tu sbb dier nk suruh ko beli keychain dier..helloo..masa aku gi Paris last year pun, ada sorang mamat yg sama spesis mcm ko cakap tu jugak..penah duk KL,x suka france, nk dtg ke M'sia semula...aku rasa dier org yg sama yg aku jumpa...skrip sgt..dh prepare u olss...maklumlah, org malaysia kan cepat terpengaruh dgn kata2 manis dan pujian oppssss....

Unknown said...

Aliff Firdaus...
mungkin gak la...tp dia mmg fasih ckp Melayu...I tk rase tu skrip...hehehehehe